Horten XL electro van LCtech

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Dopieman, 2 dec 2022.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    [QUOTE="Dopieman, post: 4283169, Heb je overigens al een keuze gemaakt? [/QUOTE]
    Ik ben maar een nieuwe ResDart gaan bouwen, de oude was aan splinters zonder echt gevlogen te hebben, herkansing.
    Maar die Horten vind ik wel gaaf. De reden dat ik eigenlijk geen Horten wilde is dat ik er ooit een had die niet lekker koersvast was. Ik hoopte dus iets met winglets te vinden. Maar misschien is het ook daar tijd voor een herkansing. Ik heb het Franse artikel in Fly gelezen en het lijkt best wel bij mijn vliegstijl te passen...
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  2. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik ben met de bouw van de Horten begonnen. Ik moest eerst nog even een “tussenprojectje” afronden dus vandaar de vertraging.:koud:
    Eerst het motorspant voorbereiden voor de montage van de motor
    B5D4E540-81B2-4B8A-B4FD-39538A7A232E.jpeg 944C313C-7D54-40B8-9F73-882ECEE209C1.jpeg
     
    jve vindt dit leuk.
  3. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Dit is ook mijn eerste Horten. Ik neem aan dat koersvastheid, ofwel het beheersen van “gieren” een kwestie van goed afstellen is. Het is wel een bekend probleem bij Horten modellen. Dit model heeft 3 kleppen per vleugelzijde dus dat vergt nog wel wat studie. De kit bevat helaas geen instructies. Het Franse artikel geeft vrij summiere informatie over het afstellen. We gaan het zien!
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2023
  4. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Het assembleren van het vleugel middenstuk is een eenvoudig klusje. Alles past perfect!
    DD14BACD-3CD6-483F-9116-58DBB980C2F4.jpeg A6DD1299-D48F-4012-B9A7-96CC553238FF.jpeg
     
    Eric R, jve en ISOLA2 vinden dit leuk.
  5. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    561
    Locatie:
    Amersfoort
    Met name een flink voorlijk zwaartepunt, met de bijbehorende uptrim van de buitenste roeren, doet de bestuurbaarheid van Hortens veel goed. Nadeel is dat de daalsnelheid daarmee ook flink toeneemt. Aan de helling meestal geen probleem, in ons vlakke land ligt dat anders. Maar er zit een motor op nietwaar, met zo'n prachtige verlengde as, die moet ook z'n draaiuren maken:)
     
    jve en Dopieman vinden dit leuk.
  6. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Maarten, dank voor je analyse. Ik weet dat je geen top-performance van een Horten kunt verwachten. Het is voor mij het vliegbeeld en het experiment dat telt. En boven blijven doet ie vast lang genoeg met een 5000 mAh pakket!
    Aangezien de theorie van de Horten vleugels mij zeer interesseert heb ik het nog maar eens nagelezen;
    Horten modellen hebben een klokvormige liftverdeling over de vleugel die zorgdraagt voor een goede wendbaarheid. Deze liftverdeling wordt gerealiseerd door een sterke negatieve vleugelverdraaiing. Bij een normaal model met een normale (sinus) liftverdeling heeft het neergaande rolroer in de buitenbocht een hogere weerstand. Dit werkt de gewenste richtingverandering tegen. Een beetje rolroerdifferentieel heft dit probleem echter op. Bij een Horten werkt dit anders. Door de klokverdeling ontstaat negatieve lift op de tippen met als gevolg dat een rolroeruitslag naar beneden (buitenbocht) een geringe stuwkracht genereert! Dus wordt het model op deze manier door de bocht getrokken. Een Horten heeft dus geen rolroerdifferentiate nodig. Maar het is van essentieel belang dat de klokverdeling van de lift correct is uitgelegd. Hoe meer de rolroeren naar boven worden gesteld (uptrim), hoe sterker de klokverdeling en dus de wendbaarheid.
    Dit alles valt te lezen in ”Faszination Nurflugel” . Voor de liefhebbers een nadere uitleg hieronder. (bron: Robert Schweissgut)
    AECDC56F-211F-48B9-B136-07E1CC8917C5.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2023
    jve, Unusual RC en AHoogendijk vinden dit leuk.
  7. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    B0BEC0DA-6AC6-4660-A1B9-06401921CA6E.jpeg
    De ribben laten de vleugelverdraaiing mooi zien!!
     
    jve, Lyckele, Vale Ouwe en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik ben met de vleugel begonnen. Alle ribben worden ontdaan van verbrandingsresten en graten. Daarna meet ik de hoogte van de onderste ligger boven het bouwbord. Dit om de hoogte van een balsa support blokjes te bepalen. De liggers moeten gebogen en getordeerd worden. Das nog best een dingetje om dit goed voor elkaar te brengen.
    A3B9DA6A-FE39-4642-9067-BDCFD52F004E.jpeg 8BE8EAA5-19EB-4923-B785-2251BEACB9F3.jpeg
     
    Lyckele, ISOLA2 en jve vinden dit leuk.
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Hoe gaat het met de Horten XL?
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Dat is maar ten dele waar; mijn wedstrijdboten, waar de motor tussen de 20.000 en 25.000 toeren maakt, zijn voorzien van een schroefaskoker met kogellagers, anders blijf ik glijlagers vervangen...
    Waar mij de tenen van omkrullen is het gebruik van een metalen kruiskoppeling tussen motor en schroefas, dat levert eigenlijk altijd onbalans op, helemaal met een korte schroefaskoker met een paar kogellagers, die ook al 'los' in het frame hangt, brrr....

