Hoogte meter voor raket

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door carnie-, 1 okt 2005.

  1. carnie-

    carnie- Guest

    Ik zou da maximale hoogte van mijn raket op 1 of andere manier willen ontdekken. Ik zat te denken aan een soort hoogtemeter. Ik heb gehoord dat er heel kleine modellen van bestaan? weet iemand van waar die je haald? en of je ze zo kunt instellen dat zo op het maximum blijven staan
     
  2. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    http://www.lomcovak.cz/a2/a2.html
    (deze heb ik zelf en werkt zeer goed en is betrouwbaar, nadeel "kost wat maar dan heb je wat".)

    of een horloge waar dit in zit ( nadeel te zwaar)?

    of gewoon "visueel" meten met 2 graden bogen (onnauwkeurig)????
     
  3. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Kan te zwaar zijn, of te groot voor je model, maar waar je meer last van zult hebben is de interval van de meting. Een horloge met hoogtemeter (barometer) is bedoeld voor de bergsport en heeft soms een intervalmeting (tijd tussen 2 metingen) van meerdere seconden tot 1 of meer minuten (afhankelijk van het model/type etc.). Hierdoor zullen de meeste hiervan ongeschikt zijn voor je raket.

    Dat is de gemakkelijkste meting en in iedergeval de meest goedkope.
    Je meet de afstand tot je raket op de grond (50 of 100 meter), en meet na de lancering de hoek waaronder je kijkt naar je raket. Neem van deze hoek de Tangens en je weet de hoogte. Waar je rekening mee moet houden is dat je de grondafstand goed en nauwkeurig uitmeet. Daarnaast met de mogelijkheid dat je raket niet recht omhoog gaat.
    Als je raket naar je toe komt, krijg je een vals hoge uitkomst van je hoogte, gaat de raket van je af, dan krijg je een vals lage uitkomst.
    Het beste kun je dan ook met 2 mensen tegelijk de meting uitvoeren, terwijl je tegenover elkaar staat met de raket in het midden.
    Voor meer uitleg, kijk eens op de DRRA site: http://www.drra.nl , klik op Wat&Hoe en dan op het icoontje rechtsonder (met de gradenboog).

    Een hoogte meter is natuurlijk een mooi instrument, maar duur en heeft ook een foutmarge.

    Succes,
    Bas[/quote]
     
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Rottevalle
    100 euro heb je een perfecte hoogte meter.

    perfectflite.

    die zijn echt super
     
  5. Modelraketten.NL

    Modelraketten.NL

    Lid geworden:
    24 mei 2005
    Berichten:
    78
    Carnie,

    Gewoon even een eenvoudige driehoeksmeting maken op het lanceerveld.
    Goedkoop, simpel en leuk om te doen.

    Op de www.drra.nl site staat uitgelegd waar je rekening mee moet houden.
    Bas heeft het ook al voor een deel uitgelegd.

    Succes!

    En als je hulp nodig hebt, hoor ik het wel.

    Groetjes :D
     
  6. carnie-

    carnie- Guest

    de driehoeks meeting is een goed idee. Niet 100% accuraat.

    Ik heb ook nog een 2de manier gevonden maar ik denk dat die personelijk niet juis is :

    elke motor heeft zijn impuls beschreven die is bv. 5Ns

    Impuls : m.v of m. X/t

    dus Impuls (5Ns) = m(voorbeeld 100g). X (hoogte) /t

    maar de massa van de gegeven impuls is alleen de massa van de motor dus ik denk dat ik deze formule niet zal mogen gebruiken


    mja ik zou graag de hoogte volledig theoritisch willen berekenen zonder hoogte. Zou dit mogelijk zijn?
     
  7. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Als je op de DRRA site kijkt bij HOSIMP (klik op <Wat&Hoe> en <Berekeningen> <HOSIMP>, dan staat er een linkje naar <Formules> daar zul je alles vinden wat je nodig hebt.

    Anders even de Borrowman formules googelen

    Hou er wel rekening mee, dat deze berekeningen geen/nauwelijks rekening houden met de vorm van je raket/vinnen/etc.

