Houdbaarheid lipo's

Een vraagje !
Hoelang zijn NIEUWE lipo's houdbaar/blijven ze goed als je ze op bewaarspanning weglegt ...

Laatst bewerkt:
5 dagen.... Dit hangt van zoveel factoren af dat dit niet te zeggen is.
Maar een jaar moet zeker wel lukken en nog meer ook wel.

Deze vraag omdat ik nog verschillende ongebruikte nooit geladen lipo's heb liggen
Bij wijze van proef er één willekeurige uitgepikt en opgeladen... Volgens mij in prima staat ( 99 % ) voor de eerste lading

Laatst bewerkt:
Dat is niet te zeggen zoals Cheeta al schreef. Er zijn gewoon veel te veel factoren die meespelen en ik ken die niet allemaal. Elke fabrikant heeft een datasheet van zijn cellen. Daarin staat vaak ook een verwachtte opslag tijd. Meestel "shelf life" genoemd.
Zo kan een bepaalde cel bijvoorbeeld een half jaar op de plank liggen zonder te veel in
kwaliteit te verminderen. Daar zijn dan natuurlijk wel voorwaarden aan verbonden. De cel moet dan tot X spanning geladen worden. De temperatuur moet X graden zijn. De luchtvochtigheidsgraad moet X% zijn. De verpakking moet aan bepaalde eisen voldoen en zo zijn er nog meer zaken.

Ondanks dit is één ding zeker en dat is dat vanaf het moment dat een cel geproduceerd is de veroudering begint. Dus ook na een bepaalde tijd ongebruikt te zijn opgeslagen zullen alle cellen zo ver achteruit zijn gegaan dat ze onbruikbaar zijn geworden. Is dat na een jaar? Twee jaar? Drie maanden? Dat laatste is onwaarschijnlijk maar wil je meer zekerheid? Vraag het de fabrikant bijvoorbeeld door om een datasheet te vragen.

Back