Hornet X-FP laagvlieger?

• Topicstarter Topicstarter StyleXerk
  • Startdatum Startdatum

Ik vind een FP tegenover een CP:

• Snel saai

Votes: 0 0,0%
  • Moeilijk te vergelijken, het één helpt niet verder bij het ander

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    10
S

StyleXerk

Guest
Ik heb een Hornet X-fp 'in de solden' kunnen kopen, assembleren was makkelijk. Nu vliegt hij wel, maar niet hoger dan zo'n 40 cm... Het lijkt wel of hij daar wat rust op het luchtkussen dat hij zelf maakt.
Het totale gewicht is 294 gram wat toch een stukje lager is dan de 320gr fleight weight die ze in het boekje zetten.

Is er iemand die een tip heeft?
Ik vlieg met de standaard motor op lipo 2s 1250mAh. Het ding is trillingsvrij en goed bestuurbaar, maar ik krijg hem gewoon niet omhoog :D

Misschien staat je motor op doorbranden of is je lipo niet sterk genoeg. Misschien moet je met 3 cellen vliegen (wel eerst ff checken of je board daartegen kan :P )

De motor (met koelvin) staat handwarm na minuten lang vliegen, dus dat is het probleem niet. 3s kan ik eens proberen, maar ik moet het inderdaad eerst navragen :)

Inderdaad.

Ik heb met mijn CP op ongeveer op +\- 40 cm minder gas dan dat ik daarboven vlieg. DUs kan heel goed dat je motortje ''op'' is.

Heb ik trouwens met de eerste vlucht met deze heli ook gehad,dat motortje was gelijk gaar.dus niet hoger als zoon 30 cm en als je dan iets begon te sturen, viel hij meteen weer naarbeneden.

Suc6

Ah dat zou natuurlijk wel kunnen! wel jammer dat hij meteen gaar is... gelukkig heb ik een leger vervangingen vanuit mijn picollo tijd :roll:

Nope, dat is het niet. Rekensommetje:

Nodig vermogen is 300 gram / 10 gram/watt = 30 watt opgenomen vermogen nodig. Maar dat moet je dan wel zien te halen. Als je motor 3000 RPM/V is en je hebt 190/10=1:19 tandwielverhouding, dan is je rotorspeed volgas 3000rpm/v * 7v (Volle lipo's onder last) /19 * 65% (Efficientie) = 720 toeren en das veel te weinig.

Makkelijker gezegd: Je moet 30 watt bereiken om 300 gram op te tillen. Dus je moet je motor meer belasten. Dus een groter motortandwiel, of meer spanning. Een FP Hornet vliegt normaal met 8*1,2v=9,6v, en met 2 lipo's zit je daar dik 2v onder!

Je moet dus 3 lipo's gaan vliegen of een groter motortandwiel monteren.

Succes,

Ton

(Die gelooft dat iedere micro uit de doos vliegt ;))

@Ton : ik heb nu meer dan 720 toeren, maar inderdaad te weinig, stijgt op, kon sturen maar niet stijgen.
Heb er nu een 3s onder gehangen weegt nu 350 gr maar de stijgproblemen zijn over, genoeg power nu!

Bedankt voor de tips!

Ik geloof dat de FP (Heb zelf de CP en ff ombouwen is geen optie ;)) loskomt met 1100-1200 toeren. Die 720 is erg pessimistisch gerekend.

Succes met vliegen!

Ton.

Back