Hoofdrotorbladen t.o.v. staartroterbladen

Hallo mensen

Als ik mijn bladen uitvouw, probeer ik meestal de voorkant van de bladen in een paralelle lijn te zetten van de bladhouders.
dit geldt voor de hoofd-en staartroterbladen.
Als ik echter het toerental na een vlucht naar beneden breng en de rotor draait niet meer, dan constateer ik dat de hoofdroterbladen nog steeds staan zoals ik bij het optoeren heb gezet,maar dat de staartrotorbladen een andere positie hebben aangenomen.
nl. ze ijlen voor op de roterbladhouderlijn.

is dit normaal?
is dit een probleem?
is er iets aan te doen?

Ik begrijp dat er in de cfk-hoofdrotorbladen een strip lood aan de voorkant zit en bij de cfk-staartblaadjes niet.

moet ik de staartrotorblaadjes vaster in de houders zetten, of gewoon zoals nu?

groet Richard

Bladen moeten zichzelf kunnen uitrichten, dus nooit zo vast zetten dat ze niet kunnen verdraaien.
Heckrotorblaadjes zijn meestal zeer licht (<10 gr) dus die vooral niet te vast zetten, alhoewel dit wel grotendeels wordt gecompenseerd door het hogere toerental. Zolang deze niks kunnen raken als ze volledig verdraaid zijn en bij maximale uitstlag op de staartrotor, kun je zelfs zo los hangen dat ze vanzelf naar beneden 'vallen'.
Hoofdrotorbladen net zo vast zetten dat ze niet verdraaien als je de heli op z'n zijkant houdt met de bladen horizontaal.
Dit geldt natuurlijk niet als je blade-stop auto's wilt maken, maar dat is ook geen vlieg-figuur maar gewoon domweg een hoog risico op een crash nemen.

Rick

Ik heb er persoonlijk nooit zo opgelet, alleen uit jouw verhaal maakte ik min of meer op dat je ze momenteel alle bladen vrij vast hebt staan en ze nog vaster wil gaan zetten. Daarom de waarschuwing dit niet te doen.
Extreem na- en vooral voorijlen van de bladen (zowel hoofd als staart) heeft een flinke extra belasting van de aansturing en servo's tot gevolg. Dit is natuurlijk niet goed, kans op defect is dan groter ook zal je ontvanger-accu sneller leeg zijn.

Rick

Nee ik heb ze niet vast staan en ik ga ze ook niet vaster zetten,maar..
Ik denk en ik ga het wel eens controleren, dat de "C.G"van de heckrotorblaadjes niet op de lijn zitten van het gat,maar er achter(gezien de draairichting)
En als de centrifugaalkrachten de blaadjes gaan uitrichten,gaan dus de uiteinden van de blaadjes voor-ijlen.
Bij de hoofdbladen kunnen de bladen zich ook uitrichten,maar daar zit "C.G."wel op de hartlijn, dus die blijven wel in èèn lijn staan met de blad-as.
Zoals ik schreef in mijn eerste post komt dat waarschijnlijk omdat in de hoofdbladen wel lood zit en in die kleine blaadjes niet.

maar ik zal met een scheermesje eens de C.G `s gaan opzoeken van de kleine blaadjes en kijken of dit klopt.

Richard

Ik heb de blaadjes aan een nader onderzoek onderworpen.
Het zijn cfk blaadjes van 6.8cm lang en inderdaad ligt het zwaartepunt achter de bladhouderlijn.
Tevens de blaadjes op een dun asje gehangen en zie:
ze hangen uit lijn met de voorkant van het blad.
Dit zijn kleine blaadjes,maar is dat nu òòk zo bij 30-50-60size blaadjes het geval?

groet Richard

Back