Hopf - Mini Marlin

Hallo,

Ben van plan een -Mini Marlin- van Hopf te kopen (vindt ik er behaoorlijk strak uit zien, echter wil ik deze uitvoeren met een GR. Speed 400/480 motor.
Wat is de beste combo voor dit model -> "as" en "prop" en waar deze dan te kopen.
Of raden jullie deze motor helemaal af, zoa ja wat dan te kiezen.

Waarom wordt bij deze boten de een zijkant open gespaard (tegen het omslaan) ? :oops:

Of beter kiezen voor een mini Sonic, is er in nederland ook een modelbouwzaak die deze speed-boten verkoopt ?

M.v.g.,

Robbie

P.S.: Is er misschien ook nog een "big" versie van de Mariln ? aangezien ze bij Hopf spreken over de "mini"

hopf boten zijn bij mijn weten niet in nederland te krijgen

Voor de as en prop en niet te vergeten een roer kun je ook bij hopf terecht
roer http://www.hopf-shop.de/product_info.php?products_id=1016&osCsid=c9926cef9bdf1168b3af74a300f2f704

In de zijkant, meestal links , word een kantelkamer gebouwd zodat de boot weer terugkantelt als deze op de kop licht.

Dit soort booten worden ook gevaren in wedstrijdverband met een 600 motor en 7 cellen sub C. Maar met een 480 motor en een 7 of 8 cellen moet het ook lukken dan heb je mischien wel kleinere cellen nodig om het gewicht laag te houden want je hebt met een 480 natuurlijk minder power dan met een 600 maar door een lager gewicht zal het verschil klein zijn.

hoop dat je zo wat wijzer bent geworden

Groeten Gerjan

Een 600 motor met 7 sub C cellen krijg je trouwens niet in een mini marlin/Sonic, daarvoor zijn deze rompjes gewoon veel te klein! Meestal vaart men hierin met 400 of 480 motoren, waarbij ik persoonlijk liever een 480 type zou nemen, een 400 motortje is wat te tam. Al is een 400 motortje zoals een speed 400/6 V ook wel een goede keus mocht je bij 400 motoren blijven.

Wat Gerjan beweert in zijn laatste stukje ben ik het niet mee eens, want het verschil tussen een 600 motor en 480 motor is al zodanig groot, dat je zelfs met een 480 motor en licht gewicht totaal geen partij bent voor een 600 motor met Sub C cellen. Haal een mini eco en eco niet door elkaar, het zijn 2 totaal verschillende rompen/klassen, zeker qua snelheid en power. Bij een 480 Race motor bijv. GP 3700 accu's gebruiken is vragen om motorproblemen! 8)

As met roer kan, zoals Gerjan al zei, wel het beste gewoon mee besteld worden bij Hopf zelf, aangezien er geen modelbouwzaken zijn die Hopf onderdelen via hem verkopen. Anders kom je op een zelfde soort assen/roeren/koppelingen van Hydro & Marine of Gundert die wel verkrijgbaar zijn via de betere modelbouwzaken, al kun je het daar ook rechtstreeks bestellen. Maar als je toch bij Hopf al zo'n mini eco besteld..

Neem een 2 mm as met 480 flans, dan zit je met 480 motoren al meteen goed, en deze rompjes kunnen een 480 motor qua power nog wel goed aan. Zelfs een kleine niet al te krachtige brushless motor later kan nog heel goed.

