Hoogtemeter en dergelijke

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door michielvv, 20 jan 2006.

  1. michielvv

    michielvv Guest

    Hey mensen!

    Ik ben beginnend met raketten en zou het zeer fijn vinden te weten hoe hoog mijn raketten komen. Ik vind het fijn zelf mijn elektronische schakelingen te maken. Mijn vraag aan jullie is dan ook of iemand mij een elektronische schakeling kan geven waarmee ik een ' hoogtemeter ' kan maken.

    Ook zou het fijn zijn mijn raket 'redelijk' heel op de grond terug te krijgen. Door het gebruik van een parachute lijkt mij dit redelijk te doen. Alleen tijd van ontsteken van de parachute is bij mij nog een van de problemen.

    Van Jan-Hein heb ik al tamelijk wat adviezen hierover gekregen. Het beste lijkt hem een timer te gebruiken die de parachute ontsteekt. Ook hier heb ik nog geen elektronische schakeling van kunnen vinden. Kan iemand die mij geven?

    Wanneer jullie mij informatie kunnen geven over hoogtemeters/snelheidsmeters/timers en dergelijke GRAAG!!!

    Verder zou ik graag nog willen weten welke lading het best gebruikt kan worden voor het ontsteken van de parachute. Ik denk hier dan aan de soort ‘springstof’ en eventueel de massa ervan.

    :arrow: Al jullie reacties zijn welkom,

    Groet :D

    Michiel
     
  2. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Hallo Michiel

    Er zijn een aantal hoogte meters in de handel.

    Maar die dingen hebben een nadeel :-( ze zijn erg duur.

    Als je googled op RDAS /AED dan vind je wel wat info.
    PML heeft er een

    Loki Research heeft een onboard system.

    En er zijn nog legio andere systemen in de handel

    Verder zijn er hoogte meters van perfect flite. die zijn wat vriendelijker geprijst. Siera FOx in Italie heeft ze in voorraad.

    En verder heeft een student van de TU in Twente een aantal jaar geleden een boord computer ontwikkeld, onder de naam pads. Ik weet niet of het project nog loopt maar ik weet wel dat ze heel betaalbaar waren, (nogmaals google )

    Voor de hoogte berekening is er software te vinden op internet. Ik ben zelf erg voor rocksim van Apogee, kost wel een paar euro. maar dan heb je wel het beste wat er is.

    Er is overigens ook gratis software te vinden.


    Als je me even PB't dan stuur ik je een testversie op CD.


    Schema's voor timers zijn er in overvloed te vinden.


    Robert Galesch de ontwerper van de apogee detector heeft er een aantal op zijn site staan (google).

    Verder kun je voor het uitwerpen van de parachute, het beste zwartkruit gebruiken. makkelijk aan te komen, goed te berekenen en goedkoop.

    Voor de meeste raketten heb je aan een gram kruit ruim voldoende :)

    veel succes met ontwikkelen
     
  3. Modelraketten.NL

    Modelraketten.NL

    Lid geworden:
    24 mei 2005
    Berichten:
    78
    Michiel,

    Het ligt eraan wat voor modelraket je maken wil.
    Een 'normale' modelraket parachuteert door middel van de motor.
    Daarin zit een uitdrijflading welke je bergingssysteem uit het model blaast.
    Op bijv. de DRRA site www.drra.nl vind je genoeg info over hoe dat allemaal werkt.

    De wat technisch ingewikkelder modellen kunnen dat met elektronica doen. die modellen zijn vaak wat groter, hebben meestal ook grotere motoren en enkele elektronische systemen voor parachute uitworp en dergelijke.

    Als je helemaal nieuw bent in deze hobby, dan is het natuurlijk eerst verstandig om met wat eenvoudige modellen te beginngen. Als je daar wat ervaring mee hebt, dan stap je langzaam over naar elektronica toepassingen in complexere modellen.

    Succes!

    Modelraketten.NL
     
  4. michielvv

    michielvv Guest

    Hey bedankt voor jullie info!

    Het is de bedoeling dat ik zelf mijn brandstof voor de motoren maak. Vind ik ook het leukst om te doen. Het systeem dat aan het eind van de motor de parachute ontstoken wordt lijkt me niet makkelijk toe te passen op zo'n motor.

