hoogte start kleine zwever

voor mijn 600mm span zwevertje wil ik wat meer hoogte halen uit de hi-start.

gebruik nu een zelf gemaakt van aan elkaar geknoopte elastiekjes. hiermee haal ik met een beetje geluk 15/20 m gok ik. had mijn haakje ook wel wat ver naar voren staan. dit heb ik inmiddels aangepast naar een hoek van 14° (gevonden in een ander topic met de search) alleen heb ik hier nog niet mee gevlogen.

daarnaast kan ik ook gaan voor een "echte" hoogte start die ze hier in de lokale hobby shop verkopen. echter deze is geschikt voor 1500mm span. is dit overkill voor de mijne en trek ik alles hiermee doormidden?

voor mijn 600mm span zwevertje wil ik wat meer hoogte halen uit de hi-start.

gebruik nu een zelf gemaakt van aan elkaar geknoopte elastiekjes. hiermee haal ik met een beetje geluk 15/20 m gok ik. had mijn haakje ook wel wat ver naar voren staan. dit heb ik inmiddels aangepast naar een hoek van 14° (gevonden in een ander topic met de search) alleen heb ik hier nog niet mee gevlogen.

daarnaast kan ik ook gaan voor een "echte" hoogte start die ze hier in de lokale hobby shop verkopen. echter deze is geschikt voor 1500mm span. is dit overkill voor de mijne en trek ik alles hiermee doormidden?

Je hoeft hem niet helemaal uit te trekken ;)

Het grootste "probleem" dat je kan krijgen met hoogstart-elastiek voor 1500mm span kistjes is het gewicht van het elastiek zelf ... een kistje van 1500mm span weegt "iets" tussen de 300 (licht) en 600 gram (zwaar) ... een 630mm span kistje hoort (ruim) onder de 100 gram te zitten ... 20 meter elastiek kan zomaar 150 gram wegen, dus of de vleugels van jouw kistje dat trekken ....

Of navenant de pech dat het (gewicht van het) elastiek het model naar beneden trekt i.p.v. dat 600mm voldoende lift kan genereren om het elastiek voldoende weerstand te bieden.
Wat een optie zou kunnen zijn is om bijv. minder elastiek te gebruiken i.p.v. de volle lengte?

Maar ik kan je geen voorbeelden uit eigen ervaringen overleggen helaas.

Heb je wel een stuk nylon lijn tussen eleastiek en zwever zitten? 0.7mm dik lijkt me voldoende in dit geval.

Groet,
Gerben

ik heb ook het gevoel dat ie geen nylon lijn gebruikt ! ;)
de witte platte hoogstart elastiek van robby is een net iets... werkt tot toestellen van 500gr prima.

wat je altijd kan doen is zoeken voor een oude (ronde) elastiek.... deze bestaat vaak uit 100en kleinere dunnere elastiekjes ... een beetje zoals die van je onderbroeken :p

als je zo een oude versleten elastiek vind, kan je deze slopen, en er bv 10 uithalen.... op zijn minst 20-30m lengte....
je knoopt ze aan het begin en einde weer samen, zodat je een bundeltje hebt.... , je doet er een ringetje aan het einde aan, zodat je je 100m lange nylonkoord eventueel kan afhalen voor het opbergen.

aan dat ringetje doe je dus die nylon koord, met aan het andere uiteinde weer een ringetje... zodoende dat deze aan je starthaak kan.

wat je dan hebt is een hoogstart waarvan je beide delen appart kan opbergen.

ik heb ook het gevoel dat ie geen nylon lijn gebruikt ! ;)
de witte platte hoogstart elastiek van robby is een net iets... werkt tot toestellen van 500gr prima.

wat je altijd kan doen is zoeken voor een oude (ronde) elastiek.... deze bestaat vaak uit 100en kleinere dunnere elastiekjes ... een beetje zoals die van je onderbroeken :p

als je zo een oude versleten elastiek vind, kan je deze slopen, en er bv 10 uithalen.... op zijn minst 20-30m lengte....
je knoopt ze aan het begin en einde weer samen, zodat je een bundeltje hebt.... , je doet er een ringetje aan het einde aan, zodat je je 100m lange nylonkoord eventueel kan afhalen voor het opbergen.

aan dat ringetje doe je dus die nylon koord, met aan het andere uiteinde weer een ringetje... zodoende dat deze aan je starthaak kan.

wat je dan hebt is een hoogstart waarvan je beide delen appart kan opbergen.

hmm klopt helemaal, gebruik geen nylon lijn. gebruik een oud stuk vlieger touw :D

gebruik nu ongeveer 8meter 4mm elastiekjes. met ong 30 meter touw. gisteravond een 2e haakje verder naar achteren gelijmd en vanochtend geprobeerd. start een stuk steiler en stabieler. daarnaast zie ik dat het meeste elastiek op de grond blijft liggen en de draad een hoek maakt. in dit geval hangt dus niet al het gewicht aan het vliegtuig. ik ga vanmiddag toch maar een hoogte start ophalen en proberen. ik hou jullie op de hoogte.

zo ziet het eruit in onderdelen.

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
de haak heeft 1 bepaalde plek waar hij moet staan.

als je het zwaartepunt van het toestel juist hebt liggen, teken je (met potlood!) dit af op de vleugel tegen de romp, en je trekt dit voorzichtig door op de romp (minuscule streepjes zetten..)

dan neem je een gradenboog of driehoek, en teken je een lijn naar VOOR onder een hoek van +-14 graden.

de haak komt dan iets voor het zwaartepunt te staan (richting de neus)

dit is doorgaans een perfecte plek om een haakje te plaatsen.

dat de elastiek niet van de grond komt kan aan 2 dingen liggen.

1: je rekt hem niet hard genoeg uit.
2: je haak staat verkeerd, waardoor je te vlakke starts maakt.
3: de elastiek is gewoon te zwaar (maar daar ga jij geen last van hebben)

probeer de elastiek ook wat langer te maken.... ((ik heb 30m elastiek die naar 90m kan rekken, en 100m nylondraad)

maak ipv 30m koord, eens 100m visdraad aan de lijn.
niet te dik, want dat is zwaarder... als je toestel 1k weegt heb je draad van 7kilo trekkracht nodig ongeveer...
dit trek je normaal gezien nooit over dan.

ik heb inderdaad nu de haak op een hoek van 14 graden staan.
het elastiek komt nu ook los en alles lijkt mooi te gaan.

echter heb ik inderdaad ook een "grote hoogte start" maar hier zit teveel energie in het elastiek. en het is te zwaar. waardoor de boel eigenlijk alleen maar heel hard recht door gaat.

ik zal er nog eens wat extra elastiek bij aanzetten en het touw ook langer maken.

ik heb inderdaad nu de haak op een hoek van 14 graden staan.
het elastiek komt nu ook los en alles lijkt mooi te gaan.

ik zal er nog eens wat extra elastiek bij aanzetten en het touw ook langer maken.

dat gaat een mooie oplossing zijn....

hou uiteraard rekening met de grootte van je vliegveld !

als je maar 100m plek hebt moet je geen 100m nylon aanbinden ;)

maar een elastiek van 30m is zeker geen overbodige luxe :)
meet de lengte van de huide elastiek eens? zowel slap , als opgespannen (opspannen, haring of schroevendraaier in het einde steken zodat ie opgespannen blijft)

hij moet echt wel minstens 2x (liefst meer) rekken.

laat ons weten hoe het verloopt! :)

Back