Hoofdbladen zwart spuiten

Goede dag

Ik heb witte rotorbladen bij mijn Schweizer 300 , zou het kunnen(mogen)
om die eventueel in een andere kleur (zwart)te spuiten maar zo dat ze veilig blijven,het vliegen niet beïnvloeden en de verf er niet af vliegt.Liefst satin zwart.
Welk soort verf zou hier het best voor zijn?

Gr Raymond

Align heeft volledig zwarte bladen.. 600 size geloof ik.

@ Hanskez: Helaas zijn 99% van de carbon bladen niet geheel zwart maar zit er altijd wel tekst of een striping op.. en dat wil je juist niet op een schaalheli

Je kunt ze gewoon zwart spuiten hoor wel even opletten dat je beide rotorbladen wel even veel lagen verf geeft.

Je kan de bladen met Acryl zwart spuiten en daarna een 2k* lak er over spuiten.

*2k 2 componenten lak. glans of in jouw geval zijdeglans
Ik heb dit meerdere keren voor anderen gedaan en geeft geen problemen.

Wel eerst de bladen goed schuren met waterproef schuurpapier 600 is bijvoorbeeld mooi.

Laatst bewerkt door een moderator:
+ 1, ook ik heb het al diverse malen gedaan. Wel het gewicht goed in de gaten houden zoals eerder beschreven hier.

Je kunt ze gewoon zwart spuiten hoor wel even opletten dat je beide rotorbladen wel even veel lagen verf geeft.
Sorry maar FF gewoon spuiten zit er echt niet in met dit soort werk ,
je zit er zo een paar gram naast met spuiten en dan ben je al verkeerd bezig ...

dus als ik het goed begrijp, spuiten jullie de bladen, wegen ze.. en dan zo on ?!

EDIT damn brutus weet het weer beter te brengen :cool:;)
bedoel ik positief !!

Laatst bewerkt door een moderator:
Het spuiten van bladen is goed te doen (er vliegen er genoeg mee rond om te zeggen dat het niet kan) maar je moet een paar dingen goed in de gaten houden:

De verf moet er zeer gelijkmatig op zitten, anders verstoor je het zwaartepunt van de bladen onderling. Dit valt wel weer uit te balanceren, maar is toch een puntje van aandacht.

De laagdikte moet niet het profiel gaan verstoren (bijvoorbeeld een dikker randje bij de achterrand op één blad maakt de bladen al aerodynamisch ongelijk) want dat kan weer aanleiding geven tot dynamische onbalans, ofwel je balanceert je een ongeluk maar de heli blijft trillen....

Last but not least: het staat heel mooi, maar de rotordisc is slechter zichtbaar met zwarte bladen. Niet iedereen heeft hier last van, maar voor sommige mensen is hierdoor de ligging van de heli slechter in te schatten.
Erg zonde, als je je heli te barsten vliegt omdat hij prachtig is maar in de lucht niet goed zichtbaar.... (het is niet voor niets dat carbon bladen vaak een witte of fluoriserende opdruk hebben)

Als je met bovenstaande punten weet om te gaan, dan is er verder niets op tegen om je bladen van een kleurtje te voorzien.

EDIT: @ ExtremeBB: je kunt op twee manieren balanceren na het spuiten: de ene is om verf of lak weg te schuren na het spuiten, maar dat ziet er vaak niet mooi uit. De andere is om na drogen de bladen te wegen, en door héél gedoseerd extra aanbrengen van lak, de boel weer in balans te krijgen. Gaat wel, maar vergt heel veel "proberen". Vroeger met de houten, met folie bekleedde bladen, was dit de enige manier, maar dan gebruikte je gewoon een kwast en schuurpapier....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back