Hotliner motor

Ik heb enige tijd geleden via Marktplaats 3 vertraagde borstelloze binnenlopers gekocht. Twee Kontronik KBM39 (1400 en 1600 toeren) en een Aveox.

Deze winter heb ik een project op stapel namelijk deze kist:

3322bkm.jpg

De Kontroniks gebruik ik voor mijn Robbe Calibra. Omdat ik inmiddels redelijk gewend ben aan de prestaties van de 1400 Kv gaat binnenkort de 1600 Kv in deze kist.

Voor de Topaz wil ik de Aveox (of de vertraging van de Aveox i.c.m. een andere motor) gebruiken.
Ik heb verder geen gegevens van de Aveox motor. Ik weet niet wat de Kv is.

De motor is circa 63 mm lang en heeft een diameter van circa 37 mm. De asdiameter is 5 mm en het gewicht is circa 290 gr.
De bevestigingsgaten aan de voorkant zitten circa 26 mm uit elkaar. Ik zag op internet dat Aveox niet meer aan modelbouw doet.

Bij deze motor zit een planetaire vertraging. Het lijkt op de Robbe Planeta. Ik weet niet wat de reductie is. De vertraging weegt circa 95 gram.

De verkoper heeft mij op het hart gedrukt de Aveox niet te gebruiken. Er is iets met de motor aan de hand waardoor de ESC doorbrandt als je de motor toch gebruikt.
Je kan de as van de motor wel gewoon ronddraaien.

2mdf12x.jpg

dphier.jpg

2n0ihqs.jpg

c1gtw.jpg

Nu zijn mijn vragen:

-Ziet iemand brood in de reparatie van de Aveox voor een redelijke prijs?
of
-Heeft iemand een andere binnenloper liggen die past op de vertraging (5 mm as en 26 mm uit elkaar liggende bevestigingsgaten) en die hij wel wil verkopen. Ik ga deze dan gebruiken met een 4S lipo.

Alvast bedankt voor jullie reacties en groeten van Jan

Jan,

Je zou kunnen overwegen om een Keda KD36-60-8L 3000kv te bestellen bij hobbycity.
Deze performd zoals gerben al heeft laten zien goed.

Groeten Mark

Jan, kan het pinion van de Aveox af?
Dus zit er een schroefje of zo in het pinion?
26mm gatafstand is misschien wel aan te passen.

Ik kan me niet voorstellen dat de aveox stuk is, of hij zou doorgebrand moeten ruiken, dat de isolatie van de wikkelingen afgebrand is.
Meet eens de weerstand door over de 3 draden, als die vrijwel gelijk is dan zou de motor gewoon moeten kunnen draaien.
Repareren van een binnenloper is moeilijk, misschien dat Ralph Okon het wil doen maar dan krijg je een compleet andere motor terug.

Maar meet eerst eens de weerstand, dan weten we meer.

GJ

Aveox is nu eigenlijk min of meer Neu motors. Ik denk dat Steve Neu wel wat met die motor kan als er echt wat mis is met dat ding. Enige probleem met Neu is, lange wacht tijden. Maar ja, als je de hele winter hebt dan lukt dat wel. :)

www.neumotors.com

Die 3,5mm goud stekkertjes zijn trouwens niet geschikt voor de hogere ampaires. Zowiezo beter om de regelaar direct aan de motor te solderen, zonder stekkers er tussen.

De vertraging ziet er uit als dat het 3.7:1 is. Is de as waar de prop op komt 5mm ?!

Je kunt idd overwegen een KD36L motor te kopen en die zelf op de vertraging te monteren. Zoals GJ al aangeeft, zo een motor (dit is trouwens een vrij standaard maat) heet 4 gaten op een 25mm cirkel, als deze vertraging dus echt een 26mm gat cirkel heeft heb je wel wat te fixen. Moet niet onmogelijk zijn.

Steve Neu was toch de man achter Aveox?

Maar ik denk dat die 3,5 mm stekkers prima voldoen want ik gok dat die motor niet meer dan 70 A zal trekken, als ie dat al haalt, het is echt uit een andere tijd.
De 27 cel motoren trokken volgens mij ongeveer die stroom, zo tegen de 2000 watt vermogen.

En dan vraag ik me nog af of dit wel een F5B motor is..

GJ

Het is geen F10 motor en ook het oudere type niet, ik vermoed dat het een normale (geen wedstrijd) motor is.
Maar inderdaad, je kan hem opsturen naar Neu, vraag is of het de moeite is.
De gear zou je met wat handigheid en vijlwerk op een andere motor moeten kunnen zetten, als je het pinion maar van de motoras kan krijgen.

GJ

Aveox is nu eigenlijk min of meer Neu motors. Ik denk dat Steve Neu wel wat met die motor kan als er echt wat mis is met dat ding. Enige probleem met Neu is, lange wacht tijden. Maar ja, als je de hele winter hebt dan lukt dat wel. :)

www.neumotors.com

Die 3,5mm goud stekkertjes zijn trouwens niet geschikt voor de hogere ampaires. Zowiezo beter om de regelaar direct aan de motor te solderen, zonder stekkers er tussen.

De vertraging ziet er uit als dat het 3.7:1 is. Is de as waar de prop op komt 5mm ?!

Je kunt idd overwegen een KD36L motor te kopen en die zelf op de vertraging te monteren. Zoals GJ al aangeeft, zo een motor (dit is trouwens een vrij standaard maat) heet 4 gaten op een 25mm cirkel, als deze vertraging dus echt een 26mm gat cirkel heeft heb je wel wat te fixen. Moet niet onmogelijk zijn.

Iedereen bedankt voor de reacties en tips.

Bij een nauwkeurigere meting bleken de gaten inderdaad 25mm uit elkaar te liggen, dus dat probleem is alvast opgelost. De as diameter van de motor en de uitgaande as van de vertraging zijn beide 5 mm.
Het tandwiel zit met een inbusschroefje op de motoras vast.

De motor naar Neu sturen is denk ik geen optie want waarschijnlijk ben ik dan veel duurder uit ben dan wanneer ik de KD36L motor bestel.
Bovendien heb ik geen idee van de specificaties van de Aveox motor. Overigens staat er helemaal niets op de motor. De merknaam heb ik van de verkoper.

Gr. Jan

OK, das duidelijk.
Pinion eraf schroeven, dan even kijken wat de overbrenging is en een andere motor bestellen.

GJ

Back