Horizontale swashplate werkt averechts

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Sareno, 4 mei 2019.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik heb hier een amewi buzzard staan die afgesteld moet worden. Hij heeft 2 verstelbare armpjes en 1 zwevend deel.

    Als ik de swashplate horizontaal zet, gaat de helikopter alle kanten op. Pas wanneer ik hem naar rechts voor laat hellen is het redelijk.

    Wat gaat hier fout?

    Bijgaand een foto van het zwevende deeltje en de stand van de swashplate na inschakeling vd servos en zender. Zo kwam hij uit de doos.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    de mogelijkheid bestaat dat hij getrimt moet worden.
    omdat je al zegt dat wanneer je rechts geeft, het redelijk gaat.

    Met trimmen zet je de swash eigenlijk een beetje scheef, in de richting dat je zelf moet corrigeren.
    kun je ook "hardwarematig" doen, door zo'n verstelbaar linkje te verstellen.

    alleen even opletten, bij dit soort heli's heb je vaak een supergoedkope zender, die willen nog wel eens de neiging hebben om hun trimpositie te vergeten als ze uitgaan.
    dus, als de zender aan gaat, neemt hij de trim standen als 0. dus niet getrimt :D
    als dat zo is, moet je even markeren waar de trims staan als hij goed vliegt. En de trims in het midden zetten als het spul aan gaat, daarna weer goed zetten.


    Zowieso hangt een "echte"heli altijd een beetje scheef.
    de staart blaast opzij, dus om stil te hangen zal de heli toch een tikkie scheef in de lucht hangen.
    dit merk je het beste als je heeeeeel langzaam opstijgt.
    dan zit je in het grondeffect, bij het loskomen reageert hij niet zoals in de lucht..
    wil hij op de grond 1 kant op, dat krijg je met dit soort heli's niet altijd weg gestuurt.
    soms moet je gewoon een tikkie hoger komen.. 20 cm of zo.. dan gaat het sturen beter, vanaf 50 cm is het grondeffect redelijk weg
     
  3. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Mijn bediening onthoudt de trim dus dat is wel fijn.

    Verder is de huidige afwijking lastig weg te trimmen en daarnaast waait het de laatste dagen ook te onvoorspelbaar om te testen.

    Het liefste zou ik even naar een pro gaan die me de kneepjes kan leren.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb ff gegoogled op de heli, zie nu pas wat voor 1 het is ;-)

    Het is een zelfstabiliserende fixed pitch heli.
    het voordeel is dat hij wat meer vermogen heeft dan een coaxiaal om vooruit/achteruit links/rechts te doen.
    nadeel is dat het nog steeds een zelfstabiliserende heli is.
    beweging is de vijand van stabiliteit, dus des te stabieler een heli is, des te minder hij wil bewegen.
    dus, als hij niet lekker is afgesteld, moet jij heel veel sturen om hen goed te krijgen, en dat vasthouden.

    andere dingetje van zelfstabiliserende heli's, is dat ze zichzelf stabiliseren in de lucht om hun heen.
    als die lucht beweegt, is je heli hardstikke stabiel, maar wel met de wind mee.
    sta je vlak bij een gebouw of boom, heb je veel turbulentie, en gaat dat ding overal heen.
    als je hem af wilt stellen, moet je een 100% windstille plek opzoeken. garage of zoiets, hal, noem het maar op.
    geen binnenplaats, want dan heb je weer turbulentie en zo.


    zowieso, als je door rechtsvoor vast te houden stabiel kunt vliegen, is het puur een trim probleem.
    aangezien deze maar 2 servo's heeft op de swash, zou ik gewoon eens beginnen door een beetje op te letten hoe ver je de stick beweegt als hij stabiel hangt.
    landen. stick op hetzelfde punt zetten. kijken hoe de swash staat.
    zo zou hij dan moeten staan met de stick in het midden..

    andersom: heeft hij ooit wel goed gevlogen?
    is dit gebeurt na een crash? 2e hands zo overgekocht?
    of heeft hij het nooit anders gedaan?
    soms verspringt er iets in een crash, wat dit gedrag ook kan verklaren.
    een linkje in de kop wat niet goed zit, bijvoorbeeld. of een linkje wat een beetje stroef gaat.
     

Deel Deze Pagina