Horten 9

Als fan van (vrijwel) alles wat vliegt ben ik redelijk gefasineerd door Nürflugels oftewel vliegendevleugels.
Al een tijdje rondgevlogen met een depron gooi en smijt variant, maar ik wil wel eens een "echte"bouwen.

Heeft iemand een tekening dan wel bouwbeschrijving van een Horten 9

Ik heb begrepen dat RBC ooit een Horten 9 in het programma had maar kan er niks over vinden, weet iemand daar meer van ?

IMG_0924-1200.jpg

Wat heb je daar in je hand? Komt me bekent voor.

Ik heb nog wel de H7 van IMA in bouwdoos staan..

Wat heb je daar in je hand? Komt me bekent voor.

Ik heb nog wel de H7 van IMA in bouwdoos staan..

Geen idee hoe het heet maar is een depron plaat met driehoekige depron ribben en een balsa ligger afgedekt met depron oorspronkelijk voor een speed 400 en 6 cellen nicad's, de tekening komt van Modelvliegclub Otto lilienthal in soest.

Bij deze is in het middendeel een plaatje triplex ingelegd met een borsteloze motor en 2 cel lipo, vliegt heerlijk en kost 3x niks.

Ze noemden het een Horten maar het lijkt er een beetje op verder niet.

Dus ben nu op zoek naar een "echte" Horten.
met minifan's bv Turbine is me wat te duur, dan koop ik liever een echt vliegtuig ;-)

gefascineerd. sorry, kon het niet laten......flauw maar leerzaam............

loges

Als fan van (vrijwel) alles wat vliegt ben ik redelijk gefasineerd door Nürflugels oftewel vliegendevleugels.
Al een tijdje rondgevlogen met een depron gooi en smijt variant, maar ik wil wel eens een "echte"bouwen.

Heeft iemand een tekening dan wel bouwbeschrijving van een Horten 9

Ik heb begrepen dat RBC ooit een Horten 9 in het programma had maar kan er niks over vinden, weet iemand daar meer van ?

IMG_0924-1200.jpg

ga eens op zoek naar Erik van den Hoogen (PB naar mij, hij vliegt in onze club), hij heeft een Horten 9 ontworpen met turbines. Zijn kleine testmodel is naar RBC gestuurd, maar heeft daarna nooit meer bewezen te kunnen vliegen. Helaas heb ik niet de moegelijkheid gehad om het te testen......zou hem wel heel graag willen testen........
Zoek anders ook eens naar het nurflugelteam, dat is een duitse groep die alleen met vleugels ala Horten vliegt.
Het model in je foto is denk ik de stealth-horten van Harold van den Berk, het verhaal hierachter is te vinden op dit forum.
Niek en ikke en nog wel meer mensen vliegen met een piep horten van IMA (helaas niet meer in productie)
Als je zelf aan het ontwerpen gaat maak het je niet te moeilijk, kijk goed naar de k-10's en de Zagi's en andere aanverwante modellen, maak daar een variant op die lijkt op de Horten en heb er veel plezier mee. Die H-7 van Niek is denk ik wel aan te passen naar een H-9 look-a-like.

Ik denk dat het model op de foto nauwelijks als Horten kwalificeert -veel kleinere aspect ratio dan een echte Horten. Enige overeenkomst is dat-ie geen winglets heeft. (Ja, en dat het een vliegende vleugel is natuurlijk...) :)

Garfield,

Stuur even een mailtje naar RBC misschien wil men nog wel een Horton uit frezen.
Weet ook dat er een aantal verkocht zijn hoewel daarmee nooit met de bouw is begonnen, durven niet, misschien kun je die via RBC contacten.
Heb zelf nog wel wat bouwfoto's van de eerste en tweede protomodel die helaas nooit 100% naar tevredenheid hebben gevlogen.
Het probleem dat de oorzaak was is nu wel gevonden en Horton's kunnen met EDF nu prima vliegen.
Het probleem was namelijk de motor stuwstraal die over de vleugel liep en voor drukverschillen op de vleugel zorgde, daardoor was er geen langsstabiliteit en draaide de Horton alle kanten op.
Door de stuwbuis te verlengen en vrij te maken van de vleugel is dat probleem er niet meer en vliegen Horton's nu prima.
Let wel je moet redelijke bouwervaring hebben want het is niet een standaard model, je moet echt al een paar houtbouw modellen gebouwd hebben wil dit tot een goed model komen.