    De invloed daarvan kun je juist goed berekenen door de hoogte te bepalen met een driehoeks meting.
    Dit heeft vorig lanceerseizoen iemand binnen onze club ook gedaan voor haar Profielwerkstuk.

    Groet,
    Bas
     
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoi Carnie.
    Wat je beweert klopt voor een deel.

    En ik gebruikt die methode welliswaar op een beetje geavanceerdere wijze ook. Namelijk om de impuls van de motor te bepalen tijdens de vlucht. Als ik weet wat mijn motoren op de testbank doen. En ik weet wat mijn raket weegt. Dus ik weet de totale (theoretishe impuls) en de gemeten hoogte. Dan kan ik redelijk simpel bepalen of mijn motoren ook tijdens de vlucht presteren zo als op de test bank. Nu heb je echter wel met een aantal andere factoren te maken. Waar van de lastigste toch wel de lucht weerstand is. Die is namelijk niet constant. Als ik sneller vlieg heb ik meer weerstand (die neemt namelijk omgekeerd evenredig toe met de snelheid). en dan hou ik nog geen rekening met de lanceer hoek en de wind snelheid. (kan je corrigeren met een GPS en een versnellings meter)

    Je kunt overigens wel een aardig eind komen met het berekenen van je te behalen hoogte,en dat is boven dien erg leuk om te doen. En de naukerig heid van je resultaat hangt helemaal af van. hoeveel parameters je mee neemt in je calculatie.

    Met alleen het gewicht van de raket en de motor impuls zal je berekening flink aan de positieve kant uit komen.

    Maar vergeet een ding niet .

    Hoe goed we ook kunnen rekenen, wind tunnels blijven onmisbaar ;-) die geven toch elke keer weer aan dat dingen anders zijn dan we denken.

    Mocht je een keer echt heel diep de materie in willen. laat dan een berichtje achter op het NAVRO forum. WWW.navro.nl

    Daar zitten de mannen die het echt snappen (en mij ook verder helpen met mijn Vragen )
     
  9. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
  10. SWT

    SWT

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    165
    Beste bas,

    Je schreef: "Anders even de Borrowman formules googelen

    Hou er wel rekening mee, dat deze berekeningen geen/nauwelijks rekening houden met de vorm van je raket/vinnen/etc."

    Pardon? Houden de Barrowman (geen Borrowman) formules geen rekening met de vorm van de raket? Daar zakt mijn broek van af.... (zoals ze in Twente zeggen).

    Ik heb de complete Barrowman rapporten, ja er zijn er meerdere, op de harde schijf. Dus als er iemand interesse heeft, laat het me even weten en ik zet ze op mijn website. Kun je ze zo downloaden.

    O ja, Jessica heeft de formule helemaal uitgewerkt voor haar profiel werkstuk. Misschien heb je daar nog wat aan. Laat het me even weten als je interesse hebt.

    Oh ja, Barrowman is voor het berekenen van de stabiliteit van je raket. Niet voor de hoogte berekeningen!

    Groeten,
    HenkSWT
     
  11. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Henk,
    Wat denk je van die hoogtemeter?

    Bas
     
  12. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoi Bas kijk anders ook even op de site van solaris.


    http://213.239.205.81/~solaris/

    downloads en dan de handleiding voor de salts

    Das een hoogtemeter die ontwikkeld is voor competitie vliegen. Ik heb er ook een besteld en ik kan je vertellen dat ze alle waar voor hun geld zijn :)


    Een losse hooge meter kost ongeveer 60 euro en dan wordt hij speciaal voor je gemaakt.



    groot voor deel is dat als je een keer een harde landing maakt je hem opkunt sturen voor een checkup/reparatie.


    en das bij een hoop andere leveranciers een stuk moeilijker.

    AED heeft overigens ook een super service (RDAS)
     
  13. SWT

    SWT

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    165
    Hoi Jan-Hein,

    Wie is de maker van de SALT3?

    Waar kan ik die vinden?

    Henk Siewert
     
  14. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Rottevalle
    Het is een vinding van Winfried Seitz. Die er een voor je maakt als je het vraagt. ze zijn niet commercieel en daardoor zijn ze redelijk betaal baar


    Ik zal je zijn mail adres mailen.
     

Deel Deze Pagina