HOR/TFL Genesis Cat

Ik ben sinds kort geinteresseerd in een speedboot. Heb er dus niet al te veel ervaring mee maar ben wel aardig thuis in de elektronica (ESC, borstelloos etc.) ivm mijn heli's.

Nu hang ik eigenlijk op twee boten:

- Traxxas Villain (goede kwaliteit, alles netjes waterdicht, standaard borstelmotoren, vaarbaar met 2x 2s lipo's).
- Genesis brushless:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Genesis Offshore Brushless RC Twin Hull (1045mm) $219.99) (grote boot, mooi uiterlijk, brushless en vaarbaar op lipo's.

Nu zie je bij de Genesis alle elektronica gewoon los in de boot liggen en ik vroeg me af hoe deze boot goed waterdicht te maken is. Daarnaast is eigenlijk elektronica benodigd zoals een zender (2,4 Ghz in bezit) en een servo. Enig idee voor een geschikte servo?

Laatst bewerkt:
Hallo Knox,

Een boot als de Genesis is eigenlijk een 'broodbakje', je zorgt dat alle as- en stuurstang doorvoeren waterdicht zijn en de kap plak je af met doorzichtige tape.

Vooral een smalle cat als de Genesis zul je ongetwijfeld eens op z'n dak varen en dan is een waterdicht afgeplakte kap een noodzaak om calamiteiten te voorkomen.

Iedere snelle boot wordt afgeplakt, ook de boten waar de fabrikant een 'waterdichte' oplossing voor de electronica heeft bedacht, da's wel zo safe.

In al mijn (wedstrijd)boten ligt de electronica op een afstandhouder vrij van de bodem, zodat een paar druppen water geen schade kunnen aanrichten, voor de rest ligt alles open en bloot, en wordt de kap gewoon afgeplakt.

Voor het roer van de Genesis zou ik een standaard servo met metalen tandwielen nemen, Hobby City heeft er wel een paar in hun assortiment.

Ik zou persoonlijk de cat varen op 4S (30.000 rpm), want op 3S is 23.000 toeren wel aan de tamme kant, tenzij je een joekel van een prop draait...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Zeer bedankt voor de antwoorden! Nog wel een vraag die me te binnen schiet. Vaart een boot zoals de genesis nu op 1 of twee lipos? En is er nog een bepaald minimum/maximum aan S's en C's waaraan ik moet denken bij deze lipo's?

2.4Ghz

2,4 Ghz in bezit

Knoxville, houd je er rekening mee dat 2.4Ghz soms niet lekker werkt met boten, tenzij je er een spciale ontvanger voor koopt? De roostertail schermt het signaal af en dat wil nogwel eens voor problemen zorgen.
(Hang me er niet aan op, maar dit heb ik ooit gevonden op I-net)

Groet,
Sander

De 2.4ghz zenders van het merk futaba werken perfect in de boten ook heb ik al vaarders gezien met de spectrum dx3r ook zonder enig probleem , ikzelf vaar met een futaba t3pks met ASSAN 2,4ghz module en ook dit gaat probleemloos.

Zeer bedankt voor de antwoorden! Nog wel een vraag die me te binnen schiet. Vaart een boot zoals de genesis nu op 1 of twee lipos? En is er nog een bepaald minimum/maximum aan S's en C's waaraan ik moet denken bij deze lipo's?

HC heeft het over één lipo van 3S (11,1V) met een minimale capaciteit van 3300mAh en 20C of hoger, da's dus het minimum met een bescheiden vaartijd.

Neem je twee dezelfde(!) 3S Lipo's en zet je die parallel dan verdubbel je bijna je vaartijd en je hebt de balans van de relatief smalle romp beter onder controle (aan elke kant één lipo).

Voor mijn suggestie van 4S geld hetzelfde:
óf twee 2S Lipo's in serie geschakeld (samen dus 4S) goede balans in de boot.
óf twee 4S Lipo's parallel geschakeld, langere vaartijd en goede balans in de boot.

Bij 2S in serie moet je wel twee forse lipo's nemen met iets van 5000mAh elk en minstens 30C, anders wordt het kritisch (natuurlijk afhankelijk van de gekozen prop en je vaarstijl).

Groeten, Jan.

mocht je voor de genesis gaan dan kan je ook overwegen om hem hier te kopen, dan ben je wel iets meer kwijt voor de aankoop maar je hebt geen kans op invoer rechten e.d. en hij is volgens de specs ook uitgerust met een betere ESC

Wat betreft de aankoop van de accu's, ik weet niet wat je wil met de genesis, wellicht een leuk bootje om voor de fun mee rond te varen. Of dat je toch ook wat snelheid wilt. Ik was bij mijn cat (die apparition cat die ook bij HK staat ) de snelheid al vrij snel zat, en ik gok dat de snelheden te vergelijken zijn. Mocht je nou ook zo in elkaar zitten dan kan je de accu's ook aanschaffen met oog op enkele upgrades ( sterkere motor etc ) dat kan je een hoop geld schelen in de toekomst.