Ton

Met mijn houtbouw kwaliteiten zit het wel goed (denk ik).
Ik bouw al jaren eigenlijk alleen nog van tekening of uit de duim.
Balsahout vind ik nog steeds erg fijn werken, maar ik ben al een paar modellen vreemd gegaan met depron.

Ik heb hier een aantal boeken liggen over duitse geheime projecten uit WWII en daar zit zoveel bij wat toen nooit gevlogen heeft maar het tegenwoordig als model prima doet.
RBC heeft daar al een paar mooie voorbeelden van.
Op Luft '46 - WWII German aircraft projects staan er heel veel.

De Horten 9 heb ik altijd al mooi gevonden en toen ik op marktplaats een Horten 9 van RBC tegenkwam was ik enigzins verbaasd want ik had er nog nooit van gehoord.
Via de forums en google eigenlijk niks zinnings gevonden dus enige twijfel of deze kit ook echt van RBC was.
Eigenlijk zocht ik alleen een tekening en daar was ik ook naar op zoek toen van de week met googelen die Horten op marktplaats opdook.
Op een amerikaans forum een heel mooi stuk gelezen van een Horten 9 van een metertje of 2 met 2 minifans met inderdaad hetzelfde probleem met de straalpijpen die de stabiliteit verpesten en daar ook de oplossing van de verlengde straalpijpen.

Na wat heen en weer gemail met degene die de horten op marktplaats aanbood (en niks van modelbouw weet) blijkt het toch echt een (short) kit van RBC te zijn.

En aangezien ik vandaag jarig ben heb ik mezelf de kit maar kado gedaan :D hopenlijk maandag binnen !!!

Laatst bewerkt:
Dan zal dit wel helemaal kiken zijn voor je..........
Erik2.jpg

Huib's Aviation Books and Flying Wings Page

Helaas is de kist niet meer, is tijdens de start op een show in Duitsland gecrashed.....

Let erop dat je eerst een complete helling moet gaan bouwen om die Horten voor elkaar te krijgen. De tipverdraaiïng zit heel vreemd in elkaar om maar die klokvormige liftverdeling te verkrijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Modelvliegclub Otto lilienthal in soest.

Even voor de duidelijkheid Modelvliegclub Otto lilienthal komt uit Soesterberg en niet uit Soest ondanks dat het clubhuis nu wel in Soest staat. Dat krijg je als een gemeente alleen maar alles weghaald en niets terug brengt.
Als oud lid (1978-1988) van deze club moet ik dit wel even kwijt.
Ik wist trouwens niet eens dat deze club nog bestond, gelijk nagekeken op internet en verdomd.
Leuk om via hier iets ervan te horen.

Ik denk dat het model op de foto nauwelijks als Horten kwalificeert -veel kleinere aspect ratio dan een echte Horten. Enige overeenkomst is dat-ie geen winglets heeft. (Ja, en dat het een vliegende vleugel is natuurlijk...) :)

Dissussieer dat eens hardop op de do club avond met Harold..(v berk = ontwerper hiervan)

Hij is binnen !
Een echte orginele RBC kit van de Horten 9 ! :mrgreen:
geen idee of alles helemaal compleet is maar daar kom ik wel uit.

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm. Interessant. Zag er een maand of twee eentje op marktplaats staan, maar durfde niet :mrgreen:

Je maakt toch wel een bouwdraadje?

Grtz

b

Hmm. Interessant. Zag er een maand of twee eentje op marktplaats staan, maar durfde niet :mrgreen:

Je maakt toch wel een bouwdraadje?

Grtz

b

Zal deze wel zijn want die komt van Marktplaats :rolleyes:
Heb 'm voor een redelijk prijsje overgenomen, in elk geval een heel stuk minder dan de vraagprijs dus dat durfde ik wel.

Bouwen gaat nog wel even duren eerst eens heel veel info verzamelen !
En ruimte maken want het is geen kleintje ! ;)

Zal deze wel zijn want die komt van Marktplaats :rolleyes:
Heb 'm voor een redelijk prijsje overgenomen, in elk geval een heel stuk minder dan de vraagprijs dus dat durfde ik wel.

Vast, deze komt niet vaak langs :)
Heb van diezelfde verkoper een RBC Yak 23 overgenomen

Als er maar een draadje komt :rolleyes:

Die info kun je misschien wel verkrijgen bij de bouwer van die hele groyte Horten 9 met 2 turbines....
Naam is al genoemd in dit draadje.

Back