Houdbaarheid van nitro brandstof

Hallo,

Ik zou graag willen weten hoe lang nitro brandstof houdbaar is. Na wat zoekwerk hier kwam ik enkele reacties tegen van mensen die geen problemen ondervinden met brandstof van enkele maanden oud en welke niet al te vaak geopend is.

Nu heb ik echter een jerrycan staan van 5 liter, waar nog zo'n 1-1,5 liter in zit. Dit is 2 jaar geleden aangeschaft en is sindsdien veelvuldig geopend. Daarnaast bewaard in de garage bij temperaturen van 0-30 graden.

Is deze brandstof nog geschikt om de auto op in te rijden. of is het beter om verse brandstof aan te schaffen? Vanwege de prijs / liter is het namelijk interessant om die laatste 1,5 liter er in te gieten.

Groeten :)

Brandstof van 2 jaar oud die veelvuldig geopend is zou ik niet in een nieuwe motor gaan gooien... Dat spul is alleen nog maar goed om straks de BBQ mee aan te steken ;)

De brandstof trekt namelijk vocht aan met (zeker na 2 jaar) alle nare gevolgen vandien...

Om jezelf een hoop gedoe en ellende te besparen kun je beter die paar euro extra investeren in een vers blik/kan brandstof ;)

Dat is een duidelijk antwoord :) dan ga ik dinsdag maar even langs de modelbouwzaak om nieuwe peut in te slaan. Zit er nog veel prijsverschil tussen 16% en 20% brandstof? Wat ik er ooit van begrepen had is dat 16% wat beter is voor de motor omdat ie dan minder hard loopt.

Prijsverschil is verwaarloosbaar .... En dat verhaal over minder slijtage is ook een beetje onzin ....

Als je minder nitro gaat rijden ga je namelijk de motor scherper afstellen om toch snelheid uit het blok te krijgen... Met dat scherper afstellen krijgt de motor minder brandstof en dus minder smering met als gevolg meer slijtage ;)

Voor de meeste motoren van 2,11 (.12)~2,5cc (.15) neem je 16% , 2,5 (.15)~3cc (.18 ) 16 of 20% en vanaf 3,5cc (.21) 25%.

Ik heb een 2,5cc blokje en in de handleiding staat dat er 20% in moet. Auto betreft een Kyosho Fazer met een GZ15 motor. Zo te zien strookt die aanbeveling met jouw aanbeveling (2.5 cc @ 20%) en ga ik daarvoor dan.

Inmiddels een blik van 2,5 liter Tornado 20% aangeschaft en vanavond beginnen met inrijden. Ik neem aan dat dit spul wel een aantal maand goed blijft als het goed bewaard wordt? Ik ga het denk ik ergens op zolder of in de gangkast stallen, redelijk stabiele temperatuur. De garage is 's winters koud en in de zomer erg warm.

Het is wel zo dat de auto die ik nu gekocht heb een stuk degelijker is dan de 2de hands TG10 die ik hiervoor gebruikte. Het doel is om dus regelmatig te rijden, dan komt die 2,5 liter zeker wel op. Bij die TG10 vlogen er elke keer weer andere onderdelen af, waardoor ik weinig heb kunnen rijden. Ik heb hem gister voor de gein nog een keer gestart, na 5 minuten lag de achterwielophanging van 1 kant los en aandrijfasje naar het wiel pleite :P

Dan zal je van je kyosho meer plezier hebben, mits je ook regelmatig onderhoud pleegt en controleert of alle schroefjes nog vast zitten

Back