Ga je eerst een 400 type flans gebruiken en evt. later een type 480 motor dan zit je met een 400 flans/aandrijfeenheid al meteen vast, een 480 motor past nl. niet in een 400 koppelingshuis, en ook de koppeling past niet meer: Een 400 motor heeft 2,3 mm as, een 480 motor 3,2 mm as! Dit kun je wel weer oplossen door een koppelingsflans 400/480 te nemen, maar dan moet je naast zo'n flans ook meteen een koppeling van 2-3,2 mm erbij bestellen, en zul je de hele aandrijfeenheid als 480 type in de romp moeten lijmen (incl. waterkoeling!) zodat je later niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Maar ga je gewoon voor een 480 motor zoals speed 480 Race of 480 BB Race van Graupner of een 460 BB Race van Hopf dan zit je al meteen goed, een waterkoeling hierop is zeker aan te bevelen.
De as en roer zijn bij Hopf niet zomaar even te vinden op hun site (2 mm as met 480 flans eraan), maar als je de bestelling per fax verstuurd en je vermeldt er een 2 mm as met M4 schroefdraad met 480 type flans en geschikte koppeling 2-3,2 mm bij voor de mini Marlin of Mini Sonic dan moet het haast wel goed gaan. Vergeet niet een geschikt roertje te vermelden, een Melchert Ruder met 4 mm asdikte is nl. wat erg overdreven voor een mini ecootje!
Maar Graupner heeft ook wel 480 flansen (met as) te koop, misschien is dat ook een optie. Maar de asjes die hierin zitten zijn de 2 mm asjes met M2 draad, en zit je meteen weer vast op alleen een 26 K schroef. Dan zou je bijv. bij Hopf een 2 mm asje met M4 eindstuk er gelijk bij kunnen bestellen. Trouwens, een reserve schroefas (binnenas) is zeker geen overdreven luxe, zeker niet bij een M2 uitgang want een tikje over een tak of boei, of de boot onverwachts uit je handen laten glijden en je hebt met een beetje pech al een kromme as.

Een geschikte prop is bij een 480 motor een 29 K prop van Graupner, die je evt. nog iets kleiner zou kunnen maken. Zeker als je een bepaalde vaartijd wilt halen al moet dat met GP 1100's al niet meer zo'n probleem zijn. Je kan evt. later bij Graupner nog een 2 mm asje nemen met M2 schroefdraad, dan zou je evt. nog een 26 K schroefje kunnen proberen. Met een speed 400 motor zou ik wel een 26 K nemen, geen 29 K als je tenminste lang van de motor/regelaar wilt genieten. Ik vaar met mijn mini eco's (mini eco van H&M met 400/6 V en 2 zelfbouwrompjes waarvan 1 met 480 motor) ook liever met een wat kleinere prop dan een 31 of 29 K schroef aangezien onderwateraandrijving nog behoorlijk weerstand blijft bieden, en ook 400 en 480 motoren hebben hun grenzen als je het spul lang heel wilt houden. Maar een 31 en 29 K schroef kun je ook gemakkelijk wat kleiner maken/snijden.

De kantelkamer is trouwens altijd aan de linkerkant (heb er nog nooit eentje aan de rechterkant gezien :wink: ), dit heeft te maken met het effect dat de schroef heeft op de romp, en de daarbij meest gebruikte schroeven qua draairichting. Bij eco en mono rompen is een kantelkamer of vloedkamer dan ook meer regel dan uitzondering geworden, zeker bij wedstrijden. Maar ook voor de fun is een kantelkamer altijd erg nuttig :P !
Het meeste en lastigste werk gaat zitten in het maken van een vloedkamer in de boot, maar als je dat voor elkaar hebt is het meeste werk al wel gedaan vergeleken met de rest.
De mini Marlin of mini Sonic zal wat vaargedrag niet zo'n verschil uit maken, beide rompjes varen goed (mits je ze goed bouwt natuurlijk!) Op verschillende Duitse sites/forums zijn hier wel verslagen van te vinden.

Een grote versie is ook verkrijgbaar zoals de Sonic, de Marlin is echter niet meer verkrijgbaar. Jammer, want op zich was dit een goed varende romp en is bij ESH wedstrijden ook nog wel te zien. Maar de Sonic is meer een verdere ontwikkeling van de Marlin met iets andere, lagere rompbouw, net als de mini Marlin in vergelijking met de mini Sonic.

Een (grote) Sonic met een Graupner 480 Race motor uitrusten kan wel, maar aangezien de romp dan te groot en te zwaar is ben je met een mini sonic en zelfde 480 motor wel sneller! Tenzij je in de (grote) Sonic dan een brushless motor van 480 formaat inzet, maar dan praat je weer over heel andere vermogens en prijzen :roll: .
Een rompje wat trouwens wel lijkt op de Sonic is de Phoenix van Gundert.

