Honey Bee FP rood lampje gaat aan

• Topicstarter Topicstarter Gaston
  • Startdatum Startdatum

Groen lampje wordt rood bij full throttle!

• Dat is echt heel normaal.

Votes: 7 77,8%
  • Dat is niet best.

Votes: 2 22,2%

• Total voters
    9
  • Poll closed .
G

Gaston

Guest
Wie kan mij vertellen of het volgende normaal is:

Ik heb een Honey Beef FP. Bij het aanzetten gaat het rode lampje op de 4in1 knipperen. Vervolgens knippert het groen en dan wordt het constant groen. So far so good.

Als ik throttle ga geven, dan blijft het lampje gewoon groen branden, tot het punt dat ik vol throttle geef: dan gaat het lampje rood branden.

Is dat normaal? Ik kan er niets over vinden in de handleiding of ergens anders?

Als het niet normaal is, wat betekent het dan?

spanning van de accu zakt in of is te laag. wss slechte accu
oftewel de motor versleten waardoor hij meer stroom trekt

Hé Piepeklon,

Bedankt voor je reactie. Hoe kom ik erachter of het een versleten motor is of een matige accu?

Gaston

Signaal
Oorzaak

Rode LED bij het aanzetten
Throttle up

Groen/Rood LED Flash
Geen signaal van de zender

Rood LED als je vliegt
Voltage drop

Snelle rode flash
Check error

Groeten
Martin

Martin,

Bedankt! Duidelijk dus een voltage drop in mijjn geval. Dat lijkt me niet door de motor komen, maar door de batterij. Heb ik dat juist?

Zo ja, kan ik dan advies krijgen over een aan te schaffen batterij: iets beters dan de standaard batterij? En heb ik daar dan ook een aparte lader bij nodig?

Alvast bedankt

Ik weet niet wat je hebt. Ik vlieg 2 cell LiPO. Een lijstje:
Niet onuitputtelijke voorbeelden van accu’s zijn, inclusief gewicht en afmetingen:

Naam accu
Gewicht
Afmeting
NIMH 8,4 volt 87 gram 44x42x19 mm
E-Sky LiPo 2S 7.4V- 800mAh, 10C 45 gram 56x30x15 mm
HiModel LiPo 2S 7.4V - 1300mAh, 15C 65 gram 70x33x13 mm
Hyperion LiPo G3 CX - 2S 7.4V - 850mAh, 25C 47 gram 76x27x14 mm
Hyperion LiPo G3 CX - 2S 7.4V - 1100mAh, 25C 61 gram 70x37x15 mm

Voordeel van de nieuwste generatie Lipo’s (Hyperion G3 in de tabel) is dat je ze met een fatsoenlijke lader kan opladen met 5 maal de capaciteit. Ben je in een klein kwartiertje klaar met laden, maar dan heb je een goede lader nodig. Bv een Hyperion EOS0606i. Overigens als je veel gas geeft wordt de led ook rood. Als je op de as van je motor drukt en je hebt een paar milimeter speling dan is hij aan het einde.

Laatst bewerkt:
Ik heb ondertussen een andere (11,1 volt) batterij er op gezet. Het lampje wordt nog steeds rood als ik full throttle geef. Ik heb ondertussen begrepen dat bij full throttle het lampje rood mag zijn (Martin49, bedank!).

Het vliegt nu als een zonnetje.

hoi ;ik heb een probleempje mijn heli ,ik nam mijn heli op en stoote per ongeluk tegen mijn gas hendel (throttle stick) dus draaide mijn heli zo rond ,
maar vanaf nu doet hij raar hij reageert niet meer goed en vliegt op zijn eigen verder
en het rode lichtje op de 4in1 controler blijft branden en die heeft nu en reukje;
is die nu kapot of wat is er aan of is mijn zender stuk???.

Waarcshijnlijk is een van je mosfets op je controller doorgebrand. Als dat zo is is ook je stijgkracht weg. Daar voor is een oplossing

De interne BEC (battery ellimination circuit) die in je 4in1 controller zit brandt door als de spanning boven de pak weg 9 ampère komt. De 4in1 controller is het kostbaarste onderdeel van je helikopter. Het is dan ook wijs de 4in1 controller te beschermen door een zekering tussen de 4in1 en de motor de plaatsen. Heb je die zekering niet geplaatst dan bestaat de kans dat de interne BEC doorbrandt. De interne BEC bestaat uit twee chips, de zogenaamde mosfets. Branden deze door dan ruik je een elektronische brandlucht en zie je vaak een beetje rook uit de 4in1 komen. Soms brandt er één door. Alles werkt dan nog wel, maar je dan hebt bijna geen vermogen meer om op te stijgen laat staan om te vliegen. In beide gevallen zal je helikopter waarschijnlijk uit de lucht zijn gevallen. Om dat probleem op te lossen zijn er twee oplossingen:
1. Koop een nieuwe 4in1 controller en monteer die, maar plaats tevens een zekering tussen de 4in1 en de motor om dit probleem in de toekomst te voorkomen;
2. Monteer een externe BEC die geschikt is voor jou type motor. Heb je een borstel motor (zoals de standaard motor) dan gebruik je daarvoor de 20 ampère externe BEC die in de Honey Bee King V1/V2 zit (de EK2-0600A).
De tweede optie is ongeveer 4 keer zo goedkoop als de eerste terwijl de kans op het opnieuw doorbranden van de nieuwe BEC nihil is.

Groeten
Martin

Back