    Ik zal met google zoeken naar de gegeven informatie!

    Vriendelijk bedankt

    Groet,

    Michiel
     
  5. Modelraketten.NL

    Modelraketten.NL

    Lid geworden:
    24 mei 2005
    Berichten:
    78
    Hoi Michiel,

    Dat is nu iets wat we juist niet doen in de modelraketbouw,...

    Het is vele malen veiliger om standaard motoren te kopen en te gebruiken. Er zijn genoeg verschillende motoren op de markt om daar een keuze uit te maken.

    Daarnaast is het in principe ook goedkoper.
    Voor één enkel motortje zou het misschien ietsje goedkoper kunnen zijn, maar zo kun je natuurlijk niet rekenen.
    Je hoeft niet allerlei ingrediënten en materialen aan te schaffen en je hoeft er verder ook geen tijd in te stoppen om het te maken met alle gevaren van dien(je zult niet de eerste zijn die een vinger kwijt raakt).

    Gewoon je motoren kopen is het verstandigst.

    Groetjes,

    Modelraketten.NL
    :)
     
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Er is zat info voorhanden bij de verschillende raket groepen om veilig je eigen motoren te ontwikkelen.

    En dan bedoel ik niet de mensen die niet gehinderd door enige vorm van kennis in de kelder een soort bom bouwen.

    En het zelf bouwen van je motoren is vele malen goedkoper dan een commerciele motor kopen. ik heb het dan niet over een D motortje maar een full L .
    PVC experimenteel kost rond de 40 euro.

    En Aerotech kost met casing en transport ergens in de buurt van de 500.

    En als je nog twijfeld lees dan eens het telefoonboek wat veilgheids regelement heet van de navro. daar staat precies in wat er wel niet mag volgends de wet.

    En ja ik heb Al mijn vergunningen. :)
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle


    Zet mij maar op de lijst voor een K1100. Als je die kunt krijgen heb je er een klant bij.
     
  8. michielvv

    michielvv Guest

    Heyla,


    Ik begrijp dat het kopen van een raketmotor vast de veiligste oplossing is. Maar dit is niet wat ik zoek...

    Het lijkt mij het mooist wanneer je raket voortgestuwd wordt door jezelf gemaakte motor.

    Overigens lijkt het me goed te doen. De chemicalien die hierbij gebruikt worden zijn een stuk minder gevaarlijk dan wanneer iemand zich werkelijk gaat bezig houden met het maken van 'bommen' .....

    Dit was mijn vroegere hobby, acetonperoxide, nitrocellulose, nitroglycerine...

    Gelukkig ben ik hier wel mee gestopt...

    Helder blijven lijkt me wel verstandig..

    Maar toch bedankt...

    Groet,

    Michiel
     
  9. Muismans

    Muismans Guest

    Het zelf samenstellen van je raketbrandstof kan dus veilig en is vooral een stuk goedkoper dan de aanschaf van een commerciële motor. Niets aan de hand zolang je maar weet waar je mee bezig bent. Bovendien is er op internet voldoende informatie voorhanden waarin staat hoe je het verantwoord moet aanpakken. En de extra tijd die erin gaat zitten? Ach, in de bouw van een raket gaat ook wat tijd zitten, een beetje hobbyïst ligt daar niet wakker van toch?
    Wat de benodigde electronica voor de uitstoot van de parachute betreft, een hoogtemeter is inderdaad het meest gangbare intrument. In plaats daarvan kun je bijvoorbeeld ook denken aan een apogee detector. Ik heb daar op internet een keer een schema voor gevonden alleen weet ik niet meer precies waar. Het was een project van een student en het leek mij een prima systeem.

    Groetjes

    Robin
     
  10. michielvv

    michielvv Guest

    Vandaag eerste succesvolle motor kunnen maken en testen!

    Wel wil ik hierbij opmerken dat de motor zeer veel rook produceerde. Vind ik wel mooi maar vroeg mij af of het 'normaal' is.

    Ik had alleen moeite met de mooie ronde gegoten vorm uit de koker te halen.

    Kan ik van mensen te weten komen hoe jullie dit doen?

    Graag jullie reactie...

