hoogte buitenboordmotor (electro)

hallo

klein vraagje:

de hoogte van de horizontale vin van een buitenboordmotor, die komt toch gelijk aan de diepte van de hek, of niet? als een boot planeert, zie je de horizontale vin net boven water komen..

hiermee bedoel ik, als je een lineaal aan de onderkant van de romp legt naar achteren toe, dat de lijn wordt doorgetrokken naar de horizontale vin van de buitenboordmotor.

of moet de top van de schroef deze lijn raken?

alvast bedankt!

groeten

nicolas

nicolas zei:
hallo

klein vraagje:

de hoogte van de horizontale vin van een buitenboordmotor, die komt toch gelijk aan de diepte van de hek, of niet? als een boot planeert, zie je de horizontale vin net boven water komen..

hiermee bedoel ik, als je een lineaal aan de onderkant van de romp legt naar achteren toe, dat de lijn wordt doorgetrokken naar de horizontale vin van de buitenboordmotor.

of moet de top van de schroef deze lijn raken?

alvast bedankt!

groeten

nicolas

In de 1:1 wereld blijft hij onderwater.
Bedenk dat hij bedoelt is om er voor te zorgen de schroef water en geen lucht hapt. Dat werkt dus alleen als hij zelf onderwater zit. :wink:

de boot ligt helemaal uit elkaar...dus een foto is momenteel een beetje moeilijk...

hangt het ook niet van het type schroef af, of ie helemaal onder water moet of deels boven?

jup ook daar hangt het vanaf
maar een foto blijft toch makelijker of ie nou in ekaar zit of niet

greetz jaimy

Hoi

Ik ken iemand heeft ook een boot met buitenboordmotor maar de schroef moet onder water komen anders hapt de schroef lucht. De schroef kwam namelijk bijna niet met de bladen onder de romp. dus het mooiste is als de schroef ter hoogte van onderkant de romp komt.

Groeten Justin

justin wat jij zegt kan misschien kloppen maar het verschilt per boot.

ik heb 3 boten met een buitenboord motor

bij de 1 zit het hartvan de prop as z'n 6 mm boven het laagste punt van de boot
en bij de ander zit het hart van de prop as weer 1 mm onder het laagtste punt van de boot..
overgens varen bijde boten over de 60km/h

hoe de motor moet komen hangt van een aantal dingen af.
1 wat voor een motor
2 wat voor een boot
3 wat voor een prop

greetz jaimy

@jaimy: het is een boston whaler outrage
type motor: 2* de graupner GTX 500
type prop: standaard

wat voor fotos heb je nodig?

alvast bedankt

groeten
nicolas

aha!

ik dacht dat de horizontale vin gelijk moest staan met de bodem...

als de prop hoger ligt, win je dan ook in snelheid? of heeft dat ook nog met andere parameters te maken...

merci!

groetjes
nicolas

Die horizontale vin waar jij het over hebt zal
de "anti-cavitatieplaat" zijn:

Letterlijk: holtevorming. Het is het hydrodynamische verschijnsel dat zich voordoet bij het snel stromen van een vloeistof in of rond voorwerpen waardoor hevige turbulentie ontstaat. Bij water kan de spanningsdruk zover dalen dat het overgaat in waterdamp en er holten of bellen ontstaan, die echter weer zo snel verdwijnen dat van een implosie gesproken wordt. De vrijkomende energie is groot. Gedurende zeer korte tijd kan in de kleine ruimten een geweldige druk en zeer hoge temperaturen optreden. Deze ongekende krachten beschadigen het door water omgeven voorwerp. Dit komt o.a. voor bij de bladen van (sneldraaiende) scheepsschroeven. Ze worden als het ware weggevreten en zullen mede door trilling op den duur afbreken. Een bijkomend verschijnsel is, dat samenvoeging van de belletjes op de bladen de profieleigenschappen van de schroef veranderen. Het rendement kan daardoor sterk verminderen. De horizontale plaat die bij veel buitenboordmotoren vlak boven de schroef is gemonteerd dient om cavitatie tegen te gaan. Een goede werking is pas te verwachten als de lengte van het staartstuk zo gekozen wordt dat de anti-cavitatieplaat (fence) zich net onder de spiegel bevindt. Het bij surfers bekende verschijnsel van "wegglijden" waarbij de achterkant, de vin van de surfplank, zijn grip in het water verliest, wordt ook cavitatie genoemd.

hehe het fenomeen van "spinout" tijdens het surfen ken ik goed! :-)

dan krijg je een roostertail die niet onder moet doen voor een offshore race boot! ;-)

om terug te komen... hoe zit het dan met de hydroprop zoals jaimy vertelde? die moet toch een deel boven water zitten?

