Horten V 2de editie

Bijna 20jaar na mijn eerste Horten Vc heb ik eergisteren de nieuwe editie zijn luchtdoop gegeven.
Toen nog aangedreven door een combinatie van zware metalen en vonkende motoren, ttz. 8x sanyo SCR1700 en 2x speed400 6v met 5x5 cam props. De kernen werden toen nog artisanaal met de hand gesneden en beplankt in de vacuümzak met 1mm balsa versterkt waar nodig met glasvezel. Toen kwam dat alles op ongeveer 1100gr en het ging behoorlijk vooruit, de vluchtduur was ruim 5minuten wat toen relatief lang was voor snelle modellen.
Hortons by vonw004, on Flickr
hoV3 by vonw004, on Flickr
en aangezien laag vliegen soms zijn tol eist heb ik er toen meerdere gebouwd, hier al een verbeterde versie
hov-v3-2 by vonw004, on Flickr
hov-v3-1 by vonw004, on Flickr

Dat was toen en na vele jaren zonder Horten kreeg het virus me weer te pakken.
De nieuwe editie is veel moderner van opbouw, CNC gesneden kernen in Styrofoam voorzien van 3x3 hardhouten liggers en bekleed met papier. Aangedreven door twee SK3 2822-1740kv, 5x5props en 3s 220mAh komt het nu op net geen 800gr.

002 by vonw004, on Flickr
004 by vonw004, on Flickr
003 by vonw004, on Flickr
X-1 Hov0007 by vonw004, on Flickr
X-1 Hov0010 by vonw004, on Flickr
X-1 Hov 110 by vonw004, on Flickr
X-1 Hov 106 by vonw004, on Flickr
X-1 Hov 114 by vonw004, on Flickr
X-1 Hov 112 by vonw004, on Flickr
X-1 Ho5 107 by vonw004, on Flickr
X-1 Ho5 109 by vonw004, on Flickr
X-1 Ho5 111 by vonw004, on Flickr
X-1 Ho5 112 by vonw004, on Flickr
X-1 Ho5 115 by vonw004, on Flickr

Blijkbaar kunnen er tegenwoordig niet meer dan 20 foto's in een bericht geplaatst worden,
Dus hier het vervolg met de foto's in vlucht
IMG_2892.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
IMG_2957.jpg by Von Bibberstick, on FlickrIMG_2982.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
IMG_2645.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
nog snel even een Dogfighter opjagen en dan landen
IMG_2965.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
IMG_2858.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
IMG_2474.jpg by Von Bibberstick, on Flickr

Net als toen ziet hij er spectaculair uit in vlucht en door het merkelijk lager gewicht vliegt hij nog beter dan vroeger. Hoewel hij al flink hard gaat zit er nog meer in met andere motoren met een hoger kv of props met meer pitch. De stroom zit ruim onder 20A voor beide motoren samen dus hier is nog wel wat ruimte voor een upgrade maar eerst moeten er kleurtjes opkomen

Dirk

Gut! En wat heb jij goed gereedschap om 'je uit te kunnen drukken!'
Prachtig model(len). Goeie input en opvolgend output...
Gr Bas

PS: "niet meer dan 20 foto's" Haha... Beeldenstorm aan materiaal.
Vaak moeten we het alles met zeer veel verbeelding via tekst volgen :)
Hier gelukkig niet!

Hoi Dries,

Zou wel kunnen dat hij meekomt naar Harsewinkel maar eerst heb ik er nog wat werk aan. Deze voormiddag werd ik verrast door het gras dat overnacht meer gegroeid was dan ik had verwacht, gisteren geen probleem op die hoogte maar vandaag bleek het gras net iets hoger en toen ging het fout :-D. Met één vleugeltip maaide ik wat gras af en wat volgde was een uiterst spectaculaire tuimeling en daar lag hij dan met een bloedneus en een gebroken sleutelbeen. Zag er erger uit dan het was en met wat bruislijm zal hij snel weer de oude zijn.

Gut! En wat heb jij goed gereedschap om 'je uit te kunnen drukken!'
Prachtig model(len). Goeie input en opvolgend output...
Gr Bas

PS: "niet meer dan 20 foto's" Haha... Beeldenstorm aan materiaal.
Vaak moeten we het alles met zeer veel verbeelding via tekst volgen :)
Hier gelukkig niet!
Hey Bas,

Dank u voor het compliment, wat de foto's van de bouw betreft die neem ik hier thuis zelf maar voor de foto's in vlucht gaat alle lof naar Peter de fotograaf die bijna iedere week weer klaar staat om honderden spetterende foto's te nemen van de actie op de club en die dan ook nog na selectie online zet. Wie graag fotootjes ziet kan hier terecht
https://www.flickr.com/photos/vonbibberstick/sets/

grtz
Dirk

Wel Dirk, goed gereedschap is het halve werk.
Wat blijft is, garbage in is garbage out, hier echter totaal niet het geval.
Industrieel ontwerper?
Bij de weg... de iconische Kuifje raket ook zelf gemaakt?

