Hou de Nederlandse modelbouwwinkel in leven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mensen die op de Bazar kopen zijn doorgaans koopjesjagers.
Komen bij jou voor advies, en kopen vervolgens via internet hun waar.
Zeg mij dat het niet zo is :o

Nou dat is dus exact andersom zoals je kan lezen paar berichtjes terug.
Ze kopen impulsief een heli en komen dan thuis met een slecht tot niet werkende heli.

Vervolgens gaan ze daarna op internet googlen en komen ze de LHS tegen en brengen een bezoekje met die heli.

Het is een wekelijkse terugkerende situatie bij ons.
Het is ook een prima manier om klanten te werven hahahah..

ik denk dat nog maar weinig nederlandse modelbouw winkels het besef hebben wat er echt speelt op de huidige modelbouw markt.

Die RTR en alle standaard spul is niet de markt waar het brood nog echt in te verdienen valt. Die verschuiving heeft echt veel winkels gesloopt.

Als ik als modelbouwer met een frisse blik kijk naar de huidige modelbouwmarkt denk ik dat de klant een aantal dingen verwacht van de LHS om nog mee te kunnen draaien.

-Gangbare onderdelen direct op voorraad
-Niet gangbare onderdelen snel leveren binnen 72 uur of uiterlijk 5 werkdagen.
-Kennis in de winkel en een webshop ernaast om de snelle bestellingen af te handelen.
-Prijzen op een redelijk niveau, je hoeft niet direct te concurren met chineze prijzen als je maar op korte termijn kan leveren want daar zit dan je winst in. Chinezen doen er 3 weken over maar de meeste LHS 6 - 10.... dat moet veranderen. Korte lijnen met leveranciers.

Waarom denk je dat hobbyking naar nederland met een magazijn is gekomen?? niet direct voor de prijzen hoor want die liggen hoger dan bij de normale magazijn. Maar levertijd pakken ze nu heel veel op.

De grootste markt mogelijkheid ligt mijn inziens nog op 2 vlakken.
-Snelheid van levering.
- Aanbieden van unieke / custom oplossingen voor klanten.

De tijd van de 3D printer is aangebroken, echter heeft nog bijna geen een modelbouwzaak hierop ingespeeld??

De tijd van steeds meer digitaal en elektronika is ook al een tijdje aanwezig ook daar mis ik veel spelers in.

Zoals velen hier mogelijk wel weten maak ik meerdere elektronica oplossingen en maak ik hedendaags ook gebruik van 3D printen. als ik de tijd ervoor zou hebben zie ik niet in waarom ik er geen succesvol bedrijf van zou kunnen maken? het is dat ik graag de lol van mijn hobby wil behouden en daarom niet constant met verkoop en handel te maken wil hebben.

Innovatief en snelle levering zijn ook volgens mij belangrijk. Dat ene onderdeel op maat maken (middels 3D printen bv). Simpele onderdelen op voorraad zijn twee belangrijke dingen. En een webshop ernaast kan toch ook? Als de klandizie in de winkel minder wordt kun je meer tijd besteden aan je online shop.

Zelf meegemaakt dat ik belde om een propmenemer met een bepaalde maat. Hebben jullie het liggen? Ja hoor, kom maar halen. 20km rijden en toen bleek dat ze deze maat niet hadden. #$@#$%&. Nodeloos te zeggen dat ik daar niet meer kwam. Was dus gewoon te lui om even te controleren of hij er echt lag.

Terug naar huis en klik klik klik, twee dagen later in huis met nog andere spulletjes.

Vergeet niet de discussie iets breder te trekken en maak hem aub niet te klein. Het is niet alleen een probleem in de modelbouwmarkt, het is een algemene trend in de retail. Internet brengt ons veel mooie dingen, maar voor bedrijven ook nieuwe uitdagingen en ander business-modellen.

De aarde is plat, geeft zowel kansen als spannende tijden voor de hele industrie.

Dat is inderdaad waar. Gaat niet alleen bij de LHS op. Kijk bijv maar naar auto-onderdelen. Hoef je echt niet meer bij de stealer te halen tegen 3 keer de hoofdprijs.

Succesvol een bedrijf runnen vergelijk ik met jongleren.
Voorwerpen in de lucht houden en opvangen, .... en je mag niets laten vallen.

Johannes

Snelle levering is erg van belang dat klopt zeker.
Ook snel reageren via mail of FB whats app enz... is erg van deze tijd en heb daar ook veel baat bij moet ik zeggen.

Toch wel beetje dubbel dat als men het goedkoop kan krijgen in het verre oosten men toch bereid is om 3 tot 6 weken te wachten op dat ene product.

En als de LHS het niet binnen een week in huis heeft, hij bijna afgeschoten wordt.

Even een peiling:

Ben je bereid om een product op bestelling te kopen bij je LHS voor een lagere prijs dan de prijs van het zelfde artikel als het wel op voorraad is ?

