horten IX

Hallo,

Ik zou graag de horten IX uit depron maken met een span van rond de 60 cm.
Heeft iemand er plannen van?
Mvg Egon

Hallo,

Ik zou graag de horten IX uit depron maken met een span van rond de 60 cm.
Heeft iemand er plannen van?
Mvg Egon

Dat zal heel erg moeilijk zijn.
Zo'n vleugel heeft aan de wortel een S-slag-profiel, dat richting tip naar symmetrisch overgaat.
Tegelijkertijd vindt er een niet lineaire tipverdraaiing plaats richting tip.

Dit (m.n. die verdraaiing) luistert erg nauw. Om het (uit gewoon schuim gesneden) een beetje goed vliegend te krijgen is 5 stukken per vleugel een minimum.

Dirk.

In de ZIP zit een .FLG-bestand. Dat kun je openen met Nurflügel.exe van Frank Ranis. Hier te downloaden. Verbaas je over de detaillering van de verdraaiing in die vleugel. Van 0 naar +0,76 naar -3,8 graden. Elke rib anders geen stap tussen twee ribben gelijk. En dat is echt nodig.

De DWG-bestanden zijn (Auto)CAD bestanden. Die kun je openen met AutoCAD, Rhinoceros, SolidWorks, Inventor, DrafSight. De laatste is goed en gratis. Maar vergis je niet in de complexiteit van die programma's.

Succes.
Dirk.

Zoek eens op internet naar micro horten van Harold.......
Die vloog goed en had niet die rare verdraaiing in de vleugel zitten en was van Depron. Harold heeft die ooit op de inter-ex gebouwd en uitgelegd....

De DWG-bestanden zijn (Auto)CAD bestanden. Die kun je openen met AutoCAD, Rhinoceros, SolidWorks, Inventor, DrafSight. De laatste is goed en gratis. Maar vergis je niet in de complexiteit van die programma's.

Het is misschien een domme vraag maar hoe krijg je zoiets afgeprint of heb ik daarvoor een lasersnijder of 3D printer nodig?

Mvg Egon

Back