Honey Bee King 2 in 30 minuten...

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Egbert007, 18 aug 2008.

  1. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Hallo,

    Ik heb vandaag na veel wikken en wegen toch de onverstandige keuze gemaakt om een helicopter te kopen. Ik heb inmiddels ruime ervaring met nitro en benzine auto's, en nu wilde ik de lucht eens gaan ontdekken. Ik heb bij 4RC de Honey Bee gekocht en aldaar is deze nog even afgesteld zodat deze 'goed is'. :)

    Thuis gekomen dacht ik er verstandig aan te doen om rustig te hooveren in de woonkamer; niet verstandig... ;-)

    Volgende vlucht had ik buiten gepland, redelijk windstil dus zou moeten kunnen. Nu heeft de helicopter sterk de neiging om niet recht omhoog te gaan, maar gelijk iets naar rechts, links, vooren of achteren te willen. Mijn record tot nu toe is 50cm hoog en 3,5 seconden.

    Uiteraard weet ik dat ik met de recher pook op de zender deze richtingen kan corrigeren, maar ik krijg het niet voor elkaar om de heli stil te houden. Dit terwijl ik dit heb gezien bij 4RC met MIJN heli.

    Heeft iemand tips voor deze NOOB?

    Verder viel mij op dat de standaard LiPo na 2 uur nog niet opgeladen is. Kan iemand mij vertellen hoe lang dit hoort te duren?

    Alvast bedankt voor jullie reacties!
     
  2. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    :D
    Je bent heerlijk eerlijk trouwens.
    Het is gewoon héél erg moeilijk, vooral de eerste keer, en iedere keer als je iets nieuws probeert.
    Er zijn diverse draadjes geweest waar uitgelegd wordt hoe te beginnen.
    RAD's leermethode, PC simulator gebruiken, etc. etc.
    Bijvoorbeeld deze:
    beginnersvragen

    Succes!!

    Eric
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. FranDaMan

    FranDaMan Guest

    Hahahaha.....heerlijk om te lezen.
    Been there, done that.....

    Vergeet niet dat Remco van 4RC al jaaaaaarenlang heli's vliegt. Maar goed, veel oefenen op een sim scheelt veel geld. Kijk naar RADD'S SCHOOL OF ROTARY FLIGHT? en zorg dat je geduldig blijft.

    Een LIPO aan de standaard Esky lader kan er inderdaad zo lang over doen.
    Vandaar dat ik al snel een goede lader heb gekocht.
    Graupner Ultramat 14 bijv. maar er zijn vele goede laders te krijgen.

    Hou de King zoveel mogelijk stock voorlopig. Er zal wel al snel een brushless motor opmoeten met een andere regelaar, maar daar ben je vast al voor gewaarschuwd.
     
  4. try2fly

    try2fly

    Lid geworden:
    18 sep 2007
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Kranenburg ( D )
    Ik had in het begin ook het idee, dat ding moet omhoog en de rest doet ie zelf.
    Maar alles behalve dat, zo`n ding ben je constant aan het corrigeren (balanceren), als je dat eenmaal in de vingers hebt snap je precies waarom heli vliegen zo moeilijk is.


    Groetjes en VEEL suc6
    Maarten
     
  5. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Bedankt voor de reacties! ik ben verder niet overmoedig maar ik wil het graag binnen 30 minuten kunnen. Ik heb er gelukkig nog 17 van over :rolling:

    Ik zal dat rad gebeuren zo gaan lezen. Ik had al de angst dat ik moest blijven corrigeren, dit zal met een betere gyro makkelijker zijn, maar dan nog hou je de zijdelingse bewegingen die je moet corrigeren.

    Bestaat het corrigeren nu uit korte puls stootjes op de stick of juist 'roerende bewegingen'?
     
  6. FranDaMan

    FranDaMan Guest

    Korte bewegingen, kleine pulsjes....mits hij goed is afgesteld.
    Vergelijk het met een knikker op een glasplaat. Elke beweging moet je met een kleine contrabeweging neutraliseren.
    Net zo met een heli. Maak je grote roerende bewegingen, dan zul je hem al snel overcompenseren en gaat hij de andere kant op.
     
  7. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Ik ben benieuwd. Ik zat inderdaad lekker te roeren omdat ik het idee had dat er weinig gebeurde. Als je morgenochtend een luide brul hoort, dan is het niet gelukt. (ik zit nu in Almen en dat is vlakbij)

    Bij 4RC zeiden ze ook dat als ik kon vliegen, ik een brushless moest nemen. Ik kan dan ook zwaardere lipo's gebruiken. Hoeveel lipo setjes worden er doorgaans bij een heli gebruikt?
     
  8. FranDaMan

    FranDaMan Guest

    Hangt erg af van je accupacks. Als je de wat grotere neemt (1500-2500 mAh) dan vlieg je per pack zo'n 10-20 minuten. Als je er dan zo'n 3 of 4 hebt kun je aardig vandaan vliegen.
     
  9. pa5ca

    pa5ca

    Lid geworden:
    13 mei 2007
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Warnsveld
    Troost je

    Troost je ... bij mij heeft het 3mnd geduurt voor dat ik een beetje kon hooveren.... Ben nu een jaar verder en begin nu al een beetje de controle over de heli te krijgen.. ..

    Almen ..dat is vlak bij Zutphen (Franncis) en Warnsveld (Frans) dus als je wat ervaringen wilt uitwisselen...!!??