Groeten BJ

En we hebben een kenner in de zaal :P
Kijk daar heb je wat aan !
En dat er zo'n verschil tussen de eco en mini eco zit wist ik niet, weer wat geleerd.
En een 480 race op 3700 cellen is inderdaad een leuke kachel of meer.... :wink:

Groeten Gerjan

@Gertjan en BJ, sorry voor deze late reactie van mij, maar ik werd door mijn provider enige tijd geblokt, zonder iets hier van te meldinge te geven :evil:

@ Gert-jan, bedankt voor je snelle reactie afgezien van je (on)waarheden

@ BJ, Met een woord, -Super-, bedankt voor deze informatie, dit is ook hetgeen wat ik wilde horen.

Inderdaad jammer, dat de "Big" Marlin niet meer leverbaar is !
Zal toch voor een 480 motor kiezen.

Echter is het op de Hopf-site lastig kiezen welke as en roer te kiezen !
Heb je ook foto's van je eigenbouw rompjes ?
Welke modelbouwzaken verkoopt Hydro & Marine / Gundert ?
De Phoenix van Gundert is ook een zeer mooie ECO "renner" en deze vindt ik nog mooier dan de Sonic., zijn de vaar eigenschappen ook oké ?!?

Jammer dat er zo weinig hier in nederland niet echt veel animo is voor deze tak van sport waar ik woon (of geheel nederland ?).

m.v.g.,

Robbie

Kies voor een mini eco sowieso voor een 2 mm binnenas, zelfs de meeste 'grote' eco's varen daar al standaard mee.
Er zijn wel wat foto's van mijn (o.a.) mini eco rompjes, ze zijn nog te zien op de site van Trent Hare ( [url]www.microhydros.com [/url]). Hoe lang deze site nog oproepbaar is weet ik niet, aangezien hij een tijdje terug onverwachts kwam te overlijden. Enige info kun je daar dan nog wel van afhalen mocht je nog wat interessants zien.

De enigste modelbouwzaak die ik ken die wel het één en ander van H&M en Gundert verkoopt of evt. voor je kan bestellen is 2 Brothers in Bussum. Quartel of Shamrock zal het ook wel kunnen bestellen, maar bij 2 Brothers maak je zeker de beste kans. Zelf bestel ik dit soort dingen gewoon rechtstreeks bij H&M, BK Electronics, MHZ, Hopf, Gundert, enz. Zo'n asje en roer heeft H&M of Gundert ook wel in hun programma.

De vaareigenschappen van de Phoenix zijn op zich best goed, mits ook goed gebouwd natuurlijk. Bij het hanteren van de gebruiksaanwijzing en varend voor de fun zul je maar weinig vaarproblemen tegen komen denk ik. Bij de ESH wedstrijden voer dit jaar trouwens ook iemand met een Phoenix mee, en zo te zien ging dat best goed.
Maar zoals Solex al aangaf kun je evt. ook een al gebouwde Sonic kopen, mocht de gelegenheid zich voor doen zoals nu dus.

Echte wedstrijden in de mini eco zijn er helaas niet in Nederland, het blijft vooralsnog bij mini mono en mini hydro, met nog veel te weinig vaarders hoewel er zat mensen zijn die een mini rompje hebben. De animo blijft gewoon zeer laag als het om deelname met wedstrijden in Nederland gaat. En dat terwijl de meesten (99% eigenlijk!) uiteindelijk toch gewoon wat aan het testen zijn en dat het een wedstrijd is, is dan mooi even meegenomen, en kun je gelijk zien of het enig effect heeft wat je gedaan hebt aan je boot, qua snelheid, vaargedrag en uiteindelijk je rondenaantal.

Voor zover ik weet houdt er nog maar 1 vereniging clubwedstrijden in de mini eco en dat is Atlantis in Zutphen, met als vuistregel allemaal hetzelfde type rompje, motor, cellen en kunststof/carbon schroefje.

