Hoogtevrees?

Het lijkt me toe, dat als ze een beetje verder van de kant af gaan staan, het vliegtuig ook wel te gooien is.
Zo kort op die kant.............? Nee, er zal maar een stuk rots vanaf storten.............

Taco.

Ik zou onder die omstandigheden (windvaantje 45 gr omhoog) zonder enige bedenking mijn zwever naar beneden gooien. Alleen als het nauwelijks waait zou ik voor een elektro kiezen, om zeker weer boven te kunnen komen. Buitenlanding is daar nauwelijks mogelijk, en als het dan toch gelukt is, moet je nog 20-30 km omrijden om weer bij je model te kunnen komen.
Dat ik toch noooooooit zo'n zwever zo die rand af gooi XD
Ikke wel!!!
Maar ze zeggen wel vaker dat ik met enige doodsverachting bij zulke randjes ga staan. Dat geeft mij weer het gevoel van vroeguh, toen ik nog aan klimmen deed ... :D

Nee, er zal maar een stuk rots vanaf storten.............

Taco.
Losse stenen en steentjes aan de rand die wegrollen als je erop staat zijn veel riskanter dan de kans dat er een stuk van die rand afbreekt.

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt:
Ik zou het wel eens willen doen. (uitaard alleen als het waait.....) Ik houdt wel van kriebels in mijn buik.........

meer ...

Nog eentje.
Zelfde plaats, andere kist, lastiger gooien, SPANNENDER .....

en nog eentje ...

Dirk

Laatst bewerkt door een moderator:
kan je je dan voorstellen als het in het dal een 6-7bft begint te waaien? dan vraag ik mij of hoe het daar boven moet zijn! ik denk dat je gewoon achterover geblazen wordt!

wel prachtig!

6-7bft

:offtopic:

Ooit wilde een Oostenrijker zich van kant maken door van een stuwdam te springen.
Hij heeft zich op de wind verkeken die op dat moment met volle kracht tegen de stuwdam drukte. Zijn val werd door de wind geremd en heeft daardoor de sprong overleeft. Vraag niet hoe maar hij herstelde weer volledig van zijn verwondingen.

:ontopic:

Johannes

kan je je dan voorstellen als het in het dal een 6-7bft begint te waaien? dan vraag ik mij of hoe het daar boven moet zijn! ik denk dat je gewoon achterover geblazen wordt!

wel prachtig!

Vorig jaar op de Prorel boven Briancon gevlogen met min 15 m/s tot 24 m/s max, ofwel 7 tot 9 Bft.
De avond daarna bij Fred Hours thuis meer dan 12 kisten in reparatie.
Mijne vloog de zondag (rustiger weer, 5 a 6 Bft) met veel tape verder.

Wel prachtig ja..

Rick

... Zijn val werd door de wind geremd en heeft daardoor de sprong overleeft. ...
Welk profiel, doodordinair Clark Y?

Ik heb weinig last van hoogtevrees maar potverdikkie, je zult daar maar eens een mis stap maken, ik zou niet zo ver doorlopen.

Laatst bewerkt:
Waarom zou je een misstap maken?dat doe je als je gewoon loopt toch ook niet?

Waarom zou je een misstap maken?dat doe je als je gewoon loopt toch ook niet?
Een-op-de-honderdduizend-stappen maakt iedereen een misstap. Het zou wel een beetje sneu zijn als die honderdduizendste net voor die rand plaatsvindt ...
De gevolgen zijn ook net een tikkie anders als wanneer je dat op de stoep overkomt.

Zoals gezegd, ik heb vroeger geklommen met touwen en de hele reutemeteut. Heel leuk. Na verloop van tijd doet die hoogte je niets meer. Je gaat rustig, zonder aan een touw vast te zitten, met je tenen OVER het randje, 500m naar beneden staan kijken. Wat kan er nou gebeuren? Wel, één windvlaagje ...

Zo'n rand met enig omzicht benaderen is zo gek nog niet. :rolleyes:
Maar ook leuk om effe over het randje te kijken ...

Dirk.

Quote: gevolgen zijn ook net een tikkie anders als wanneer je dat op de stoep overkomt

Dat klopt Dirk.
Als ik op de stoep een misstap maak dan hoor je een klap en dan "aaaaaaaaaaarrrchhhh".
Als ik van 500 meter val dan hoor je "aaaaaaaaaaarrrchhhh" en dan pas de klap.

Het lijkt me toe, dat als ze een beetje verder van de kant af gaan staan, het vliegtuig ook wel te gooien is.
Zo kort op die kant.............? Nee, er zal maar een stuk rots vanaf storten.............
Taco.

Nou, vaak komt het dan ook niet goed met de richting van de wind.
Die komt dan vol op de onderkant van de vleugel en dat schijn maar slecht te werken :D

Te voorzichtig de rand benaderen is ook weer niet goed :banana:

[URL="
not to throw a large sailplane..... - YouTube[/URL]

:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij een dergelijk scherpe rand heb je een grote kans dat er een rotor ontstaat. Dat betekent dat wanneer je enkele meters vanaf de rand staat er een flinke rugwind is en de zwever niet veilig kan worden gegooid. De zwever moet met zekerheid met de neus naar beneden in de opwaardse luchtstroom worden weggezet, daarom staat iedereen zo ver naar voren voor de start.

Back