Mooi verslagje. Even een vraagje : Je noemt cnc gesneden vleugel kernen. Kun je misschien wat meer hierover vertellen ? heb je dit zelf gedaan of uitbesteed ?

Alvast bedankt ,

Bart

Ik ben vooral geintresseerd in het cnc vleugelkern snijden. Ik wil eens iets nieuw proberen met GFK ipv hout. Een kleinere Do24 is in de planning . . . deze keer zonder hout.

Het gaat hier om een ontwerp dat ik héél lang geleden eens gemaakt heb samen met een kameraad. We hebben er toen verschillende gebouwd en véél plezier aan beleefd. We zijn toen gewoon uitgegaan van een drie zijden tekening en voor de profielen en tip-verdraaiing zijn we ten rade gegaan in een boek van Robert Schweisgut. Veel constructie was er verder niet aan, kernen snijden, beplanken en een beetje afwerking en klaar was Kees.

Dirk

Mooi verslagje. Even een vraagje : Je noemt cnc gesneden vleugel kernen. Kun je misschien wat meer hierover vertellen ? heb je dit zelf gedaan of uitbesteed ?

Alvast bedankt ,

Bart
Uitbesteden staat wel in mijn woordenboek maar wordt zelden gebruikt, ik ben dan ook geen goede klant in de modelbouwzaak want ik fabriceer zoveel mogelijk zelf gewoon omdat ik dat leuk vind, zelfs mijn mayonaise maak ik iedere keer zelf ;-)
Kernen snijd ik dus ook zelf ik heb me er speciaal een machine voor gemaakt waarvan hier enkel foto's te zien zijn
https://www.flickr.com/photos/vonw004/sets/72157650055818080/
en hier zie je het zelfs in werking

Dirk

n
Wel Dirk, goed gereedschap is het halve werk.
Wat blijft is, garbage in is garbage out, hier echter totaal niet het geval.
Industrieel ontwerper?
Bij de weg... de iconische Kuifje raket ook zelf gemaakt?

Neen hoor niks ontwerper ik ben gewoon een elektro-mecanicien en werk met draad van 0.8mm² tot 95mm², al wat ik ken op gebied van CAD-CAM ken heb ik me zelf bijgebracht met wat handboeken en tegenwoordig natuurlijk het WWW.
De raket heb ik twee jaar geleden gemaakt, het was het kerstcadeau voor mijn partner ze is namelijk grote fan van Kuifje, het grootste probleem was hierbij de geheimhouding want een raket van 2m steek je niet zomaar ergens weg voor de rest werd alles in piepschuim gesneden en met papier afgewerkt net zoals mijn modellen.

Dirk

@ Dirk , geweldig om te zien ! heel gaaf dit. Doe je ook incidenteel werk voor anderen ?

Ik heb een Dornier Do24K1 getekend in de schaal 1:10. Dit model zal later dit jaar gaan bouwen (als de kit is gelaserd). Nu heb ik het idee ook nog een kleinere te bouwen met een andere bouwmethode. Is het mogelijk om met een cnc draadsnijder de flap , ailerons en 3 vleugel delen te snijden ?

Mvg,

Bart

Hier enkele plaatjes van mijn cad werk ( geen intentie om je draadje te ''hyjacken'' natuurlijk dus als je het hier niet vind passen start ik wel even een seperaat draadje )

1xT75L.jpg

24Ua6s.jpg

stand3FWg0b.jpg

@ Dirk , geweldig om te zien ! heel gaaf dit. Doe je ook incidenteel werk voor anderen ?

Ik heb een Dornier Do24K1 getekend in de schaal 1:10. Dit model zal later dit jaar gaan bouwen (als de kit is gelaserd). Nu heb ik het idee ook nog een kleinere te bouwen met een andere bouwmethode. Is het mogelijk om met een cnc draadsnijder de flap , ailerons en 3 vleugel delen te snijden ?

@ Bart83, wat het snijden van kernen betreft stuur je me best een PB met wat informatie dan kan ik eens zien wat ik kan doen. De Do24 ziet er wel bangelijk uit, het is wel een andere categorie dan mijn werk.

Verder kan ik melden dat de Horten na de flikflak van zondag aan de betere hand is, nog een afspraakje maken bij de plastische chirurg en dan kan hij weer de lucht in. Na zo'n accidentje weet ik meteen de zwakkere plekken in de constructie zitten en daar ga ik dan proberen iets aan te doen natuurlijk, ik denk erover om een eenvoudig centraal stuk te maken in triplex zodat de accu niet dadelijk alles om zeep helpt zoals nu is gebeurd.
17199568820_fe5a7a3149_b.jpg

HO V 203 by vonw004, on Flickr
HO V 202 by vonw004, on Flickr
HO V 201 by
vonw004, on Flickr

en als ik hem volgend weekend héél houdt komt er een kleurtje op ;-)

Dirk

Back