Hot/warmliner gezocht

Hallo,

Ik ben op zoek naar een leuke hot/warmliner voor de komende zomer. Ik zoek een snelle kist van zon 2 meter spanwijdte. Ik heb mijn oog laten vallen op de black horse sonic, bij deze site te krijgen voor 150 euro, en je krijgt er ook nog een handige transportkoffer bij. Black Horse Sonic ARF RC Airplane /White & Black 2000mm

Kan iemand mij vertellen of deze kist geschikt is voor mijn doeleinden? Ik wil hem gaan vliegen met een 4s lipo en een motor van 500 a 600 watt. HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Aerodrive SK3 - 3536-1200kv Brushless Outrunner Motor

De transportkoffer is erg handig voor een vakantie naar bijvoorbeeld oostenrijk.

Verder ook nog deze gezien bij staufenbiel http://www.modellhobby.de/Models/Mo...ionId=&a=article&ProdNr=0314065&t=3&c=31&p=31

Zijn er nog andere modellen in de prijsklasse 150 euro die aan mijn eisen voldoen? Ik wil me namelijk niet blind staren op een model.

Ik hoor het graag

Laatst bewerkt:
Jesse,

bij de omschrijving van jouw eerste keuze staan een aantal zaken: 3S lipo, 30A Esc.
11,1V x 30A = 333 Watt (in). Dus niet al te gek veel vermogen in stoppen.
Tevens wordt er beschreven dat de vleugel uit houtbouw is.
Als je daarmee een leuke sportieve duikvlucht maakt over het veld, hoop ik dat er zich niets in de vliegrichting van je vliegtuig bevindt. Want ik twijfel of je vleugels dat (lang/vaak) houden.

Beter is om een glas-vleugel te nemen of een styro-abachi vleugel.

Zelf heb ik een warm-liner project op stapel staan.
Nike2 van Topmodel CZ met een Poly-Tec 480-42 XL Poly-Tec RC Modellbau met 13x8 en een 13x10 prop.

Gewwon een model even lekker mee de lucht in te scheuren, soms wat sportiever over het veld te vliegen. Maar de Nike2 zou het ook redelijk goed moeten doen als thermieker.
Voor mij een mooie zwever voor in de bergen, met voldoende motorvermogen om toch nog weer bij mijn startplek te komen als het hard naar beneden gaat (geen thermiek).
Voor de thermiek zekere dagen/omstandigheden heb ik nog nog genoeg andere zwevers. Geen van alle hebben deze echter de 'overdaad' aan motorvermogen als het met 5m/s of meer daalt. Dat komt voor in de bergen! 1 minuutje met 5m/s dalen betekend 300 meter lager.

Ga voor jezelf na wat je precies wilt en verwacht van het toestel.
Misschien moet je toch richting echte hotliner, of misschien wil je het bij een soft- of warm-liner houden, maar dan zal je daar met je vliegstijl rekening mee moeten houden.

Cumulus Modellbau - Omega

Xrace 2.08m AIRTECH

Alex XL van Nan Models NAN Models

Maar die zitten weer een stuk boven je geplande budget.

Toch leuk dat je bij die Sonic (lijkt me een kopie van de Great Planes Siren) ook een landingsgestel krijgt :p

De Cheetah ken ik wel.
[141595] bouwverslag-staufenbiel-cheetah

Dit kan een alternatief zijn:
Modellbau Lindinger Onlineshop

Of bijv. dit:
Sprinter Hotliner 1750 mm Reichard - Flugmodelle und Zubehör - Modellsport Schweighofer

Of bijv. dit (door de welfkleppen en het iets hogere gewcht aan te bevelen):
SPIRIT V mit eingebautem Antrieb 2,0m | Elektro-Segelflugzeuge | Flugmodelle | Modelle

Maar persoonlijk zou ik bijna zeggen, geef nét dat beetje meer uit aan bijv. zoiets:
HAWK F5B | Elektro-Segelflugzeuge | Flugmodelle | Modelle

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor het advies, ik was inderdaad al bang dat de traditioneel balsa opgebouwde vleugel voor problemen ging zorgen als je kijkt naar de hoeveelheid vermogen ik er in wil stoppen. De sonic wordt het dan dus niet want ik wil wel degelijk een snel te vliegen hotliner hebben.

De modellen die je noemt zijn stuk voor stuk erg mooie en zeer geschikte kisten, maar liggen inderdaad een stuk boven mijn budget.

Zou de tweede kist die ik noemde, de cheetah van staufenbiel wat beter geschikt zijn? heeft een fiberglass romp en een Styro ingedekte vleugel. Ze geven zelf ook aan dat er flink wat vermogen in kan. Een leuke motor van hobbyking (de turnigy SK series schijnen erg goed te zijn) met zo'n 800 watt aan vermogen op een 4s lipo lijkt me dan niet verkeerd.

Die hawk F5B is vergeleken met de cheetah toch twee keer zo duur. Is iets om over na te denken.

@Dutchy, wat is de snelheid van de cheetah met een 4s setup van zo'n 800 watt? Lees je draadje even door en jij hebt hem alleen op 3s gevlogen?

JTevens wordt er beschreven dat de vleugel uit houtbouw is.
Als je daarmee een leuke sportieve duikvlucht maakt over het veld, hoop ik dat er zich niets in de vliegrichting van je vliegtuig bevindt. Want ik twijfel of je vleugels dat (lang/vaak) houden.