    In mijn boten gebruik ik een koppelingsflens en een starre koppeling, zoals deze bijvoorbeeld van H&M:
    https://www.hydromarine.de/Flex-Har...mpact-Wellenanlage-700-Profi-300-mm::145.html
    Oliver Siess maakt ook assen op bestelling, dus als je een koppelingsklok voor jouw motor met een schroefaskoker met tussenlagers en kogellagers wilt hebben, dan kun je die daar laten maken.

    Eenmaal goed afgesteld loopt dat trillingsvrij.

    Groeten, Jan.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  11. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet erg thuis ben in de botenwereld. En ik snap dat bij 20.000 toeren en dito vermogens een high-tech oplossing noodzakelijk is. Maar de Horten wordt in diverse fora beschreven en daar wordt een cardan koppeling gebruikt. Dus eerst maar eens kijken of dit werkt. Zoniet, dan zetten we er iets anders in.
     
  12. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    De werkzaamheden lagen even stil want ik moest even een tussenprojectje fixen (Introduction f5j) Deze kist heeft dit weekend gevlogen dus aankomende week kan ik weer aan de slag.
     
    jve vindt dit leuk.
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Heb je daar een linkje naar, want ik heb niks kunnen vinden?

    En: in de wereld van snelle boten worden ook glijlagers ingezet, voornamelijk, omdat zo'n oplossing (bij het gebruik van een flex-as) met voldoende smering de hoge toeren ook goed kan hanteren, mits er maar geen onbalans in de aandrijftrein ontstaat, dan is het snel einde verhaal c.q. lijeren je glijlagers in hoog uit en is het lawaai niet te harden...

    Groeten, Jan.
     
  14. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Laatst bewerkt: 30 jan 2023
    bdoets en jve vinden dit leuk.
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Merci beaucoup!

    Frans lezen gaat redelijk, het spreken is in de loop van de jaren bij gebrek aan oefening tres, tres loin weggezakt.
    Aan Facebook heb ik me nooit bezondigd...

    Dit is wel een fors project, zowel in ruimte als in tijd. Ik blijf je volgen en piel zelf verder aan mijn schuim Prandlt

    Groeten, Jan.
     
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ga naar de FB groep, klik in de URL-Balk en kopieer en plak deze in het forum.
    Waarschijnlijk kunnen niet leden niets lezen tot ze lid worden van de groep.
     
  17. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik heb de draad (Horten) weer opgepakt. Verder met het uitrichten van de vleugelribben zodanig dat ze recht op de onderste hoofdligger kunnen worden verlijmd. De rompsectie en vleugelbuis zijn ook opgesteld om er voor te zorgen dat de wortelrib exact aansluit. De hoofdligger wordt ter plaatse van elke rib ondersteund door een wig. De ligger wordt getordeerd richting de vleugeltip. Nog een kleine fout ontdekt in de kit. De servoplaat voor het buitenste servo doorsnijdt de hoofdligger. Een kleine uitsparing lost dit probleem op. De foto’s zijn hopelijk verduidelijkend.
    35017618-CFCB-4794-AE98-AEA67DBB2950.jpeg 62D0A063-52BE-4914-B724-363DB241F0F0.jpeg 769B7491-76FB-4FB3-A10B-8ED27822E54F.jpeg FBB9B017-7B2B-48D4-8C8B-18118F9A2B9A.jpeg 9CD92243-E6BC-4550-8CAA-3F5B5C8C040B.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Helikapoter, jve, arjan191 en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Werkt deze link:? https://m.facebook.com/groups/HORTENXL/
     
    jve vindt dit leuk.
  19. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Yep, link werkt
     
  20. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    D6BE7E48-3BD5-43BF-9A7F-23C942FC8639.jpeg 36309BA2-DA26-4963-A367-59B0335BB473.jpeg
    De bovenste hoofdligger wordt vervolgens aangebracht. Vooral bij de wortel van de vleugel moet de ligger behoorlijk gebogen worden (10x5 mm). Dit vereist dus kracht en mijn collectie gewichten schiet hier helaas te kort. Daarom met elastiekjes en oogjes in de bouwplank - probleem opgelost! De beplanking van de wortelsectie wordt nog een leuke uitdaging vanwege het dubbel gekromde oppervlak.
     
    bdoets, ISOLA2, MaartenCornelissen en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina