Een 600 motor met 7 sub C cellen krijg je trouwens
niet in een mini marlin/Sonic, daarvoor zijn deze rompjes gewoon veel te klein! Meestal vaart men hierin met 400 of 480 motoren, waarbij ik persoonlijk liever een 480 type zou nemen, een 400 motortje is wat te tam. Al is een 400 motortje zoals een speed 400/6 V ook wel een goede keus mocht je bij 400 motoren blijven.
Wat Gerjan beweert in zijn laatste stukje ben ik het niet mee eens, want het verschil tussen een 600 motor en 480 motor is al zodanig groot, dat je zelfs met een 480 motor en licht gewicht totaal geen partij bent voor een 600 motor met Sub C cellen. Haal een mini eco en eco niet door elkaar, het zijn 2 totaal verschillende rompen/klassen, zeker qua snelheid en power. Bij een 480 Race motor bijv. GP 3700 accu's gebruiken is vragen om motorproblemen! 8)
As met roer kan, zoals Gerjan al zei, wel het beste gewoon mee besteld worden bij Hopf zelf, aangezien er geen modelbouwzaken zijn die Hopf onderdelen via hem verkopen. Anders kom je op een zelfde soort assen/roeren/koppelingen van Hydro & Marine of Gundert die wel verkrijgbaar zijn via de betere modelbouwzaken, al kun je het daar ook rechtstreeks bestellen. Maar als je toch bij Hopf al zo'n mini eco besteld..
Neem een 2 mm as met 480 flans, dan zit je met 480 motoren al meteen goed, en deze rompjes kunnen een 480 motor qua power nog wel goed aan. Zelfs een kleine niet al te krachtige brushless motor later kan nog heel goed.
Ga je eerst een 400 type flans gebruiken en evt. later een type 480 motor dan zit je met een 400 flans/aandrijfeenheid al meteen vast, een 480 motor past nl. niet in een 400 koppelingshuis, en ook de koppeling past niet meer: Een 400 motor heeft 2,3 mm as, een 480 motor 3,2 mm as! Dit kun je wel weer oplossen door een koppelingsflans 400/480 te nemen, maar dan moet je naast zo'n flans ook meteen een koppeling van 2-3,2 mm erbij bestellen, en zul je de hele aandrijfeenheid als 480 type in de romp moeten lijmen (incl. waterkoeling!) zodat je later niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Maar ga je gewoon voor een 480 motor zoals speed 480 Race of 480 BB Race van Graupner of een 460 BB Race van Hopf dan zit je al meteen goed, een waterkoeling hierop is zeker aan te bevelen.
De as en roer zijn bij Hopf niet zomaar even te vinden op hun site (2 mm as met 480 flans eraan), maar als je de bestelling per fax verstuurd en je vermeldt er een 2 mm as met M4 schroefdraad met 480 type flans en geschikte koppeling 2-3,2 mm bij voor de mini Marlin of Mini Sonic dan moet het haast wel goed gaan. Vergeet niet een geschikt roertje te vermelden, een Melchert Ruder met 4 mm asdikte is nl. wat erg overdreven voor een mini ecootje!
Maar Graupner heeft ook wel 480 flansen (met as) te koop, misschien is dat ook een optie. Maar de asjes die hierin zitten zijn de 2 mm asjes met M2 draad, en zit je meteen weer vast op alleen een 26 K schroef. Dan zou je bijv. bij Hopf een 2 mm asje met M4 eindstuk er gelijk bij kunnen bestellen. Trouwens, een reserve schroefas (binnenas) is zeker geen overdreven luxe, zeker niet bij een M2 uitgang want een tikje over een tak of boei, of de boot onverwachts uit je handen laten glijden en je hebt met een beetje pech al een kromme as.
Een geschikte prop is bij een 480 motor een 29 K prop van Graupner, die je evt. nog iets kleiner zou kunnen maken. Zeker als je een bepaalde vaartijd wilt halen al moet dat met GP 1100's al niet meer zo'n probleem zijn. Je kan evt. later bij Graupner nog een 2 mm asje nemen met M2 schroefdraad, dan zou je evt. nog een 26 K schroefje kunnen proberen. Met een speed 400 motor zou ik wel een 26 K nemen, geen 29 K als je tenminste lang van de motor/regelaar wilt genieten. Ik vaar met mijn mini eco's (mini eco van H&M met 400/6 V en 2 zelfbouwrompjes waarvan 1 met 480 motor) ook liever met een wat kleinere prop dan een 31 of 29 K schroef aangezien onderwateraandrijving nog behoorlijk weerstand blijft bieden, en ook 400 en 480 motoren hebben hun grenzen als je het spul lang heel wilt houden. Maar een 31 en 29 K schroef kun je ook gemakkelijk wat kleiner maken/snijden.
De kantelkamer is trouwens altijd aan de linkerkant (heb er nog nooit eentje aan de rechterkant gezien :wink: ), dit heeft te maken met het effect dat de schroef heeft op de romp, en de daarbij meest gebruikte schroeven qua draairichting. Bij eco en mono rompen is een kantelkamer of vloedkamer dan ook meer regel dan uitzondering geworden, zeker bij wedstrijden. Maar ook voor de fun is een kantelkamer altijd erg nuttig

!
Het meeste en lastigste werk gaat zitten in het maken van een vloedkamer in de boot, maar als je dat voor elkaar hebt is het meeste werk al wel gedaan vergeleken met de rest.
De mini Marlin of mini Sonic zal wat vaargedrag niet zo'n verschil uit maken, beide rompjes varen goed (mits je ze goed bouwt natuurlijk!) Op verschillende Duitse sites/forums zijn hier wel verslagen van te vinden.
Een grote versie is ook verkrijgbaar zoals de Sonic, de Marlin is echter niet meer verkrijgbaar. Jammer, want op zich was dit een goed varende romp en is bij ESH wedstrijden ook nog wel te zien. Maar de Sonic is meer een verdere ontwikkeling van de Marlin met iets andere, lagere rompbouw, net als de mini Marlin in vergelijking met de mini Sonic.
Een (grote) Sonic met een Graupner 480 Race motor uitrusten kan wel, maar aangezien de romp dan te groot en te zwaar is ben je met een mini sonic en zelfde 480 motor wel sneller! Tenzij je in de (grote) Sonic dan een brushless motor van 480 formaat inzet, maar dan praat je weer over heel andere vermogens en prijzen :roll: .
Een rompje wat trouwens wel lijkt op de Sonic is de Phoenix van Gundert.
Groeten BJ