    Groeten,

    Frans...W

    PS.
    Lees anders dit eens draadje door.. dan ben je gelijk helemaal BIJ. :D
    eerste-fotos-en-ervaringen-met-de-e-sky-hb-king-ii
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Zo, dat was weer een accu packje leeg... hmm.. ging weer wat beter. Ik heb nog erg veel moeite om de tail rotor met rechts te bewegen en alert te blijven op het gas (voor noodstops). Toch heb ik hem in de woonkamer (buiten te veel wind) een paar keer enkele seconden (?!) in de lucht kunnen houden op 30cm en dat gaf toch voldoening.
    Het pulserend corrigeren kost mij veel moeite; bij het rijden met bigscale bedien je de zender immers totaal anders.

    Het blijft vreemd dat de heli de ene keer naar links weg trekt en een volgende keer vooruit wil (met hogere snelheid :-(

    Ik ben vanmorgen maar één keer het bankstel ingevlogen maar gelukkig had ik het gas al los en was er geen schade.

    Afgelopen nacht een flink stuk van RADD doorgelezen en inderdaad het HB2K draadje (pagina 31 :) )
    Ook flink wat wat youtube setup filmpjes bekeken. Ik vind het echt bizar om te zien dat sommige mensen met dit toestel op één vierkante meter kunnen opstijgen en de heli stil kunnen houden.

    Ik woon overigens bij Gouda, maar ben geregeld in Almen omdat mijn ouders daar wonen. (ik ben geboren en niet getogen Epsenaar ;-) )

    Hoewel ik maar een maar accu packjes heb leeg gerommeld ben ik er toch al van overtuigd dat ik een hoop lol ga beleven aan het heli spectakel.

    Wat is overigens de zwaarste lipo die de standaard motor in de lucht kan houden?
     
  11. SilentScope

    SilentScope

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Leiderdorp ZH
    als je een keerjte hulp nodig heb kan je naar leiden komen, dan kunnen we je helpen.
    zelf hebben we geen hbk2 maar de een heeft een 600n ik heb een gl450b en de ander heeft een mini titan.
     
  12. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Dit draadje hoort eigenlijk in het Micro deel thuis, zal het verplaatsen maar wacht even tot je het gelezen hebt anders kun je misschien je eigen topic niet meer terugvinden...
     
  13. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Ho ho Rob, ik heb een tail rotor hoor! en op de verpakking staat voor kinderen ouder dan 12 jaar :rolling:

    zonder gekheid, dit is toch geen micro heli voor binnengebruik?
     
  14. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    De T450 en MiniTitan zijn m.i. mini's i.p.v. Micro.
    Hier is een sticky voor geplaatst bovenaan deze sectie van het modelbouwforum, ik dacht dat we er onderhand wel uit waren wat waar hoort.

    Indien nodig verplaatsen en back on Topic..

    Eric
     
  15. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Zo, net even een nieuwe 1350mah lipo gehaald en benieuwd of hij deze de lucht in krijgt. Vandaag ook nog even de heli mee naar 4rc om te kijken hoe hij daar vliegt en..... inderdaad; het ligt aan mij, de heli vloog daar perfect.

    Vanavond weer even proberen en dan zijn de 30 minuten al lang voorbij ;-)
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2008
  16. rostie

    rostie Guest

    Yesssss ik ben niet langer alleen :banana:
    Dat hebben we allemaal meegemaakt kan ik je vertellen, vooral in het begin.
    Je moet de "feeling" van het besturen van de heli nog krijgen, die korte puls bewegingen. hoever moet je de stick bewegen om de heli te laten doen wat je wilt... etc.
    Dat kost een paar lipo's (zal je ook wel gelezen hebben in RAD's) en dan ineens zie je het licht en gaat het een stuk beter en durf je meer.
    Begin het hoveren nu een beetje onder de knie te krijgen na een lipo of 10.
    Jaja ik voel me een hele bink met mijn trainerkruis onder de heli ;)

    Fladderen is gewoon gaaf!!

    Succes en veel plezier,

    Edwin
     
  17. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Hahaha ja precies, ik had inmiddels ook begrepen dat ik geen unieke kneus was op dit gebied :)
    Vanavond de nieuwe Lipo geladen en leeggevlogen en het gaat steeds beter. Klein beetje trim gebruikt vanwege het dwars vliegen en het record is inmiddels 10 secunden in de lucht!!! (dan vlug doch rustig het gas er af om schade te voorkomen)

    Ik heb wel het idee dat de speling tussen servos en rotor mij tegenwerken. Als ik links stevig corrigeer, moet ik een tikje rechts geven om hem weer stabiel te kunnen laten hangen. Maar ja, voor dat geld....
     
  18. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Zo, weer even een update. Inmiddels heb ik een flinke blauw / paarse plek op mijn been omdat ik even afgeleid werd door dochterlief die opeens rond ging rennen toen ik in de garage oefende met hooveren. Dát deed best wel pijn. :)

    Daardoor is er wel een trilling in de heli gekomen en ik heb de bladen vervangen.

    Ik heb nu alleen last van bladspoor. Heeft iemand een idee hoe ik dat uit de HoneyBee krijg? ik zie nergens een afstelschroef.
     
  19. FranDaMan

    FranDaMan Guest

    Daarvoor gebruik je de pitchlink.
    Dit is de lange link van swashplate naar de kop toe.
    Markeer je bladen zodat je kunt zien welk blad lager ligt. Verstel de pitchlink van dit blad. Een turn per keer en dan weer checken.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 aug 2008
  20. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Dank! (zei manke Nelis) ik heb ongeveer 5 mm bladspoor. Dat zullen wel een paar slagen zijn?

    Is het overigens handig om een esky head lock gyro te nemen? ik ben nog al slecht in het corrigeren met links... ik heb al moeite genoeg om het toestel in balans te houden.
     

Deel Deze Pagina