hoogtemeter advies?

Ik ben op zoek naar een hoogtemeter die ik kan uitlezen op de computer. Liefst eentje dat ik een middagje kan gaan smijten en thuis kan kijken wat ik heb gepresteerd in hoogtes van gooien maar ook vluchtduur. Oh ja en hij moet ook nog eens klein zijn.

Suggesties?

Groeten,

Hans

Ik heb 2 hoogtemeters. De Zlog van Hexpert vind ik het prettigst omdat hij en alles opslaat maar je kunt ook op het veld de maximale hoogte uitlezen op het schermpje.

ZLog - Recording Altimeter

De andere is de Lolo2, ook een prima ding. Maar moest ik nu kiezen tussen de Lolo2 en de Ram3 dan werd het de Ram3.

Maar de voorkeur voor de Zlog. Past in de Twisterromp!!

Loet

Ben het met Loet eens.
Die Ram-3 is lekker klein maar mist de mogelijkheid om op het veld de hoogte uit te lezen.
De Zlog heeft standaard een display, erg handig.
Maar Hans had jij niet zo'n mini-laptop?
Hopla de software er op en uitlezen maar, moet het wel werken onder Linux.....

Frans

Heren,

Dank voor alle feedback. Die RAM 3 is wel erg mooi klein. Dat wordt hem waarschijnlijk

Met vriendelijke groet,

Hans

SCAT; Vrije vlucht newsletter

Deze kwam ik van de week tegen in genoemde newsletter:

Favionics, a new venture of Rene Limberger & Allard van Wallene would like to announce the preorder availability of their latest product, nanoAlt.
nanoAlt is the smallest, lightest, lowest power, highest resolution and largest recording capacity altimeter module on the market today! nanoAlt was designed for a variety of applications where space and weight are highly restricted such as FAI and other FreeFlight classes. The power consumption of nanoAlt has been designed so it can run off the smallest power sources available today, including watch coin cells or even solar cells.
nanoAlt specs: -
size: 9mm x 15mm x 3mm -
weight: 0.8g -
recording capacity: 43min @ 9Hz -
power supply: 3.4V-6V -
power consumption: 580uA -
resolution: 10cm (19bit) -
samples @ 9Hz (9 samples per sec) -
records altitude & temperature
nanoAlt

Beide ontwerpers persoonlijk kennende moet hier wel sprake zijn van een klein meesterwerkje ..........

LED

Maximale hoogteweergave via een LED (dus extra naast de logger functie) wordt in de firmware opgenomen.
De LED is reeds in het ontwerp geintegreerd.

Als je Jeti 2.4 hebt zou ik zeker gaan voor de Jeti variometer. Je kunt dan direct de actuele hoogte uitlezen op je display via de Jeti Box die aan je zender zit. Erg mooi.

Het is echter geen logger maar daar zie ik (in het geval van F3K) niet echt het nut van in als je het direct kunt uitlezen.

Ding weegt ca. 2 gram.

Stof tot nadenken

Waarom zouden de mensen achter Picolario, Wstech, Schulze, Sky Assist en nog een paar andere er zo lang over gedaan hebben om een bruikbare vario neer te zetten ?? ( van Gaal misschien aktief; ben ik zo slim of jullie zo...)

Wat Jeti op de markt zet als vario is iets wat die naam absoluut niet verdiend !
Ok, het ding piept maar dan houdt het ook op

Alleen als je onder "0" komt; sorry was ik vergeten ;)

@ Loet

vario's piepen (in verschillende frekwenties) bij stijgen of bij dalen

Dat vario's piepen weet ik van het hanggliden maar ik kon de hoogte ook uitlezen op het display.

Goswijn lijkt toch ook op zijn Jeti-vario een display te kunnen uitlezen.
Da's toch meer dan jij zegt over de Jeti-vario:D

Loet

Dat vario's piepen weet ik van het hanggliden maar ik kon de hoogte ook uitlezen op het display.

Goswijn lijkt toch ook op zijn Jeti-vario een display te kunnen uitlezen.
Da's toch meer dan jij zegt over de Jeti-vario:D

Loet

Loet

Lees nog ff de eerste regel van post 14 ...............

Succes

Laatst bewerkt:
Ook dataloggers al zo oud als de weg naar Rome

Ik lees ook bericht 14 van arno888 maar begrijp niet geheel de strekking met betrekking tot dit draadje.

Loet ik kan ook alleen in het verleden lezen en dacht daarom gelijk aan mijn datalogger van Robbe, nu bijna 20 jaar oud denk ik en nog zeer frequent door mij in gebruik..

Misschien wat off topic, en zeker wat off date, maar toch leuk om te tonen en ter lering ende vermaeck.

Dit is de logger
full

Bij deze logger kon je vroeger diverse sensoren aanschaffen om de gegevens in te voeren.
Afhankelijk van het aantal aangesloten sensoren kon je met behulp van een “druk op de knop” een beperkt aantal gegevens reeksen vastleggen.

Op de grond kun je vervolgens de gegevensreeks weer zichtbaar maken. Ik meen 256 waarnemingen voor één datapoint en dit kan dan zijn b.v. hoogte.

Deze logger is uiteraard niet meer zinvol voor HLG/DLG, maar nog wel voor onderzoek naar b.v. propellerkeuze, aerodynamica, TE compensatie, etc. Meettechniek maakt deel uit van mijn vak, ik kan de sensoren zelf maken.

Ik bepaal vóór een vlucht de metingen die ik wil doen en heb daarna het voordeel dat ik direct de momentopname van meer gelijktijdige-data reeksen kan waarnemen op het display (dus in het verleden lezen) en vervolgens dus b.v. instellingen kan wijzigen of een andere propeller monteren voor een tweede reeks van metingen.

In mijn Taurus kan ik met deze logger een mix van meetpunten vastleggen :rpm/snelheid/motor temp/brandstofniveau/stroomverbruik ontvangerinstallatie.

full

De “momentopnamen” verdwijnen als de spanning wordt uitgeschakeld.

Groeten Cees

Laatst bewerkt door een moderator:
Back