Hoogtemeting

Afgelopen weekend in Frankrijk een leuke discussie gehad met Chris Edge die veel geexperimenteerd heeft met hoogtemeters. Inmiddels heb ook ik verdere ervaring opgedaan met zowel de Lolo2 als de RAM3.
Een aantal interessante conclusies:

-Modellen die blootgesteld worden aan abrupte richtingsveranderingen (bunt etc.) laten in de grafiek pieken zien. Ik heb deze voor het gemak 'virtual stall' of 'virtuele pomp' genoemd. De aangegeven piekhoogte is daarbij niet de echte hoogte maar enkele meters meer. Dit treedt b.v. op bij F1A, F1C, F3B, F3J, F3K, modellen dus die na een snelle verticale stijfase een kwart looping voorover maken om de zweefstand te bereiken.

-De amplitude van de 'virtual stall' is sterk afhankelijk van de positie van de hoogtemeter. Chris edge heeft zo b.v. bij verschillende posities van de hoogtemeter in of op de romp verschillen van 10 meter kunnen waarnemen (!).

-Hoogtemeters zoals de 'how high' zijn daardoor volledig onbruikbaar.

-Temperatuur heeft een grote invloed op de meting. De druksensoren in de Lolo en RAM hoogtemeters (Motorola) zijn niet temperatuur gecompenseerd. Zonnestraling heeft dus een grote invloed, vooral bij zwarte rompen.

-Stabilisatie van de temperatuur is belangrijk. Bij bovengenoemde meters wordt een stabilisatieperiode van 2 minuten aangehouden. Bij een constante buitentemperatuur zonder zonneopwarming scheelt dit al 1 tot 2 meter. Let wel, de RAM3 trekt slechts 5 mA en veel opwarming zal er dus niet optreden. Dit laat zien dat kleine temperatuurvariaties een grote invloed hebben op de meetwaarden.

-Voor een enigzins betrouwbare hoogtemeting moet de grafiek in het zweefgedeelte doorgetrokken worden terug in de tijd, totdat deze de stijgfase snijdt. Dit vertegenwoordigd een geschatte maximale hoogte.

-Modelvliegers hebben de neiging deze aspecten in het voordeel van de vlieghoogte te interpreteren. 'Common sense' wordt vaak opzij geschoven om zodoende de maximale hoogte zo groot mogelijk te presenteren (vliegerslatijn).

-Er is overigens een temperatuurgecompenseerde druksensor op de markt. Wij hebben daar inmiddels een hoogtemeter mee ontworpen. De meter is blootgesteld aan temperatuurvariaties die inderdaad geen invloed hebben op de gemeten hoogte. De virtual stall is echter nog steeds aanwezig. Deze kan echter wel geminimaliseerd worden door het inpakken van de meter in opencellig schuim (wordt al door de RAM3 aangeraden) en het inbouwen van de sensor in de romp op een experimenteel te bepalen locatie.

-Uit de grafiek is nog een interessante waarde af te leiden en wel de stijgsnelheid bij lancering.
Neem daar bij het verschil in hoogte tussen lancering en b.v. een seconde daarna. Dit geeft een gemiddelde stijgsnelheid in de eerste seconde. Bij mijn F1A kwam ik al op 136 km/h gemiddeld. De startsnelheid ligt natuurlijk een heel stuk hoger aangezien het model niet onder 90 graden (vericaal) wegstijgt, er verlies optreedt bij de pitch up en dit een gemiddelde is.
In onze grafische software die op een iPhone draait, kan binnenkort m.b.v. de meetwaarden ook de momentane stijgsnelheid weergegeven worden.Dit levert weer extra grafische informatie op voor verdere analyse.
De werkelijke snelheid kan m.b.v. een pitot gemeten worden. Daarbij is een tweede druksensor nodig. Deze is echter heel klein en kan zonder problemen op het printplaatje geintegreerd worden. D.m.v. een klein nippeltje op de romp kan een pitot buisje aangsloten worden. De statische druk wordt uitgelezen van de druksensor die voor de hoogtemeting gebruikt wordt.

Laatst bewerkt:
Hoogte?
Met of zonder vliegerslatijn? ;-)

Nee zonder dollen, met de flapper ga ik net over de 80 meter (zonder bel).
Dit vergt wel veel training. Immers is de stijgtijd twee keer zo lang, en dus een positioneringsfoutje bij de lancering wordt dan meer afgestraft.
Standaard kist doet een kleine 10 meter minder.
Met een vette bel eronder wordt dit uiteraard wat meer. Maar ja, een bel die sterk genoeg is levert 100 meter op met een conventionele kist (is wel zeldzaam).

Overigens, de hoogtegrafiek laat een initiële stijgsnelheid van 211 km/h zien. Lijkt met niet reëel dus ook daar spelen dynamische effecten. Maar de 150 km/h wordt minstens wel gehaald.

De 'virtual stall' ligt rond de 3 meter en die is er al van af getrokken :-)

Dat filmpje is overigens erg leerzaam. Is dat een hoogtemeting met alleen GPS gegevens?
Ik had begrepen dat hoogtemeting met GPS nogal onnauwkeurig is?

Hoogte meten met gps gaat best ok (tot op 5 cm)
En hoogte meten met het europese Gallileo moet nog een factor tien beter gaan.
Dat moet geloof ik in bede gevallen dan wel een eh 'differentieel' meting zijn.
Met een grondstation met een bekende positie om de afwijking te corrigeren.
Nu kun je je in Nederland abonneren op een service met meerdere grondstations.
Moet je gps wel weer voorzien zijn van gprs of beter...
Maar geen idee of de resolutie in de tijd groot genoeg is....