    Groet
     
  11. Muismans

    Muismans Guest

    Hoi Michiel,

    Wat voor motor heb je eigenlijk gemaakt?
    Als je een suikermotor hebt gemaakt ((KNO3/suiker) dan kan de hoeveelheid rook wel kloppen. Van deze motoren is algemeen bekend dat er geen vlam uit komt maar wel heel veel rook.
    Wat het gieten van de brandstof betreft, het is gangbaar dat de brandstof grains in kartonnen kokertjes worden gegoten. Het formaat van die kokertjes hangt weer af van de grootte en diameter van je motor en de diameter van de nozzle. Ook de diameter van het brandkanaal die je door je grains boort is van belang voor een goede ontbranding van je motor.
     
  12. michielvv

    michielvv Guest

    Bedankt voor de reactie!!!

    Ik heb al kunnen aannemen dat voor de lengte van de 'cilinder' een gangbare vuistregel van 1,6x diameter goed zou werken.

    Kun je mij vertellen voor de holte van de clinder welke 'vuistregelverhouding' hiervoor gangbaar is?

    Overigens heb ik een Kno3/druivensuiker brandstof gemaakt met katalisator.

    Ik heb inderdaad geen vlam kunnen waarnemen...

    Groet,
     
  13. Muismans

    Muismans Guest

    Hoi Michiel,

    Ik dacht inderdaad al dat je met KNO3/suiker aan de gang was toe je het over de rookontwikkeling had :D . Voor wat betreft de diameter van het brandkanaal door je grains weet ik zelf niet zo snel een vuistregel, moet ik anders even opzoeken op: http://www.nakka-rocketry.net/.
    Zelf heb ik een 38mm suikermotor, de diameter van het brandkanaal is 12 milimeter en de nozzle diameter is 8mm.
    Voor de samenstelling gebruik ik overigens ook dextrose suiker en voeg daarbij ook ongeveer 0,8% Fe2o3 aan toe als catalisator. Ik merkte dat de mengverhouding vrij nauwkeurig moet zijn voor een goed resultaat. Nu heb ik dus een precisie-weegschaal besteld wat een hoop zou moeten verbeteren. Bij een optimale verbranding moet je rekenen op een brandduur van 1 tot 1,5 seconden. Best heftig zo'n korte maar krachtige ontbranding.

    Groetjes

    Robin
     
  14. michielvv

    michielvv Guest

    Inderdaad een redelijke impact van zo´n ding!!!

    Momenteel gebruik ik een weegschaaltje dat op de gram nauwkeurig kan wegen...

    Zou je mij misschien kunnen zeggen hoe nauwkeurig dat precisie-weegschaaltje wegen kan en hoeveel dit ongeveer kost?

    Groet en bedankt voor de link
     
  15. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    ik denk dat je aan een noukeurig heid van een gram voldoende hebt. dan kun je redelij kje ijzer gehalte bepalen dat er in je mensel gaat.

    het mooie van deze brand stof vind ik persoonlijk dat het eigenlijk alleen in de optimale vorm echt werkt. zit je te vee lbnaast dan produceer je alleen rook :)

    Meer dan 1.5 % ijzer moet je er zeker niet in gooien anders gaat je mensel zo rustig branden dat je geen struwkracht overhoud.

    het kern gat in ongeveer 1.5 maal de nozzle diameter (kan je mee beginnen )

    Dat wil zeggen met een nozzle van 8 mm moet je dus een 12 mm gat boren.

    En verder laat ik altijd gewoon de brandstof in de koker zitten, en stop het in zijn geheel in de motor. papier isoleerd namelijkerg goed warmte.
     
  16. michielvv

    michielvv Guest

    Met de opmerking 'het werkt alleen in optimale vorm' kwam er een vraag ik mij op...


    Is ooit door iemand (scheikundige) berekend welke verhouding werkelijk optimaal is?


    Kan mooi berekend worden lijkt mij...
     
  17. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    de berekning is niet zo heel ingewikkeld :)

    maar hou er wel rekening mee dat je een iets overmaat aan zuur stof moet hebben.


    Kijk ook een op de site van de nero. of de DER


    Delftse studentenraket groep.
     

Deel Deze Pagina