de boot heeft gevaren met de twee motoren op de hoogte waarbij de cavitatieplaat op gelijke hoogte stond met de bodem van de boot. Het vaarbeeld was toch wel goed realistisch, maar bij stilstand lagen de motoren tamelijk diep in het water, het water kwam tot aan de kap van de motor.
Daarom dacht ik dat ze te diep zaten...

kwestie van "trial and error" zeker?

hang loose

nicolas

het is veel trial end error met het afstellen van boten.
maar het hart van de prop moet gelijk met de bodem.. dat is een goed uitgans punt,...
vanaf daar kan je 5mm naarbenede en 7 mm naar boven. (dat zijn geen maat regels maar wel goeie uitgangs punten.

greetz jaimy

jaimy zei:
maar het hart van de prop moet gelijk met de bodem.. dat is een goed uitgans punt,...
vanaf daar kan je 5mm naarbenede en 7 mm naar boven. (dat zijn geen maat regels maar wel goeie uitgangs punten.

greetz jaimy

Het klinkt totaal onlogisch en in de 1:1 wereld zal dit ook niet zien.

Met een te grote schoef komt hij waarschijnlijk wel op toeren door de helft bovenwater nutteloos te laten draaien.

In de *echte wereld* zal een motor ook nooit 20 a 30.000 toeren maken.
In de *echte wereld* zal een schroef ook nooit de boot een halve bootlengte vooruit stuwen.
Maaaarrrrr.....dit is de *modelbouw wereld* en daar gelden al deze regeltjes niet.
De schroeven moeten boven het water uitkomen ivm met een zgn dode (vrije) slag om de motor op toeren te houden.
Zou de schroef geheel onder water zitten, dan ondervindt hij dusdanig veel weerstand dat je nooit het maximaal aantal toeren van je motor kan halen.
Tevens trek je dusdanig veel stroom dat je motor /regelaar binnen een paar minuten verbrand.
Waar je wel in de *echte wereld* dit soort opstellingen van de schroef ziet is bv bij formule 1 (cq race) boten.
Vooral turbine aangedreven boten hebben de schroef half uit het water als ze op gang zijn gekomen.
Ik durf het nog sterker te vertellen......ze spuiten zelfs lucht voor de schroef om hem minder weerstand te geven als hij draait.

citrorob zei:
jaimy zei:

greetz jaimy

Met een te grote schoef komt hij waarschijnlijk wel op toeren door de helft bovenwater nutteloos te laten draaien.

zou je toch eens naar de echte powerboats moeten kijken...
die hebben ook hydro props die half lucht half water hebben
bij zowel inboard als outboard.

en een beetje verdiepen in de modelbouw powerboats is ook wel handig voor je iets roept.
ik vaar al 10 jaar met powerboats dus weet het onderhand het meetse wel.

greetz jaimy

jaimy zei:
citrorob zei:
jaimy zei:

greetz jaimy

zou je toch eens naar de echte powerboats moeten kijken...
die hebben ook hydro props die half lucht half water hebben
bij zowel inboard als outboard.

en een beetje verdiepen in de modelbouw powerboats is ook wel handig voor je iets roept.
ik vaar al 10 jaar met powerboats dus weet het onderhand het meetse wel.

greetz jaimy

Beste Jaimy,

Zoals ik al zei moet je om de motoren op toeren te kunnen houden niet de volledige prop gebruiken. Bigboat heeft daar een mooie uitleg van gegeven. Dat de uitlaatgassen door de schroef geblazen wordt is volledig juist. Deze verlaagd de drag van de centre van de schroef.

Bottom line blijft echter dat de vraag was waar de anti-cavitatie plaat moet zitten. Een anti-cavitatie plaat werkt alleen als deze onderwater zit.
Als hij wel bovenwater hoort, dan is het geen anti-cavitatie plaat maar een anti-spray plaat. In de 1:1 wereld, kom je heel veel beide tegen.

Maar goed mij laatste 1:1 F1 heb ik dan ook gezien toen jij nog vloeibaar was dus wellicht is er veel veranderd in die paar jaar. :oops:

het is natuurlijk een beetje lastig om te kijken of in de modelbouw wereld de cavitatieplaat net onder water ligt bij het planeren van de boot....

in de 1:1 wereld kan je gewoon effetjes over de achterreling kijken... :-)

hoe kan ik de "precieze" hoogte bepalen?

alvast bedankt!

groetjezzzzzzz

nicolas

Back