Een goeie bekende is landmeter geweest en heeft het er wel eens over dat je een meet gps redelijk lang stil moet houden.....

De nauwkeurigheid van gps is niet beter dan 2 meter in de x en y

met behulp van dgps wordt dit nog wat beter dit zijn grondstations.

DGPS - Wikipedia

Galileo is inderdaad beter.

Laatst bewerkt:
Wat voor referentie gebruik je bij het vergelijken van de hoogtemeters? Om uitspreken te kunnen doen over een paar meter meer of minder, moet je al flink wat uit de kast halen.
IK heb wat ervaring met een zelfbouw vario/hoogtemeter op basis van een SCP 1000 sensor van VTI (die is temperatuurgekompenseerd). Daar is ruis weer meer een probleem, de maximale logfrequentie is 9 Hz.
Ik vraag me af wat de werkelijke oorzaak is voor de "virtual stall". Richtingsverandering, invalshoek, snelheid spelen allemaal mee. Bij DLG speelt ook nog eens mee dat het allemaal erg snel gaat. Dat moet de sensor wel kunnen bijhouden. Of dat gaat hangt erg af van het ontwerp van de sensor, de elektronica en software.
Wil je een nette drukmeting doen, dan moet de sensor niet los in de romp, maar aan een statische drukopnemer die op een goede plaats op het model bevestigd zit. Bij echte zwevers meestal aan het kielvlak.

Op de hoogte waar DLG's vliegen, en zeker bij wind in de buurt van obstakels als bomen doet de luchdruk zelf ook nog wel eens rare dingen. Ook dat zit weer als fout in de meting.

Velen hebben de neiging te veel vertrouwen te hebben in de nauwkeurigheid van dit soort meetinstrumenten. Je kan er niet op vertrouwen dat de systemen zo goed gekalibreerd zijn dat de hoogtes echt tot op enkele meters kloppen. Overigens: het is al knap dat het ueberhaut aardig gaat als je je realiseert hoe klein de drukverschillen zijn die we meten.

En GPS: voor de hoogte hopeloos. Een nauwkeurigheid die eerder in de buurt van de 20 meter komt (vertikaal), een meetfrequentie van maximaal 4 Hz. Met DGPS wordt het beter, maar een module die je in een DLG zou kunnen proppen moet ik nog zien.

Groeten,
Merijn

Er zijn een aantal referenties:

-de grafiek laat een 'stall' zien, die in werkelijkheid niet waargenomen wordt (virtual stall)

-de amplitude van deze virtual stall varieert, afhankelijk van de positie van de sensor in/op het model.

-in ons vlakke landje is de landingspositie als absolute referentie gebruikt.

Ook wij gebruiken de SCP1000. Voor de ruis passen we een 'moving averaging' filter toe, maar glad wordt het nooit.

Er is ook een test gedaan met drie verschillende hoogtemeters op een model. Daarbij wees de hoogtemeter van Russische makelij (zij claimden ook de hoogste lanceerhoogtes) 6 meter meer aan.

Ergo,
Hoogte 'claims' moeten altijd met een korreltje zout genomen worden.
Het verschil tussen de aanvang van de curve in het zweefgedeelte in combinatie met de landingspositie geeft een aardige indicatie.

Te koop

Voor geinteresseerden heb ik te koop:

Een RAM3 altimeter

een Lolo altimeter

Beide met datakabel.

Indien interesse even een PB-tje.

De RAM3 is inmiddels verkocht.
De Lolo2 is er nog. Ik acht deze nauwkeuriger en voorzien van betere software dan de RAM.
Alleen wel een stukje groter.....

De RAM3 doet het goed, en bewijst zijn nut! Ik heb een Spinnin Birdy met rolroeren gebouwd van tekening en ben nu aan het proberen om deze optimaal in te stellen. De RAM3 zit standaard aan boord, en nu kan ik objectief zien wat de verschillende instellingen en modificaties voor effect hebben op bijvoorbeeld de lanceerhoogte en de vluchtduur...

Ik denk niet dat de absolute hoogtes 100% betrouwbaar zijn, maar ik ben meer geïnteresseerd in de relatieve waarden. Ook vind ik het handig dat ik achteraf gemakkelijk kan vaststellen hoe lang vluchten nu echt waren.

Jaap

De RAM3 doet het goed, en bewijst zijn nut! Ik heb een Spinnin Birdy met rolroeren gebouwd van tekening en ben nu aan het proberen om deze optimaal in te stellen. De RAM3 zit standaard aan boord, en nu kan ik objectief zien wat de verschillende instellingen en modificaties voor effect hebben op bijvoorbeeld de lanceerhoogte en de vluchtduur...

Ik denk niet dat de absolute hoogtes 100% betrouwbaar zijn, maar ik ben meer geïnteresseerd in de relatieve waarden. Ook vind ik het handig dat ik achteraf gemakkelijk kan vaststellen hoe lang vluchten nu echt waren.

Jaap

De Ram3 is een prima ding. Het is leuk om series van steeds 10 worpen te maken met b.v. een iets andere werpstijl, Dat heeft mij geholpen om te zoeken naar de worp die voor mij het beste rendement gaf.
Ik heb in het begin ook voor mezelf bij gehouden welke worp voor mijn gevoel goed was en welke minder. Resultaat: je gevoel liegt niet.

Loet

Jaap,

Helemaal mee eens ik heb de laatste drie keer dat ik ben wezen vliegen ook de RAM 3 in mijn Twaspi gehad, heel interessant om dan thuis je vluchten te bekijken, leer je veel van naar mijn idee..enne wat is dat een Spinnin Birdy met rolroeren.....
Cheers

Bart

Back