hoogstart vraagje

janhein

PH-SAM
Ik heb hier twee kisten liggen die ik oorspronkelijk voor aan de helling gekocht /bebouwd heb.

Een Fox uit hongkong en een zelfbouw Elexin . Nu is het probleem dat als het weer er naar is om te helling zweven de temperatuur zo laag is dat ik problemen krijg met mijn hand.

Nu wil ik onder mijn zwevers een haak zetten en ze aan een elastiek omhog sturen, tot zo ver kom ik er nog wel uit. Probleem is alleen dat beide geen rudder hebben. alleen hoogte en rolroeren.

Bij mijn elexin kan ik zonder al te veel problemen een rudder inbouwen. bij de fox moet er flink de zaag in zetten .

Vraag is dus kan ik met een zwever met alleen hoogte en rol aan het elastiek omhoog. of is dat vragen om ellende en veel extra bouw uren.

kan perfect...
gewoon op tijd corrigeren...

ik doe het vaak, rudder weglaten, en dat gaat prima, het vraagt gewoon een iets andere manier van ingrijpen...

Rolroer tijdens een hoogtestart kan wel, maar voorzichtiger. Je vliegt veel dichter bij te overtrek dan normaal, waardoor de vleugen met het naar beneden gaande rolroer makkelijker overtrekt ... Dan keert hij in 1/10de sec om en komt hij terug. Heel eng, zo'n bak die met een noodvaart op je af komt. Het gaat meestal wel goed, omdat je hem zo de lijn af vliegt.

Dirk.

Dus effe opletten tijdens de start en niet te fanatiek aan de knuppels zittten .

alvast bedankt voor alle tips en head ups.

Dus effe opletten tijdens de start en niet te fanatiek aan de knuppels zittten .

alvast bedankt voor alle tips en head ups.

idd, wanneer je moet sturen ga je al snel van links naar rechts zwalpen, dus is het een kwestie van zachte correctiets door te voeren.

maar gewoon doen... je kan het overigens ook doen aan de lier... wanneer je daar gaat zwalpen/slingeren stop je met gas geven, en de spanning is onmiddelijk weg...

bij een elastiek niet.

Back