Dus zeg maar het wachten op een besteld artikel word beloont door korting.
Is het artikel gewoon in de winkel op voorraad en kan je het zo meenemen betaal je de normale prijs.

1 =ja
2= nee

Sorry, ga je nu een mini-mini-mini peiling doen in een topic over de algehele uitdaging van de retail? En, nog wat, je verwijst naar buitenlandse sponsoren op het MBF.. Wat is daar mis mee dan? Mogen wij dat niet? Mogen wij ons forum niet draaiende houden dan?

In hoeverre is dat relevant aan de discussie dat de retail in zwaar weer zit. Sponsoren mogen reclame maken op het forum, in hun eigen taal en op een eerlijke manier. Dit is onze bijdrage aan de markt, wij zijn er trots op dat het voor een ontzettend laag bedrag kan. Interesse? Ik zit in Doetinchem, je bent altijd welkom voor een bak koffie.

Sorry, ga je nu een mini-mini-mini peiling doen in een topic over de algehele uitdaging van de retail? En, nog wat, je verwijst naar buitenlandse sponsoren op het MBF.. Wat is daar mis mee dan? Mogen wij dat niet? Mogen wij ons forum niet draaiende houden dan?

In hoeverre is dat relevant aan de discussie dat de retail in zwaar weer zit. Sponsoren mogen reclame maken op het forum, in hun eigen taal en op een eerlijke manier. Dit is onze bijdrage aan de markt, wij zijn er trots op dat het voor een ontzettend laag bedrag kan. Interesse? Ik zit in Doetinchem, je bent altijd welkom voor een bak koffie.

Kijk daar heb ik nu weer helemaal niets aan he, beetje jammer weer.
Ik probeer gewoon een discussie op gang te brengen over hoe en wat de gemiddelde modelbouwer zoal denk en koopt en waarom en ideen op te doen om de modelbouwer te kunnen blijven begrijpen en daar evt op in te spelen.

Begin je meteen weer over sponsering en dat het voor heel weinig kan enz...
Nou het is helemaal niet goedkoop om hier een bannertje neer te zetten.
Dat is ook het eerste meteen waar jullie aan denken, a ondernemer ja kassa.

Daar gaat het helemaal hier niet eens over.
Zal wel weer zo meteen gaan opruimen en een slot erop gooien.

Waarom mag in niet rondvragen via een poll wat men vind van iets.
Of wordt het nu weer ineens te commercieel en denk je oh daar gaat ie geld aan verdienen.

Sorry hoor maar wordt hier ff niet goed van.

alles kan, maar hou het wel relevant. Je geeft zelf aan dat je kritiek hebt op het feit dat wij buitenlandse adverteerders toelaten. Dan mogen wij er toch op reageren. Of, mag dat niet?

Laatst bewerkt:
Iets wat mij erg verbaast/opvalt, is dat als ik iets bestel (meestal via ebay) de onderdelen even duur zijn maar dat de verzending, een fractie is van wat er hier voor betaald moet worden. Zelfs dingen uit Hong Kong/China etc. gratis verzending. En dan heb ik het niet alleen over rc hobby artikelen maar allerhande zaken. Maar ook items uit Duitsland voor 2 euro verzenden. Hier in nl moet er regelmatig handelingskosten en verzenden (6,75) worden betaald. Ik begrijp wel dat dit iets is waar elke winkelier tegenaanloopt, maar is wel realiteit.Ook het feit over de voorraad, is begrijpelijk maar wel een heikel punt. Mijns inzien moet een groothandel/importeur hier een grotere rol in spelen. In de autobranche worden de onderdelen ook dezelfde dag nog geleverd in de garage's (uitzonderingen daar gelaten). Ook in de installatiebranche worden installateurs 's nachts bevoorraad. Voorraad is onbetaalbaar voor winkeliers, maar ik denk een groot punt voor de importeurs, goede onderdelenstroom is belangrijk voor nieuwe klanten en dus ook voor de handel.

Succes in deze heftige tijden. (eigen bedrijf net failliet na 16 jaar)

Ik probeer gewoon een discussie op gang te brengen over hoe en wat de gemiddelde modelbouwer zoal denk en koopt en waarom en ideen op te doen om de modelbouwer te kunnen blijven begrijpen en daar evt op in te spelen.

Waarom mag in niet rondvragen via een poll wat men vind van iets.
Of wordt het nu weer ineens te commercieel en denk je oh daar gaat ie geld aan verdienen.

Pfff, valt me erg tegen hoe je op het bericht van Pascal reageert!
Eerlijk gezegd vraag ik me af of je wel de juiste ondernemersmentaliteit hebt.
Je stelt je erg kwetsbaar op door dit verhaal.

1 =ja
2= nee
Op deze manier jouw huiswerk door de forumgebruiker te laten doen lijkt mij niet handig, dat gaat niet lukken.
Ik ga er vanuit dat je ondernemer bent, zo niet vergeet dan wat ik heb geschreven.

