hoogtemeter advies?

Wat Jeti op de markt zet als vario is iets wat die naam absoluut niet verdiend !
Ok, het ding piept maar dan houdt het ook op

Arno,

in combinatie met een Jeti box geeft het ding real time hoogte of dalen/stijgen aan op een display. Ook is er de optie om er geluid uit te laten komen.
De indicatie komt mijn inziens goed overeen met wat er gevoelsmatig gebeurd. Ik ga er zeker eentje aanschaffen. Helmaal mooi als het volgens de experts geen vario is want dan mag ik het ook nog op wedstrijden gebruiken.......

Bas

Laatst bewerkt:
Hallo Bas,

"Geen vario" kon wel eens fout aflopen.
Als je op een nulletje zit is na enige tijd één blik op een hoogtemeter voldoende of je goed zit.
In een wedstrijd zou ik dus gelijk protesteren als ik iemand een direct aanwijzende hoogtemeter zie gebruiken.
In feite "differentieer" je de hoogteaanwijzing zelf hetgeen anders de meting (vario) doet.
Zijn de regels in feit niet zo dat geen enkele informatie vanuit modellen direct mag worden overgedragen aan de pilot?

Groeten Cees

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Bas,

"Geen vario" kon wel eens fout aflopen.
Als je op een nulletje zit is na enige tijd één blik op een hoogtemeter voldoende of je goed zit.
In een wedstrijd zou ik dus gelijk protesteren als ik iemand een direct aanwijzende hoogtemeter zie gebruiken.
In feite "differentieer" je de hoogteaanwijzing zelf hetgeen anders de meting (vario) doet.
Zijn de regels in feit niet zo dat geen enkele informatie vanuit modellen direct mag worden overgedragen aan de pilot?

Groeten Cees

Cees,

je moet niet alles serieus nemen wat ik in dit forum schrijf.
Het reglement zegt het volgende:

5.7.2.1 Specificatie
Het gebruik van giro’s en variometers in het model is verboden.

Bas

Cees,

je moet niet alles serieus nemen wat ik in dit forum schrijf.
Het reglement zegt het volgende:

5.7.2.1 Specificatie
Het gebruik van giro’s en variometers in het model is verboden.

Bas

Bas,

Dit is een voor mij interessante omschrijving, als er écht niet meer staat heeft "Nederlandse variometer" (In Zweefvliegen) nóg een oud boekje te openen. (LOL)

Cees

Laatst bewerkt door een moderator:
Arno,

in combinatie met een Jeti box geeft het ding real time hoogte of dalen/stijgen aan op een display. Ook is er de optie om er geluid uit te laten komen.
De indicatie komt mijn inziens goed overeen met wat er gevoelsmatig gebeurd. Ik ga er zeker eentje aanschaffen. Helmaal mooi als het volgens de experts geen vario is want dan mag ik het ook nog op wedstrijden gebruiken.......

Bas

De vario functionaliteit is voor een DLG sowieso niet erg relevant. Je ziet meer (en sneller) met het oog, zeker op lage hoogte. Op het Duitse forum is daar ook al veel over geschreven. Het belangrijkste is dat de (actuele) hoogte die hij aangeeft behoorlijk consistent is en direct uit te lezen is op het display. Met name dit laatste is erg handig als je bv wil oefenen met je gooihoogtes.

Back