Horten XL electro van LCtech

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Dopieman, 2 dec 2022.

  1. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    De winter is gekomen dus hoog tijd voor een nieuw project! Dit keer een echte Horten! Die stond nog op mijn "to-do" lijst. Het model komt van LCtech. zie: https://ludoclavier.wixsite.com/lctech/horten-xl-electro
    Nooit van deze club gehoord maar de tip kwam uit het draadje "Welke houtbouw vliegende vleugel zwever?" - daarvoor dank. Ik zal hier weer een bouwverslag doen en wellicht nog om wijze raad van de mede forumleden vragen. Er is inmiddels een doosje met bescheiden afmetingen gearriveerd. Inhoud: 6 plaatjes triplex met gelaserde delen, een aluminium vleugelbuis met glas voering en 2 bladen A0 tekening. Op een frans forum en op Facebook zijn bouwverslagen beschikbaar. Uiteraard in de franse taal maar dat is tegenwoordig ook geen probleem meer.
    IMG_5041D.jpeg
     
    jve, arjan191, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    IMG_0297.jpeg

    Nog even een plaatje van het model met spanwijdte van 3,15 meter.
     
    jve, ISOLA2, Lyckele en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    maarruh……….hoe zit het dan met de Ikarus Meteor?
     
  4. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Die moet even wachten…de verleiding was te groot! :oops:
    Ik moet eerlijk bekennen dat er nog wel meer projectjes op zolder liggen die nog wachten op completering..Maar ik ben vast niet de enige die daar last van heeft..!:cool:
     
    serge pot, Lyckele, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ja, dat herken ik ook!
     
    ISOLA2 en Dopieman vinden dit leuk.
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Maarruh, wel een zachte por dat we weer graag Meteor updates krijgen hoor!
     
    Dopieman vindt dit leuk.
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Niets zo leuk als beginnen aan een nieuw project . . . ;)


    jan.
     
    Dopieman vindt dit leuk.
  8. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Een overzicht van de geleverde waar!
    De uitgewerkte ribben met vakwerkstructuur moeten natuurlijk zichtbaar blijven! Wat mij ook zeer bevalt aan deze kit zijn de meegeleverde vleugelmallen. De ribben worden eerst op hun pootjes op de bouwplank geplaatst. Als de vleugel is ingedekt wordt hij vervolgens omgekeerd en op de meegeleverde helling gelegd waarna de onderzijde wordt ingedekt. Zo kan de vleugelverdraaing exact vastgelegd worden.
    3879C524-22B6-430C-B052-0D3FC63FAD4B.jpeg
     
    Fotor, Eric R, aurectar en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik ben nu druk met het bestellen van materialen. Ik wil de bouw beginnen met de romp (of eigenlijk het vleugelmiddendeel). Dit middendeel is namenlijk noodzakelijk bij het pas maken van de vleugels. De sluitribben zijn onder een kleine hoek geplaatst om de v-stelling te bewerkstelligen. Bij een ribhoogte van 10 cm krijg je een enorme spleet bij de kleinste hoekafwijking.
    Echter, voordat de romp in elkaar wordt gezet moet de motor en verlengde as gepast worden. Je kunt later slecht gaten boren. Dus ik heb een as van 50 cm , een motor, een koppeling en een aantal lagers nodig. Ik heb helaas geen leverancier kunnen vinden die al deze artikelen kan leveren. Dus helaas de nodige verzendkosten. Met betrekking tot de motorkeuze - er wordt een 3 cellen accu geadviseerd in combinatie met een motor met een kv van 800 - 900 rpm/v. Ik heb ergens op een forum gelezen dat er toch nog wel een behoorlijke hoeveelheid lood in de neus moet. Dus heb ik besloten om een 6s 5000 mah accu toe te passen met een motor met een kv van 450 rpm/v. Dat geeft een laag amperage en dus eindeloze vliegtijden!! :rolleyes:
    Hieronder de verlengde as. Dan hebben julie een idee hoe het er uit komt te zien.
    0A4BCD49-1F52-4B37-8418-EA4CF95F9BC2.jpeg 64165E6C-2625-4FB4-8FE2-797BD04123B4.jpeg
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Eventueel een gelagerde schroefas uit de boten wereld ?
     
  11. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Heb ik naar gekeken maar schroefassen hebben geen kogellagers maar glijlagers. Dat leek me geen goed idee..
     
    serge pot vindt dit leuk.
  12. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik ben een fan van HK Turnigy SK3 motoren. Een prima prijs voor een degelijk product. Maar ik weet niet wat er mis is met HK Nederland - er is bijna niets meer op voorraad! Dus op zoek naar een alternatief vond ik bij Lindinger deze motor van Robbe, een 5025 410 kv. Weegt 290 gram. Die gaat het ook vast goed doen!
    B8F2A035-D98E-47CE-AAB3-5CD153C34216.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2022
    serge pot en jve vinden dit leuk.
  13. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    De post is druk met mijn Horten-project! Vandaag kwam er een hele grote doos die toch wel enige vraagtekens opriep bij mijn vrouw…wat heb je nu weer besteld???
    Ik was mij echter van geen kwaad bewust.
    Bij de “unboxing” van dit raadsel bleek er alleen een asje in de doos te zitten. Wat een verspilling!!
    DF32EBA3-A933-4A74-99C4-B0F7F0525A7F.jpeg
     
    jve vindt dit leuk.
  14. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    Idd verspilling als er niets om de as zat om te beschermen , kan nu evengoed krom zijn ( als je ziet hoe er met dozen wordt gesmeten ) , beetje bobbeltjes plastic er omheen had makkelijk gekund.
    Aan de andere kant raakt dit niet zo gauw zoek tijdens transport
    En wat HK levering betreft , China heeft nog steeds last van na weeën van de eerste corona crisis , en nu is er weer een nieuwe Corona explosie daar , zal de levering van veel artikelen weer worden vertraagd of helemaal niets meer te krijgen van sommige leveranciers uit China
    TzT zal het weer duur in het westen moeten worden geproduceerd .
     
  15. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Bij Conrad besteld toevallig? Die hebben er ook een handje van om ruim te verpakken…..
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik ben heel benieuwd naar je bouw- en vliegervaringen, ik had geen vertrouwen meer in een Horten model en daarom nauwlijks deze link bekeken, maar dit is wel erg verleidelijk...ik blijf kijken.
    Die as had natuurlijk prima in een kartonnen koker gekund. Ik verbaas me ook vaak over verpakkingsluiheid... gevolg van het feit dat verzendtarieven per gewicht gaan, een kubieke meter lucht weegt weinig...
     
  17. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik verwacht ook geen superprestaties maar als je alle youtube filmpjes ziet zal hij prima vliegen. Heb je overigens al een keuze gemaakt? ‘’Verpakkingsluiheid’’ is voor mij het woord van 2022!:D[/QUOTE]
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2022
    jve vindt dit leuk.
  18. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Inderdaad bij Conrad!;)
     
  19. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Lindinger verkoopt Joker en Robbe motoren. Komen ongetwijfeld ook uit China. Hoe komt het dan dat Lindinger alle typen op voorraad heeft en HK zo goed als uitverkocht is?
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb het idee dat HK in zwaar weer is, zou me niet verbazen als de Britse eigenaar inmiddels weg is uit China want het is niet fijn meer in Hong Kong. De HK website is ook al een tijd krakkemikkig, zelfs uit China is van alles niet meer leverbaar en de site werkt slecht.
     

Deel Deze Pagina