De Cheetah wordt best mishandeld en ik (en andere leden van de club waar ik vlieg vaker dan mij) vraag me soms wel eens af waarom er nog niets afgebroken is :D

Hij gaat rap, is uiterst wendbaar, is een bitch om te landen, piekt 80A op een vrij standaard set up (je gebruikt de motor maar een paar seconden per keer), andere clubleden zijn er soms bang voor.................vliegt echt heel geining...........maar hij mist i.m.h.o. nét dat beetje om het een Hotliner te noemen.
Voor het geld is het gewoon een heel leuk ding wat je in een paar avonden in elkaar hebt zitten.
Ik zal hem niemand afraden maar eigenlijk ook niet direct aanraden.

Want zoals Hans zegt, wil je echt een Hotliner of een Warmliner?
Zoek je wat hetere actie dan ontkom je er niet aan om meer geld uit te geven.

Die hawk F5B is vergeleken met de cheetah toch twee keer zo duur. Is iets om over na te denken.

@Dutchy, wat is de snelheid van de cheetah met een 4s setup van zo'n 800 watt?

Geen idee want je gaat er met goed fatsoen geen 4S in krijgen denk ik.
Is ook totaal niet nodig want met 3S vlieg je hem in een paar seconden uit het zicht. ;)

*edit*
Kweetnie waar je huis woont want anders zou ik zeggen kom eens langs in een weekend en bepaal het voor jezelf.

Hobbyking heeft nu 1800mah 4s lipos die dezelfde afmetingen hebben als de 3s 2200mah lipos, dus wat dat betreft zou het geen problemen moeten opleveren.

Ik zoek dus een snelle kist, ik heb een funjet die 200+ gaat dus over zulke snelheden praat ik niet, maar ik heb ook een easyglider van multiplex gehad maar daar werd ik niet echt warm van.

De F5B vind ik eigenlijk toch te duur. Dit is ook de eerste keer dat ik een beetje in de warm/hotliner wereld stap dus de Cheetah lijkt me dan een goede keus om in te stappen?

Welke setup had jij er in zitten?

*edit*
Kweetnie waar je huis woont want anders zou ik zeggen kom eens langs in een weekend en bepaal het voor jezelf.

Ik woon zelf in Amsterdam, zie dat je ver in het zuiden woont dus zo 1,2,3 ben ik daar nog niet.

Zou je die cheetah dan met een snellere 4s setup meer snelheid kunnen geven of ben je dan eigenlijk buiten het bereik van de kist aan het klooien?

Niet om je droom de grond in te boren maar de Sonic is amper een warmliner te noemen.
Dan kan je nog beter een MPX BLizzard kopen.
Maar een volgend probleem is je motorkeuze.
Dat gaat heel snel vervelen.
500 watt en dan nog op een klein propje doet helemaal niks.

Advies: doorsparen!

Koop een goed model, eventueel gebruikt.
Zet er een vertraagde motor in met een grote prop.
Dan heb je pas echt lol.
Ik heb hier nog een nieuwe Hawk F5B liggen die je wel goedkoop over mag nemen maar je moet dan toch nog steeds zo'n 100 a 150 euro voor de motor uitgeven, dan ga je met zo'n 30-40 meter per seconde omhoog en kom je aangedoken met 200-240 km/u voorbij, met de motor uit.

Zaterdag hebben we een wedstrijd in Wijk en Aalburg, F5B.nl - Agenda
Als je zin hebt, kom daar eens kijken.
Daar vliegen ook gewone betaalbare modellen rond.

GJ

Ik woon zelf in Amsterdam, zie dat je ver in het zuiden woont dus zo 1,2,3 ben ik daar nog niet.

Zou je die cheetah dan met een snellere 4s setup meer snelheid kunnen geven of ben je dan eigenlijk buiten het bereik van de kist aan het klooien?

Nee, dat is niet echt in de buurt.
Maar ik had gewoon de standaard Himax met 14x8, 3S 2250mAh en 60A regelaar (maar ik raad een 70-80A regelaar aan).
Gaat rap zat, ik gok (heb het nooit echt gemeten) dat je rond 5 seconden rechtomhoog tegen/over de 200 mtr zit.
En dan moet je stoppen omdat hij zo door kan blijven gaan tot voorbij de zichtgrens.

Maar de aanbieding van GJVO zou ik inderdaad zeker overwegen, daar ga je zoals ik ook al zei gewoon nét dat ene beetje meer plezier aan hebben.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-vliegtuigen/155360-hawk-f5b-compleet-vliegklaar-behalve-ontvanger.html
^^
Hier staat er ook 1 te koop en wat de relatief goedkope catalogusprijs betreft die je overal op internet tegenkomt voor sommige kisten in het algemeen, vergeet niet dat er vaak altijd nog een motor, 3 servo's, een stevige regelaar en minimaal 2 accupakketten bijkomen ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb hier een 70A regelaar liggen die ik er zo voor kan gebruiken, ook heb ik nog genoeg goede metal gear servos liggen die ik voor mijn 200+ funjet zonder problemen gebruikte. Ik zou dan dus alleen nog de motor en de lipo's aan moeten schaffen (en de kist uiteraard).

Ik ga me toch even goed bedenken eerst of ik nou echt een hotliner wil zoals de F5B, met zijn bijkomende kosten, of dat ik toch voor wat meer recreatievers ga en een cheetah koop.

Back