Hoogglans blanke lak niet zo hoogglans.

Een klein probleem met het spuiten.

Gisteren een model van mij in de witte primer gespoten, waarbij het witte gelijk de goede kleur was. Daarna de blanke hoogglans lak er op gezet.

Ik spuit met een Badger 150, en verf op waterbasis. Nu is het probleem dat mijn verf al zowat droog is voordat het op mijn model komt. Veel voorkomend probleem met watergedragen verf, maar met iets minder druk en de verf wat verdunnen en het spuiten zo beter moeten gaan.

Nu is mijn blanke hoogglans laklaag droog, waarna ik deze na bewerk met een autopoets. Alleen glimt de lak niet zoals ik verwacht had. De hoogglans is er een beetje vanaf.

Zou dit kunnen liggen aan het te vroeg drogen van de verf tijdens het spuiten?

Ik kan het wel zo laten, of helemaal opnieuw beginnen...

Een primer dient er voor om een isolatie laag tussen het werkstuk en de laklaag te creeren.

Een primer is ook niet glad maar open in de struktuur om de lak beter te kunnen vasthouden.
Ook zal die niet 100% tegen UV kunnen.

Over een primer moet dus altijd nog een lak , die heeft een dichte struktuur.
Als je daar over gaat met een blanke lak gaat dat goed glanzen.;)

Ik heb trouwens altijd een 2K-lak gespoten vroeger , daar hoefde nooit een blankelak over.

Mvg Johan

Een klein probleem met het spuiten.

Ik spuit met een Badger 150, en verf op waterbasis. Nu is het probleem dat mijn verf al zowat droog is voordat het op mijn model komt. Veel voorkomend probleem met watergedragen verf, maar met iets minder druk en de verf wat verdunnen en het spuiten zo beter moeten gaan.

Zou dit kunnen liggen aan het te vroeg drogen van de verf tijdens het spuiten?

Ik kan het wel zo laten, of helemaal opnieuw beginnen...

Zoals je zei volgens mij heb je de druk te hoog staan, met gevolg dat je de verf die je er opspuit gelijk droog spuit. Hierdoor krijg je een grove structuur. Dit kun je tegen gaan door de druk te verlagen en de verf goed verdunnen. Ik zou niet overnieuw beginnen gewoon vet vrij maken en nog een keer aflakken en dan voldoende dik er opspuiten.
En misschien is dat een optie doe ik namelijk zelf altijd, model polijstpasta gebruiken dan druk je de kiertjes dicht en krijg je ook een mooier glanzende lak kun je eventueel nu ook al proberen voor je opnieuw wil beginnen hou er wel rekening mee dat je wel een stevige blanke lak laag hebt moeten aanleggen. En wees voorzichtig dat je niet door de laag heen polijst.

Glansgraad hoogglanslak zakt in

"want de verf wordt niet dunner als de verdunning."

Ja Zore, als Johan Cruyff autospuiter was geweest had hij t waarschijnlijk ook zo geformuleerd...

De blanke lak is in de primer "gezakt", en veroorzaakt zo een terugval in glans.
Johan (Plotter) heeft gelijk, er hoort eigenlijk lak onder.

Wat je kunt doen om het weer in hoogglans te krijgen is ontvetten, even wat Scotch-Brite grijs gebruiken, of P500 schuurpapier, en dan gewoon opnieuw aflakken.

Succes
Frank

Ik lees zo even de reacties, en wat RCKJ al aangaf klopt als een bus. De druk was te hoog, en de verf te dik. De verf droogde idd te snel op, waardoor de glansgraad minder is. Gisteren de romp weer geschuurd, en opnieuw in de primer gezet.

Zoals ik al zei, is de kleur van deze primer goed, waardoor ik deze weer ga aflakken met de hooglans lak. Ditmaal heb ik de lak verdunt met een middel waardoor de droogtijd langer wordt, waardoor de verf wat beter kan vloeien.

Ik kies voor een blanke laklaag omdat deze harder is dan een gewone laklaag. Het gaat om een zwever die af en toe ook nog moet landen. Vandaar mijn keuze.

Wat frank hierboven ook al aangaf, is heel herkenbaar en van toepassing op mijn model. Vandaag de blanke lak opbrengen.

Ik post het resultaat hier wel...

als blanke lak niet glimt ga ik er altijd overheen met 2000 grid nat en dan polijsten, is de laklaag door en door dof dan ben je srewed :p

Gisteren de job afgemaakt, met een niet volledig bevredigend resultaat. De lak goed aangebracht, en zit er ook mooi vloeiend op. Langere droogtijd door een toevoeging, maar de lak is niet je van het.

Ik probeer deze nog de polijjsten, mocht dat niet een goed resultaat geven maak ik de romp weer kaal en begin ik weer overnieuw. Grondlaag met de airbrush, de laklaag waarschijnlijk met een spuitbus. Is bij mij altijd goed gegaan, en er komen nog meer projechten op tafel waarbij ik die kleur nodig heb.

Ik ga vanmiddag terug naar mijn verf winkel, even kijken wat voor oplossing ze hebben. Mijn voorkeur gaat toch naar airbrush, alleen hebben ze de verf niet in kleine hoeveelheden.

Even wat info gekregen van mijn verfwinkel. (ze weten wel waar ze het over hebben)

Blanke lak op waterbasis heeft een glansgraad van 60-65 %. maw zo glimmend als ik wil kan nooit met een blanke hooglans lak op waterbasis. Ook niet als je deze polijst.
je hebt dan een lak nodig op terpetine basis, of andere syntetische basis. (geen alkyd want daar zitten té agressieve oplossers in)

De primer die ik gebruik kan wel, en dan vervolgens aflakken met een verf uit de spuitbus. (kan ik goed mee overweg)

Nu sta ik voor een dillema, want de romp van mijn zwever zit nu wél goed in de lak, maar niet zo glimmend als ik zou willen. Maw als ik het goed wil doen weer helemaal kaal maken, weer primer er op en dan aflakken.

Ik ga er nog een nachtje over slapen.

Ja het valt niet mee de juiste keuze te maken dus mijn steun heeft u zeker. Mijn voorraad verf en verdunners gaat ruim over 10 blikken gevuld met chemische goedjes en nog is het resultaat wachtende. Het organiseren van een personeels uitje is makkelijker.

Dan ben ik wel benieuwd wat is dan een goeie waterbasis of terpetine basis blanke lak waar bij je echt het "oogverblindende" glans krijgt.
Heeft iemand een tip?

Nou de verf op terpetine basis of anders gezegd de synthetische verf omdat het verdampen van de verdunner lang duurt, droogt dan ook langzaam. Bedenk op voorhand dat onderdelen aan elkaar plakken als de verf niet is uitgehard, zelfs na drie maanden minimaal (geen geintje) droogtijd. Probeer eens een onderdeel gespoten met 50% verdunner drogen in de oven en zie de verdamping van de verdunner. In termen van 2K lak, wil je de droogtijd aanpassen met je verdunners, echter uitsluitend om je object helemaal te spuiten zonder overspray, begrijp ik.

Nou de verf op terpetine basis of anders gezegd de synthetische verf omdat het verdampen van de verdunner lang duurt, droogt dan ook langzaam. Bedenk op voorhand dat onderdelen aan elkaar plakken als de verf niet is uitgehard, zelfs na drie maanden minimaal (geen geintje) droogtijd. Probeer eens een onderdeel gespoten met 50% verdunner drogen in de oven en zie de verdamping van de verdunner. In termen van 2K lak, wil je de droogtijd aanpassen met je verdunners, echter uitsluitend om je object helemaal te spuiten zonder overspray, begrijp ik.
Practisch alle verven die te verdunnen zijn met terpentine,hebben als bindmiddel alkydhars of polyurethaan.Verf op terpentine basis bestaat niet aangezien dit een verdunningsmiddel is,de basis is bindmiddel.Auto lakken zijn op acrylaat basis en krijgen bij polijsten toch een hoge glans.
gr.adrie

Nog even een kleine toevoeging. Ik schreef op Terpetine basis (wat niet klopt, aangegeven door Adrie) Ik had moet schrijven verdunbaar met Terpetine.

Hier een opsomming van de voor en nadelen.

Alle eigenschappen op een rijtje:
alkydverf:
list.gif
voor binnen en buiten
list.gif
terpentinebasis 40-50%
list.gif
terpentine verdunbaar
list.gif
hecht niet op acrylverf
list.gif
overschilderbaar in 16 uur
list.gif
zijdeglans en hoogglans

acrylverf:
list.gif
Meestal voor binnen maar is er ook voor buiten (levensduur +- 4 jaar)
list.gif
terpentinebasis 5-10%
list.gif
waterverdunbaar
list.gif
hecht redelijk op gewone verf
list.gif
vergt speciale kwasten/rollers
list.gif
overschilderbaar in 6-8 uur
list.gif
Acrylverf is tegenwoordig ook te verkrijgen in hoogglans, echter deze glans is niet te vergelijken met de hoogglans alkyd.

Het resultaat, wat niet echt tegenvalt. Maar als ik de vleugels monteer zie je wel degelijk verschil in de glansgraad. Maar voorlopig laat ik het zo, ik ben er tevreden mee.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back