Honeybee FP2 draait om zijn as

Lekker gevlogen, accu gewisseld en de heli draait links om zijn as. Rotorblad staart draait dus te langzaam, maar was niet bij te trimmen. Daarna de proportional trimmer van de 4in1 geprobeerd als ook de gyro gain. Verstellen zelfs naar uiterste waarden links of rechtsom haalde niks uit. Enig idee wat er aan de hand is ?

Wellicht is de tailmotor aan vervanging toe. Zijn brushed motoren dus hebben een beperkte levensduur.

Al zou het toerental van de tailmotor (slechts 2 maanden oud) te laag zijn dan zou dat toch wel gevarieerd moeten kunnen worden met de proportional trimmer en dat is dus niet zo.

Misschien maakt het motortje niet voldoende toeren meer om enig verschil te maken? Anders zou ik aan de controller denken.

Dat het motortje 2 maanden oud is zegt niet zoveel. De levensduur van die dingetjes kun je op tientallen minuten, hooguit enkele bedrijfsuren stellen. De heli'tjes lijken goedkoop, maar zijn in feite peperduur om te onderhouden.

Al zou het toerental van de tailmotor (slechts 2 maanden oud) te laag zijn dan zou dat toch wel gevarieerd moeten kunnen worden met de proportional trimmer en dat is dus niet zo.

Als het motortje z'n tijd heeft gehad kan dit dus niet.. Dan zit er een maximum aan z'n toerental, meer 'stroom geven' aan de motor heeft dus geen zin meer.

Nog wat getest en wat blijkt. Bij meer gas geven gaat het toerental van de tailmotor niet of nauwelijks omhoog. Als ik rechts rudder geef gaat het toerental wel weer omhoog. Is het nu motor of controller.

Nog wat getest en wat blijkt. Bij meer gas geven gaat het toerental van de tailmotor niet of nauwelijks omhoog. Als ik rechts rudder geef gaat het toerental wel weer omhoog. Is het nu motor of controller.

Lijkt me vrij logisch het is geen CP heli. Je staart motor moet toch ook harder draaien of zachter om links te draaien of rechts.
Bij een CP wordt wel het blad hoek versteld, mis ben je daar mee in de war.

Maar wat de jongens hier al zeggen. Als je zoveel moet bij trimmen om het draaien tegen te gaan dan is het tijd voor een nieuw motortje. Het is niet anders die dingen worden best heet voor zo`n ding. Dus de borsteltjes verbranden gewoon. En de een kan langer mee gaan dan de ander, dat weet je nooit.

Laatst bewerkt:

beste jannus
haal je de stroom ook van de 4in1 af als je aan de proportinal gedraaid hebt deze reset zich als je de stroom eraf haalt en weer erop zet dit moet je elke keer doen als je aan de potmeters draaid.
los het het probleem niet op toch nieuwe staart motor bestellen deze gaan namelijk ook niet lang mee.
gr Nick

Lijkt me vrij logisch het is geen CP heli. Je staart motor moet toch ook harder draaien of zachter om links te draaien of rechts. Bij een CP wordt wel het blad hoek versteld, mis ben je daar mee in de war.

Het was een combinatietest voor motortje en controller en dat kan met een fixed pitch juist mooi met rudder. Bleek toch het motortje te zijn. Dus zaak opgelost. Dank voor jullie reacties.

Back