hoogspannings masten

ja. ik heb dr een keer onder gestaan (niet bij nagedacht) en je krijgt echt heel veel storing..

Groeten,

Ruben

Misschien als je er onder staat wel, dat wete ik niet.

Maar er vlak langs vliegen gaf toenertijd bij ons geen storing.

Er tegenaan geeft wel zooi ;-)

ook wij vliegen naast/langs de hoogspanningsmasten en hebben er ook geen last van. van schrikdraad merken we wel af en toe iets. als we bij een landing erboven vliegen kan het vliegtuig ineens een rare beweging maken :s

Nee. Hoogspanning heeft GEEN invloed op je zender/ontvanger, ook niet als je er onder gaat staan.

Niet op 35Mhz, niet op 40Mhz en niet op 2.4Ghz. Verhalen dat het wel zou storen, is broodje aap.

Zo af en toe vliegt er iemand tussen de kabels door bij ons, zonder problemen.

Enige nadeel van hoogspanningskabels is, dat ze wel fysiek storen op een vliegtuig, oftewel, je kunt er tegenaan vliegen ;)

Bij hoge energieconstraties ontstaat een elektromagnetisch veld om de kabels. Die kunnen, zij het in beperkte mate, storing geven op lagere frequenties. Veelal is die storing niet op het hoogfrequent gedeelte van de zender/ontvanger op op het laagfrequent gedeelte. De kans dat een servo "uit zichzelf raar" doet is groter dan dat die storing uit de ontvanger komt.

De kans op storing is het grootst bij AM vanwege de mogelijk extra demping in het signaal. Bij FM wordt die kans al veel kleiner en bij 2.4GHz is dat uitgesloten omdat dat via een heel ander principe werkt (pseudo-codering gebaseerd op verstoring van de ruis).

Er is, voor mijn tijd, bij ons een brandstofkist met een vleugel vast komen te zitten aan de kabels. De kist werkte nog en met het gas kon men bepalen hoe hard ie rondjes ging slingeren.. op 35Mhz PPM.

Misschien als je er onder staat wel, dat wete ik niet.

Maar er vlak langs vliegen gaf toenertijd bij ons geen storing.

Er tegenaan geeft wel zooi ;-)

ik stond er toen inderdaad onder ;). toen ben ik een metertje of.. 10/15 verder gaan staan en toen ging t perfect.

Groeten,

Ruben

ik heb een aantal keren gevlogen onder hoogspanningskabels zonder merkbare storingen. ik stond midden tussen de palen en vloog haaks onder de kabels door (boven het water) (op 40 Mhz)

1%20(1).jpg

Bij ons geen probleem de masten staan op ongeveer 300 meter van het veld nog nooit storing gehad of mee gemaakt. Niet op 35mhz en ook niet op 2.4 mhz.
Ik heb met les geven verschillende kisten er tussen de draden door zien vliegen en dat geeft ook geen probleem alleen als je de mast raakt is het over. Kan je zoeken in het mais :D:
IMG_0896.jpg

Back