Horyu-ji Japanse Tempel

Het is ondertussen zo'n beetje routine - alle plankjes gezaagd en geplakt. Wachten tot de lijm droog is en dan weer verven!

IMG_20210221_164519890.jpg

En nu gaat het ingewikkeld worden. Dit zijn de instructies voor het volgende stadium...

IMG_20210225_161226922.jpg

Beetje slechte kwaliteit, sorry, maar het ging me er voornamelijk om om alle pijltjes en nummertjes enzo te laten zien.

En in materiaal ziet het er zo uit:

IMG_20210225_185432256.jpg

Eerst alles verven, en dan kijken we wel hoe dat allemaal netjes in elkaar gaat passen!

Erica, een tip: die dorpeltjes tussen de kolommetjes moet je tegelijk lijmen met de kolommetjes, dan passen ze ook gelijk. Dus beginnen op de hoek en dan die twee samen vastlijmen met de raamroosters als hoogtemaat. Maar eerst even dry-fitten voor de zekerheid!

Okee, ik heb dus gisteren netjes alle onderdeeltjes geverfd, en toen merkte ik vanmorgen dat ik een onderdeeltje vergeten was. :rolleyes: Dus nu ga ik maar al die kleine priegeldingetjes verven (de andere vijf verdiepingen hebben ze ook nodig), dan heb ik dat maar gehad.

IMG_20210226_102220022.jpg

De volgorde om alles te plakken is eigenlijk best wel logisch. Eerst de hoekbalkjes, dan de balk erbovenop:

IMG_20210226_113606537.jpg

Dan de luikjes in de hoeken en de balkjes aan de andere kant:

IMG_20210226_115633203.jpg

Dan het deurtje in het midden met de drempel eronder:

IMG_20210226_130113595.jpg

En de vensterbankjes:

IMG_20210226_131614981.jpg

Omdat die bovenste balkjes in elkaar haken ga ik dit nu eerst op alle vier de kanten doen.

Haha, die kat heeft je wel wat afgeleid want de blokjes in de hoeken zitten op zijn kop. Zitten straks wel verstopt onder het dak, maar voor de volgende verdiepingen?

Leuk om te merken dat alles zo lekker past en aan de maat is. Je doet het netjes!

Je moet al een Japansetempelbouwer zijn om DAT te zien :) Ik had er in ieder geval niet op gelet.
Toch maak ik ook nog stomme foutjes, een paar nokbalken op het verkeerde dak geplakt van de zijvleugel. Kon het nog net op tijd loswrikken voordat de lijm helemaal was uitgehard.
Ik vond het ook altijd zo bijzonder als iemand bij de tuigage ineens het commentaar kreeg dat een paar katrolletjes verkeerd om zaten... huhhhh????

Ik heb even vooruitgekeken, en die blokjes zijn een soort steunbalkjes, dus ik heb ze toch maar even losgepeuterd en op de goede manier teruggeplakt. Bedankt Gijsbert, want ik zou het zelf nooit gezien hebben!

Hoi Erica,
Het begin van je verslag had ik gelezen, maar inmiddels weer helemaal bij. Het ziet er allemaal strak en netjes uit. En net als bij Gijsbert zijn tempel, geverfd komt alles veel beter tot zijn recht.
Mooi dat Gijsbert er met zijn ervaren tempel-oog naar kijkt en je nokjes om laat keren.;)
Soms moet je qua hoeveelheid te verven onderdeeltjes even doorbijten, maar het resultaat is er naar. Top! :thumbsup:
Gr. Peter

Back