Hoofdas Trex600N

Hallo iedereen,

Mijn Trex600N heeft 3 lagers om de hoofdas vast te zetten :

full


Bij het monteren van de hoofdas heb ik opgemerkt dat deze niet tot in de derde lager geraakt maar een kleine centimeter te kort is.

full


full


Hoort dit zo of doe ik iets fout ?


De as gaat echt niet dieper en steekt overigens ook niet onder het tandwiel uit !

Grts,
Ronny
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je de 'collar' losgedraait?
Dat ding op de hoofdas, waardoor hij niet dieper door het bovenste lager kan.

Heb je de as net vervangen, en is dit de nieuwe ga ik er stiekem van uit dat je de verkeerde as aan het monteren bent..
Er zit verschil tussen de electro en de nitro versies
 
Dit is een compleet nieuwe heli, vers uit de doos.
Onder het tandwiel steekt ook geen as uit om door het lager te voeren.

Grts,
Ronny
 
As

Hoi, probleem heb ik ook gehad, er is inmiddels een as uit die wel door de 3 lagers gaat, dit is de dfc uitvoering voor de 600N.
Zal het nummer wel voor je opzoeken. Waarschijnlijk heb je nu een fbl as.
Gr rinie
 
Het is een nieuwe Trex600N DFC, ik heb de kit gekozen zonder 3GX maar voor de rest compleet. De as hoort dus bij de kit..... zou 't kunnen dat ze er een verkeerde as bij hebben zitten ?

Hier een foto van de geïnstalleerde as :

full


Je ziet duidelijk dat de as niet onder 't tandwiel uitkomt. De as lager laten zakken kan niet want dan past de tandwielunit niet meer, deze moet dan namelijk mee zakken !!

Grts,
Ronny
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heb je hem niet verkeerd om zitten?
dat de andere kant naar beneden moet zitten?

lijkt me vrij bijzonder dat er in een nieuwe kit verkeerde onderdelen zitten
al zou het me tegenwoordig minder verbazen dan je denkt :mrgreen:
 
De hoofdas is verjongt ter hoogte van het tandwiel (rechts op de foto) :

full


Verkeerd monteren kan dus niet.

Op de foto is ook duidelijk zichtbaar dat het schroefgaatje voor het tandwiel vrij laag staat. Eenmaal het tandwiel gemonteerd blijft er niet veel as meer over om door 't lager te voeren.

Het lijkt me echter sterk dat de as niet door de derde lager gaat......er komen toch veel krachten op dat ding te zitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk persoonlijk, dat dat onderste lager er helemaal niet HOEFT te zijn....

Een brandstofmotor zet bij lange na niet het koppel op die as, wat een electromotor er op kan zetten, die onderste ondersteuning is gewoon volkomen overbodig.

Ik zou mijn wenkbrauwen hier over optrekken, want vreemd is het wel, maar ik zou er geen seconde van wakker liggen, want ik denk eerder dat die onderste lagerzitting verkeerd geleverd is.
Het nut van de lagerzitting is nog aannemelijk (verstijving van het frame) maar het nut van het lager is er NIET...

Groet, Bert
 
Dag Bert,

Ik denk er, eerlijk gezegd, hetzelfde over. Maar ik heb nog een oude Trex600N met flybar en op deze zit de as WEL doorheen het derde lager....vandaar mijn ongerustheid.

Misschien is er iemand op 't forum die met dezelfde heli vliegt en mij kan bevestigen dat ik juist ben.

grts,
Ronny
 
Als dat zo is, dan zou ik toch eens kijken of het onderdeelnummer in de bouwbeschrijving/onderdelenlijst wel overeenkomt met het daadwerkelijke onderdeel wat je in handen hebt, he?

Zo moeilijk kan dat niet zijn, om die gegevens uit te zoeken....

Rinie (Raptor117) heeft je die hint al gegeven....

Groet, Bert
 
Dat is het eerste wat ik gedaan heb toen ik het opmerkte, het nr. komt overeen.....dus ik denk wel dat dit zo hoort.
Vind het enkel vreemd. De opbouwtekening is op dat vlak ook erg onduidelijk, er is niet uit op te maken tot waar de as precies moet komen.

grts,
Ronny
 
Tsja.... ik denk dat de lagerbrug er wel hoord te zitten, maar de as niet in het lager hoeft af te steunen...

Hoe dan ook, gewoon lekker gaan vliegen....

Groet, Bert

PS: Uberhaupt goed te lezen dat er nog steeds nieuwe brandstofkits de lucht in gaan...:yes:
 
Dit is de juiste as, hebben ze ooit aangepast, waarschijnlijk verkeerde in de doos gedaan.600N DFC Main Shaft Set- H6NH001XX

gr rinie
 
soms heb je bij RChp , dat ze de assen verwisselt hebben,
het kan ook zijn, dat die bij 600 ESP staat,
je hebt gewoon de verkeerde as,
en de origineel as was al voordat het DFC gegeven heeft,
de eerste as van mijn paddel 600 nitro heet
H60159T
en is 201 mm lang
gr. Uwe
 
ik heb de 600 nitro pro 3G versie, dus origineel FBl
Bij mij loopt de as gewoon tot in het 3e lager..

DFC versie kan, maar de DFC is voornamelijk boven het frame korter, de rotorkop staat lager op het frame.
In het frame zou deze net zo lang moeten zijn.
Theoretisch


Zit net ff snel die assen na te kijken in de handleidingen, in de flybar versie en in mijn versie zit dezelfde hoofdas, de 50H047. volgens handleiding dan.

Die is blijkbaar omgenummerd naar H60159, maten:Φ10x201x29.3mm
De DFC is qua maten:Φ9x169.96mm.

Klopt ergens wel..
Als je de plaatjes van de DFC as en de "normale" as naast elkaar legt, zul je zien dat er onder het boutgat bij de DFC as geen extra stuk as meer zit.
Dus geen 3e lager.

Normaal
h60159_1.jpg

Dfc
H6NH001XXW-l.jpg
 
Uit de post van Teunis maak ik op dat bij de DFC versie het onderste lager blijkbaar overbodig geacht wordt, maar de constructieve functie van de lagerstoel (als frame verstevigend deel dus) niet....

Groet, Bert
 
precies,

en de oude paddel-versie,
waar de rotorkop verder naar boven uit steekt,
gebruikt het onderste lager als lagerblok
 
zou kunnen dat men, vanwege de lagere rotorkop, heeft berekend dat de krachten in het frame zodanig omlaag zijn gegaan dat het derde lager niet meer nodig is.
minder hoogte, minder koppel in het frame. minder krachten op te vangen en te verdelen over het frame.

of de "oude" 600 is iets meer bomproof ontworpen toendertijd.
 
Ik heb zonet een mailtje gestuurd naar Robbe, hopelijk brengt dit duidelijkheid.
Ik hou jullie op de hoogte.

Alvast iedereen bedankt voor de info ;)

grts,
Ronny
 
als jij de normale versie hebt, dus niet de DFC, zou ik er gewoon de goede as in zetten..
die dus ook in het derde lager steekt.
het zit er, is wel handig om hem dan ook te gebruiken ;-)
 
Back
Top