De gewone Eco wedstrijden worden trouwens al jaren onder de Electro Speed Holland gehouden, die eigenlijk simpelweg -momenteel- bij een paar verenigingen worden gevaren: Op tijd aanwezig zijn, even inschrijven, 3 boeien in het water en hup, varen maar! Na het varen de accu's weer laden, intussen worden de andere klassen ook afgewerkt en zo vaar je dan 3 heats op zo'n dag. Stelt dus niks voor eigenlijk (zijn ook geen bekers/prijzen of zo aan verbonden, alleen bij NK), maar er zijn dus wel degelijk wedstrijden voor eco speedboten in Nederland! Eco's met verschillende type props testen, dus ook bij verschillende vaarcondities, verschillende type motoren, accu's, zwaartepunt veranderen, enz. Ook met de 'grotere' eco's blijf je bezig en dat maakt het zo leuk. Vooral, als het ook nog 's goed resultaat geeft!

Mocht je interesse hebben of eerst 's willen kijken, kom 's naar zo'n ESH wedstrijd volgend jaar.
Momenteel is er een nieuwe site van de ESH in opbouw ( [url]www.electrospeedholland.nl [/url]), maar via een link kom je nog op de oude site terecht.

Groeten BJ

Geen dank, daar zijn forums ook voor!

Toevallig nog tegen gekomen op het net: Er schijnt trouwens, naast Atlantis in Zutphen, nog een modelbouwclub te zijn en wel in Huizen die met mini eco's wil gaan varen om een 'parcoursje' en wel met de mini eco van Graupner (nr. 2043). Ze schijnen al een stuk of 10 vaarders te hebben, en dan wordt het een leuk clubproject natuurlijk met al die bootjes op het water. Voor dat mini spul (qua mini eco's dan) heb je nog niet zo'n groot vaarwater nodig.
Ook daar zal het om één en dezelfde romp gaan met -naar ik aanneem- ook allemaal dezelfde type motor, accu's en schroef oom het zo eerlijk mogelijk te houden voor iedereen.
Qua kosten en fun zijn dit dan ook ideale 'clubprojectjes' of wedstrijdjes, ook voor bijv. Open Dagen of demo's op een geschikte watertje of kanaal.

Groeten BJ

de mini eco van graupner is fun voor 29 euro bij Q....
vaarklaar op servo en ontvanger na
ding gaat nog hard voor dat geld ook !

heb er een opgebouwt (voor zover je het bouwen kunt noemen) en gevaren dike fun en dat voor 29 euro.
zou wel een keer een wedstrijd van die dingen willen zien.

Groeten Gerjan

gerjan ken ken je een fototje plaatsen van dat bootje..

voor 29 euro klinkt dat als een leuk ragbootje.

greetz jaimy

Op de site van Graupner staat ie wel. Het heeft qua rompvorm veel weg van de Micro Eco van H&M of de Flea van MHZ, alleen wat andere opbouw qua servobevestiging. Voor 29 euro kun je er zeker geen buil aan vallen; standaard servo en ontvangertje erin, en varen maar!

Groeten BJ

dit geval dus

2043.jpg

ja dat is hem

kapje loopt wel door en stopt dus niet halverwege zoals op de foto :wink:
heb er een mini servo van de conrad in gedaan koste wel 5 euro :P scheelt namenlijk wel weer 30 gram :lol:

Groeten Gerjan

okey ga vandeweek maar eens kijken denk ik..

mare wel een dure 30gram is dat he.
koste wel 5 hele euro's

hahaha

greetz jaimy

Anders had er een standaard sevo ingemoeten en die kost bij de conrad ook iets van 5 euro dus maakt behalve het gewicht niets uit :wink: :lol:

Groeten Gerjan

Het is weliswaar een wat gedateerd topic, maar ik heb een paar weken geleden ook zo'n Graupner mini Eco gekocht, maar hij blijft water lekken via de as. Iemand tips hoe ik dit kan verhelpen?

Grt.

idd as smeren met vasaline als er geen schroefas vet in huis is

heb hier onder tussen ook zo'n graupner eco veel lol voor dat geld
en hij kan zelfs als schans dienen voor een andere mini

en ook een Toysport eco das pas mooi spul 8)

Groeten Gerjan

Back