Hout? Dave Blum Cessna 182?

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door robbertpiloot, 10 mei 2009.

  1. robbertpiloot

    robbertpiloot

    Lid geworden:
    16 okt 2008
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Bennekom (Ede)
    Hallo iedereen
    Ik wil graag de cessna 182 gaan maken van Dave Blum, maar nu weet ik niet wat voor hout ik moet halen omdat dat mijn eerste balse zelfbouw vliegtuig word, kunnen jullie mij hiermee helpen.
    Graag wil ik weten hoe dik het hout moet zijn en wat voor hout het is, en waar ik het het beste kan halen, en (ja ik vraag veel) hoe ik het moet zagen(figuurzaag, decoupeerzaag, handzaag?).

    En kunnen jullie mij mischien ook vertellen hoe ik de wilkappen moet maken en met welk materiaal.

    Alvast heel heel erg bedankt!

    Gr. Robbertpiloot
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss

    Ga eerst maar eens een klein vliegtuigje van een bouwdoos maken .

    Bij 0 ervaring kan dat anders niks worden.

    Mvg Johan
     
  3. ajh

    ajh

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Assen
    Vrees dat ik Johan bij moet vallen.

    Gezien het feit dat je de vraag stelt wordt het niet vermeld op de tekening? Met weinig tot geen ervaring bouwen kan voor een simpel model best wel vanaf tekening, maar alleen als de tekening goed uitgewerkt is. In feite creëer je je eigen bouwpakket op die manier.

    Als de tekening je geen antwoorden geeft is het advies: niet aan beginnen!
     
  4. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Kijk eens naar het tigermoth draadje. Die kun je ook uit balsa maken. En vliegt relatief makkelijk. Let wel als je 0 ervaring hebt en je gaat zonder hulp proberen te vliegen is er zelfs van die tigermoth niet veel meer over dan een hoopje splinters. Het is verstandig om iemand te zoeken die kan helpen of nog mooier een modelvlieg club op zoeken.
     
  5. hezik

    hezik Guest

    geannuleerd-bouwverslag-depron-cessna-182-dave-blum

    Laat je niet te snel wijsmaken dat het niet kan. Het kan wel degelijk hoor, als je handig bent. Maar denk er niet te makkelijk over en denk ZEKER niet dat je met dit toestel je eerste vluchten zult gaan maken, tenminste, 1 vlucht zal wel lukken, maar die zal dan niet lang duren.

    Op de tekeningen staat aangegeven wat voor hout je moet hebben. Dit kun je bij de betere modelbouwzaak zo ophalen. Telefonisch bestellen kan oa. bij Hobbyin (www.Hobbyin.nl       De site voor vliegend nederland).

    Mijn eerste toestel wat ik bouwde was een Top Flite Cessna 182, een bouwdoos die op dezelfde manier afgeraden zou worden voor een beginner. Toch is ie prima afgebouwd en vliegt ie gewoon goed.

    Het kan dus zeker wel, maar wees wel gewaarschuwd dat het niet makkelijk is en dat je wel een risico neemt door gelijk met zo'n toestel te beginnen. Het advies om eerst een trainer te bouwen (bv. een Robbe Charter) is daarom wel degelijk een goed advies.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. Propeller

    Propeller

    Lid geworden:
    7 apr 2005
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Lint (B)
    @ robbertpiloot

    Voor deze cessna is alles 1.5mm balsa tenzij anders angegeven.

    Propeller
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
     
  8. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    Robbert,

    Ik zelf heb deze ook gebouwd en er een draadje van gemaakt hier op het forum.

    cessna-182-dave-blum


    Graag wil ik je wel verder helpen maar eerst moet ik even nog anderen dingen regelen aangezien we net terug zijn uit Mexico en nee daar was niks te merken van een griep virus alleen hier die gekken in europa maken zich weer als eerste druk om alles
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. hezik

    hezik Guest

    Dan was het net zo goed gelukt, ja.

    Jawel hoor.. als die persoon handig is, wel.

    Sowieso hebben we het hier over iemand die al hulp vraagt via het forum.

    Nogmaals, een bouwdoos is makkelijker en je hebt zeker kans dat het mislukt als ie zelf zomaar van tekening begint, het is zeker een risico.

    Maar om hard te stellen dat het niet kan, gaat mij veel en veel te ver. Die bouwgroep van jou had die ook toegang tot het internet?
     
  10. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Ik denk dat het best kan lukken. misschien met een beetje hulp van forumleden.

    Met logisch nadenken en info zoeken op het internet (bouwverslagen) kom je een heel eind.

    Ik hoop dat je een leuk verslagje op dit forum gaat plaatsen en wens je alvast veel succes en bouwplezier!

    Groet,
    Theo
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Jij bent ook de geborene modelbouwer . :rolling:

    In de jeugdgroep hadden we geen forum nodig .
    Wij waren met 2 jeugdleiders en er waren ook altijd noch oudere modelvliegers die graag de jeugd helpten met bouwen.

    In Duitsland zitten de modelbouwers ook veel minder op een forum .
    Ik ben eerst in Nederland 2006 op het forum gekomen en aktiv eerst sinds ik door ziekte thuis zat en verder niet veel kon .