Veel succes er mee, en als je hem koopt natuurlijk wel ff verslagje met filmpje op het forum gooien he ;)

groeten, Romke

Naast een andere regelaar zit er bij AsTec ook een andere motor in 2270KV i.p.v. 2075KV.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
2270 Kv volgens mij Jan.....

(3674 KV2270 Brushless Motor With Water Cooling System)

@ Romke,
Ik denk dat de set up van Astec i.c.m een goede 4s lipo zeker de snelheid haalt van de cat die jij toen standaard had.
Na je upgrades maakt die boot trouwens flink gang;)

Laatst bewerkt:
Btw.
Is dit een mooie boot om een XL10 in te zetten met 2x 3s lipo(22,2V)?????
Of 2x 6s lipo........

Laatst bewerkt:
Ik merk direct dat er veel kennis aanwezig is hier betreffende speedboten. In de heli sectie wordt nogal eens iets neergeplemd maar hier krijg je direct goed antwoord op vragen. Ik beschouw de aankoop als een verjaardagskado dus ik heb nog even om er rustig over na te denken. De optie om de boot uit de UK te halen is zeker interessant! Ik kon sowieso geen fabrikant vinden dus zeer bedankt daarvoor!

Knoxville,

Nog even dit .

Net zoals in de heli wereld zijn er daar vast ook wel modellen dien een beginner niet moet nemen . Zo is dit in de boten scene ook en daar hoort een cat ook bij .

Ik zou een beginner nooit een cat aanraden maar eerder een mono om eerst gewend te raken aan het snelle varen . een cat ligt vele malen sneller op zijn dak en of vliegt over de kop als de wind er onder komt.

Verder is het wel je eigen keus dus denk er maar even over na .

mvg

Michiel.

Verder is het wel je eigen keus dus denk er maar even over na .

Klopt, maar die keuze is gemakkelijker te maken door dit soort tips! Ik begrijp dat de villain een mono is (v-hull) en dus wat rustiger vaart en minder kans heeft op omslaan. Misschien is het dan verstandiger om daarmee te beginnen. Als ik het speedboot varen echt tof blijf vinden is een cat altijd een goed vervolg. Aan de andere kant vind ik het model wel echt tof en ben ik iemand die rustig aan begint met nieuwe modellen. Zo ook met mijn heli's. Wederom bedankt!

Hallo Knox,

Michiel heeft natuurlijk gelijk, als 'ie stelt, dat je een cat gauwer op z'n dak zult krijgen als een monohull, maar als je de cat mooier vind, kun je natuurlijk eerst de 'tamme' motorisering nemen en als je meer vertrouwd raakt met het varen met zo'n boot, voor een update naar hogere snelheden gaan.
En, je bent zelf degene die de snelheid bepaalt...
(De eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat als er veel vermogen beschikbaar is, ik het ook vaak zal gebruiken, ook al zijn de omstandigheden er niet naar, met als resultaat een flip of crash, eigen schuld, dus.)

Trouwens, als het flink waait, zal elke boot vanaf een bepaalde snelheid de neiging tot vliegen ontwikkelen, daar is niet tegen te trimmen; ook mijn 80 cm Arowana stijgt op,als het te hard gaat tegen de wind in.
Echter, op het ruwe water dat bij harde wind hoort, houdt je een monohull wél langer overeind dan een cat.

Grootste voordeel is, dat je de meeste monohulls kunt voorzien van een kantelkamer, zodat 'ie zelfrichtend wordt, in dat geval zullen de weersomstandigheden je worst zijn; je kunt altijd varen.

Groeten, Jan.

Hallo Knox,
(De eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat als er veel vermogen beschikbaar is, ik het ook vaak zal gebruiken, ook al zijn de omstandigheden er niet naar, met als resultaat een flip of crash, eigen schuld, dus.)

Haha daar herken ik mij volledig in, met het vermogen (waar ik nog niet helemaal aan gewend ben) van de X-Ray op mijn vingertop wil ik hem soms ook wel is op een moment waarvan ik eigenlijk weet dat het niet kan gas geven wat soms resulteert in een flip/crash of bijna flip/crash. (of een flip waarbij hij op de goede kant terecht komt:mrgreen:)

Als het goed is heb ik hem volgende week binnen:D

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ondertussen besloten in eerste instantie voor een RTR model te gaan. Zal vast niet geheel RTR zijn (afstelwerk) maar dit lijkt me verstandiger, zeker ook met de inbouw en afwerking die ik anders moet doen. Ik heb hierover een nieuw draadje opgestart.

Back