Hot shot 2

Discussie in 'F5K' gestart door guyken, 17 jun 2022.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Een avondje geen tv en wat verder bouwen , ook leuk , nog beter zelfs . Glasmat bovenaan vleugel , wat rommelig afgewerkt vandaar nog tape bovenop , ook tape bovenaan de vleugel waar de servo's zitten , nogal dunnetjes daar . Gaatjes geboord voor de vleugelmoeren , ijzeren staafje in de gaten tegen uitslijten . Gaatje gemaakt voor de servokabels in de romp . Daar zal het nog wat zoeken zijn om alles op zijn plaats te krijgen . Vleugel past mooi op de romp . Tevreden tot nu toe .
    P7070002 (2).JPG P7070004.JPG P7070005.JPG P7070001 (2).JPG
     
  2. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Vandaag was het de beurt aan de staartstukken . Carbon matje waar aangegeven , gecoverd ( lang geleden dat ik nog een strijkijzer in de hand had ) Normaal gezien zou je het staartstuk ( de elevator ) verwijderbaar kunnen maken voor transport maar dat ga ik zo laten . 2 Emax servootjes ( 4,5 gr / stuk) komen op het verbindingsstuk van de elevator naar de romp ( zie foto uit handleiding want zover ben ik nog niet )
    P7090004 (2).JPG P7090002 (2).JPG P7090004 (2).JPG tail1.jpg
     
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Heuh? Wat apart om die achteraan te zetten, of heb je voldoende gewicht in de neus met motor en accu dat het zonder lood kan?
     
  4. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Dat is nog afwachten , in ieder geval er is te weinig plaats vooraan voor nog 2 servo's . Foto's zijn van bestaand model , op plan ook zo aangegeven , moet kunnen dus .
     
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Je bedoelt dat de servos er niet meer bij passen naast regelaar motor en accu? Zo ja dan heb je geen keus idd, maar het ziet er op de fotos nog relatief ruim uit. Ik heb echter makkelijk praten van achter een scherm :)

    Overweeg het zorgvuldig want die servos achterin levert je zo 40-50 g extra totaalgewicht op tenzij je het met andere componenten kunt balanceren.
     
  6. Raymond3D

    Raymond3D

    Lid geworden:
    5 jul 2011
    Berichten:
    105
    Ik had die servo's toch ook liever in de romp gehad. En zo te zien moet dat kunnen .
     
  7. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Zoals je ziet op de foto's is er naast de opening van de canopy geen enkele andere opening . Normaal bij andere modellen is er nog opening daar waar de vleugel op de romp komt maar dit is geen carbon romp . Dus voor alles in dat voorste gat te krijgen ? Indien ik de servo's achteraan zet heb ik ook geen pushpull nodig en kan ik met de lipo ( nog te bepalen ) schuiven tot juiste balans .
    En ja ik weet iedere gram achteraan er bij is X ... vooraan .
     
  8. Raymond3D

    Raymond3D

    Lid geworden:
    5 jul 2011
    Berichten:
    105
    Ik heb vorig jaar een versus gebouwd en dat is een soortgelijke romp .
    Ik kan 2 2s 333 mah lipo's er voor in kwijt en dan nog moet er eigenlijk iets lood bij 20220710_094706.jpeg 20220710_094717.jpeg 20220710_095143.jpeg 20220710_095152.jpeg
     
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ja, lastig prutsen zo'n romp altijd. Ik zou het volgende doen:

    1. Balanceren of het je lukt zonder extra gewicht in de neus met servos in de staarr. Bijna zeker van niet, maar proberen kan geen kwaad. Zo ja, rustig achterin monteren. Vergeet bij het balanceren de servokabels niet (je kunt met 4 draden toe).

    2. Als dat niet gaat, een servoplankje maken zodat je de servos zoveel mogelijk onder het kap randje kan schuiven en het traytje kunt vastschroeven. Je moet nog net bij de servohevels kunnen, ongeveer zoals raymond toont.

    3. Indien mogelijk de staart roeren aansturen met een veer in het roer en pull kabel. Dat wordt verreweg het lichtst want geen bowden kabel nodig,
     
  10. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Goede tip en eigenlijk wou ik ook kabels vermijden in de romp . Ga ik proberen ...
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Succes! Mocht je pull+veer gaan proberen, kijk even bij hyperflight daar kan je alles vinden. Of vraag even bij de f3k/f5k collegas waarvan velen het wel hebben liggen of weten waar te krijgen,
     
    guyken vindt dit leuk.
  12. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Toch bij eerste gedacht gebleven en servo's acheraan . k"Had wel een heel lange verlengkabel nodig maar ook dat is gelukt . Het begint vorm te krijgen .
    P7160003.JPG P7160002 (1).JPG
     
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Als je nou bij de staart een splitsing soldeert, kun je toe met 1 plus en 1 min draad door de staartboom. Dat scheelt weer een paar gram. Aan de ontvanger kant kan je 1 stekker met plus en min laten, de andere stekker geef je alleen de signaaldraad.
     
  14. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
  15. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ah sorry. Verduidelijking.

    Elke servo heeft een signaal, plus en mindraad, signaal moet apart, maar plus en min kunnen gedeeld worden tussen servos. Op de ontvanger zitten ook alle plussen aan elkaar en alle minnen.

    Je kunt dus met 4 draden toe voor je staart: +, - en 2x signaal.

    Aan de ontvanger kant doe je dat door van 1 servo de + en - draad weg te halen uit de stekker (lipje optillen met een mespuntje en voorzichtig trekken). Je kunt de draden uit elkaar trekken, je hebt die + en - niet meer nodig behalve de laatste 10 cm aan de staart kant. Aan de staart kant moet je nog wel iets doen, want een servo doet het niet met maar 1 draadje. Je maakt daar waar de draden de romp uit komen dus een splitsing in de + draad, van 1 naar 2 draadjes. Zelfde voor de - draad, die splits je ook zodat elke servo weer 3 draden heeft.

    Met slim hergebruik van wat stekkerdraadjes kun je het zo doen dat je alleen die splitsingen hoeft te solderen met wat krimpkous er omheen. Stekkers blijven verder in tact.
     
  16. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Interessant . Weer iets bijgeleerd .
     
  17. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Staaldraadjes als servoarm , voldoende .
    P7180001.JPG P7180002 (2).JPG
     
  18. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Nu nog de motor er in en afwachten waar het CG dan ligt.
    wordt leuk.
     
  19. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Ja , wordt spannend ...
     
  20. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Terug van weggeweest , en wat met de esc zitten werken . Mantis slim 15 A , 7 grammetjes . Zeer compact , brake stond factory settings op off . Ik had geen zin om weer eens een programmeerkaart te kopen om 1 x te gebruiken en dus wat gesurft op internet . Daar voldoende info gevonden en de brake is on . Rest staat goed . Vleugels nog eens gemonteerd en alles beginnen afstellen . Ik moet de staartbuis nog op de romp lijmen en dan uiteindelijk het CG vinden . Ik zit nu aan ( keukenweegschaal , geen precisie ) ongeveer 350 gram . Lijkt me redelijk . De ontvanger zonder antennes is ook zeer praktisch , kan je vooruit en achteruit schuiven in de romp .
    P7240001 (3).JPG
     

Deel Deze Pagina