    Mvg Johan
     
  12. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    Sorry maar kan het even niet laten.
    Iedereen heeft hier een mining maar er is pas eentje die hem zelf gebouwd heeft.
    Ook ik had hulp nodig met een vleugelhoek maar door hier op het forum vragen te stellen kwam ik er wel uit.

    zou zeggen gewoon bouwen en niet te bang zijn om te vragen de beste stuurlui staan nog altijd aan wal. al zou ik eens kijken voor een eerste bouw project naar de Balsa sport kistje hier op het forum als is het om te vliegen geen beginners kistje.
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Valt toch wel mee marcel, volgens mij geven de meeste hier aan dat het wel kan hoor.. als je inderdaad maar zorgt dat je even hulp inroept als je iets niet snapt.

    Feit blijft, daar heeft Johan gelijk in, dat je het jezelf makkelijker maakt door te beginnen met een bouwdoos.
     
  14. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    Ben ik het mee eens maar ook weer niet.
    Als je de bouwbeschrijving van een bouwdoos niet begijpt ben je net zo ver denk ik.
    Alles moet je leren en dat leer je door iets fout te doen en door te luisteren naar anderen die je tips geven. Hoe je die dan gebruikt daar sta je vrij in.
     
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    mijn eerste vliegtuig bouwde ik ook toen ik 14 was. Dit was een hoogdekkertje van 1m spanwijdte. Met enige hulp had ik hem gewoon kunnen motoriseren en kunnen vliegen, maar dat was niet de bedoeling. Ik bouwde hem puur om te leren snijden, lijmen en feeling met balsa te krijgen.

    Het zelf bouwen van een vliegtuig zou ik alleen maar toe willen juichen, maar ik heb er wel mijn twijfels bij of een Dave Blum Cessna 182 daar de juiste kist voor is.

    Als je ook wilt leren vliegen en het betaalbaar wilt houden zou ik een motorzwever zoeken. (Guppy bijvoorbeeld)
    Hiermee kun je rustig vliegen en lang met een accu doen. Dat lijken mij de goede ingredienten voor een beginner.
    Wil je het nog simpeler (kwa vliegen), bouw dan een DLG vliegtuig. Geen gezeur met aadrijving, gewoon smijten en vliegen!
     
  16. robbertpiloot

    robbertpiloot

    Lid geworden:
    16 okt 2008
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Bennekom (Ede)
    Ok, bedankt voor de positieve reacties, negatieve zijn ook altijd fijn zodat ik er toch meer bij ga na denken.
    Maar ik heb er alleen nog niet bij gezegd dat ik een EZ heb en daar nu een half jaartje mee vlieg, en ik heb mijn depron Citabria ook bijna af.
    Maar ik ben het met jullie eens, een bouwdoos lijkt mij inderdaad handiger om mee te starten, alhoewel ik een hele handige opa heb die dit bouwen ook geweldig vind en mij hier altijd mee wil helpen.

    Maar ik heb intussen eerst me school, en dan me verjaardag en net na mijn verjaardag koop ik een cessna 182 van BMI/Art-Tech Quartel Modelbouw B.V.
    En daarna ga ik kijken voor een bouwdouw, ik denk van een piper cub 1:4, of een robbe charter (Dit word dan trouwens mijn eerste brandstof vliegtuig :p)

    GR. Robbertpiloot
    P.s. Reacties zijn nog steeds welkom
     
  17. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Zonde van die Cessna, omdat daar ook een zender bij zit. Ik neem aan dat je die voor je EZ al hebt.

    Voor bouwkits kun je ook eens bij RBCKits kijken, die hebben erg leuk spul hoor!
     
  18. robbertpiloot

    robbertpiloot

    Lid geworden:
    16 okt 2008
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Bennekom (Ede)
    RBCkits Online Shop - Birddog
    Is dat geen mooie, ik heb zo een idee dat hij niet moeilijk in elkaar te zetten is, en makkelijk to vliegen is, voor ook nog eens een mooie prijs
    NOg bedankt voor de RBC site, ik ben weer een paar uurtjes zoet, maar ik denk dat ik toch eerst nog meer informatie moet krijgen over cessna 182 BMI/Art-Tech, mischien kan ik het vliegtuig loskopen, en dan een eigen setup er in maken, zodat hij ook nog harder kan.
    Ik hoor het nog wel.
    Graag wil ik van mensen horen die ervaring hebben met de cessna 182 BMI, of het het vliegtuig goed vliegtuig, en of ik waar voor mijn geld krijg?

    Gr. Robbert
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Weet niet of die los te verkrijgen zijn maar als je deze aanschaft zou je voor de borstelloze versie moeten gaan.
    En dan hoeft er echt geen andere motor in om harder te gaan dat is kompleet zinloos.

    Maar ik zou eerder zo`n Charter kopen dan die Cessna, die Charter vliegt veel lekkerder en dan kan je ook nog eens vliegen als het een beetje waait.
    Met die Cessna ben je met wat wind namelijk snel uitgevlogen.

    En die Piper Cub 1:4 zou ik nog maar even links laten liggen, da`s meteen zo`n groot model waar je nog niet genoeg ervaring voor hebt.

    Succes verder.

    Grt,
    Berto.
     
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Maar daar past wel een 80cc boxer op .:D Als je die van TC neemt .

    Mvg Johan
     

Deel Deze Pagina