Johannes

Nogmaals, het feit is niet anders dat de hele retail aan het veranderen is. Internet biedt ons kansen en geeft ons allen ook een extra uitdaging om creatief te zijn, en te blijven. Tijdens mijn werk als, toeleverancier voor ondermeer de horeca, kom ik dit soort verhalen hele dagen tegen. Het vreemde is wel dat partijen uit de Randstad minder problemen kennen dan de gebieden waar wij vandaan komen. (lees 'Achterhoek' en 'de Liemers')

Mooi voorbeeld is Arnhem. De grootste kruidenier van de stad heeft besloten om te vertrekken uit Arnhem. Met als reden dat er in onze regio minder geld in de winkelstraten wordt verdiend. Het probleem is dus groter dan alleen de modelbouwmarkt.

Kunnen wij wat doen? We denken graag met de markt mee, en doen dit al.

Dus... een betere bedrijfsvoering, meer winst, dus... commercieel.

Da's toch ook meteen het eerste waar jij als ondernemer aan denkt als er iemand je zaak binnenloopt? Typisch gevalletje "pot & ketel".
Robert en Pascal hebben de "vrienden" van het forum en de sponsors om de zaak hier draaiende te houden. MBF is echt geen mega-business hoor... Als ze mazzel hebben draaien ze quitte of maken ze een (bescheiden) winst. En jij verwijt hén dat ze commercieel denken...:confused: Ik vind dat nogal hypocriet.

Waarom mag ik niet rondvragen via een poll wat men vind van iets.

Zie mijn eerste alinea in deze reactie.

Een Nederlandse modelbouw winkel die voor een model 350 Euro vraagt wat ik via China voor iets meer dan de helft kan kopen ?

Sorry maar dat geeft toch de doorslag voor mij persoonlijk.

Als ik dit zo lees lijkt dit op een noodkreet. Zelf ben ik ook ondernemer en weet hoe de vork in de steel zit. Als ondernemer moet je voortdurend inventief zijn en er op in spelen wat er in de wereld leeft.

Als ik wat nodig heb voor de modelbouw wil ik graag naar een modelbouwwinkel toe om te zien wat ik koop, een referentiepunt voor als mij iets niet zint maar ook voor advies. Zeg maar "van man tot man". Er zullen nog genoeg mensen zijn die daar ook zo over denken.

De extra kwaliteit schuilt in dat beetje meer aan goed en eerlijk advies en service. Dat dat iets meer kost, oke....

Een poll hier houden lijkt mij niet slim. Waarom? Je laat je enorm in de kaart kijken. Niet alleen door de modelbouwers maar ook door je mede- modelbouwwinkeliers...

Succes met de zaken.

Groeten Paul

Toch erg interesant hoor al deze reacties.

Was ook wel een beetje te voorspellen op sommige berichten.
(En misschien ook juist wel de bedoelng).

Laatst bewerkt door een moderator:
Om dit een beetje uit de modelbouwhoek te trekken en om te zetten naar de gehele retail bussines. Als ik hier in de beide steden (Sittard en Geleen) kijk waar we geregeld boodschappen gaan doen dan valt direct op dat er een grote leegstand is van winkelpanden. Heel veel middenstanders zijn er gestopt met hun bedrijf omdat de huren te hoog werden. Daarnaast heeft het gemeente bestuur beslist om weer een nieuw winkelcentrum te bouwen in Sittard net naast de grote winkelstraat en het centrum terwijl er eigenlijk geen draagkracht voor is. Ook deze panden zullen vrij hoog in huur worden. Wie wil daar nu nog een winkelpand huren. 5 kilometer verder net over de grens met Duitsland verreizen steeds meer winkels die uit beide steden weg zijn gegaan. Ze zitten daar goedkoper en de BTW regels en afdrachten in Duitsland zijn ook voor hun soms beter en goedkoper. Logisch toch dat iedereen net over de grens gaat shoppen, zeker in deze tijd van het jaar dat alles duur is en we die spullen toch nodig denken te hebben. Dit geld ook voor de brandstofkosten van onze auto's, de benzine en diesel is in Belgie en Duitsland vaak goedkoper dan in Nederland. De Duitse en Belgische benzine pompen hebben last van files van alleen maar auto's met Nederlands kenteken........

Een kennis van mij had een dierenspeciaalzaak (opgebouwd door zijn ouders) met eigen winkelpand, toen men in het dropje Born een nieuw winkelcentrum bouwde vroegen de investeerders ook aan hem of hij in hun centrum een pand wilde huren, dan zou hij dichter bij zijn klanten komen te zitten. Toen men het kreeg over de huur bleek die ruim 1200 euro per maand te zijn terwijl zijn omzet dit niet zou rechtvaardigen..... Hij zat immers in een eigen pand dat vrij was van leningen of schulden.

Beste RC Flyfun, bekijk ook even deze presentatie. Een deskundige op het gebied van marketing en retail. Boodschap: 'veranderen begint bij de acceptatie van de verandering'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back