Hout gecontroleerd zagen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door stevie, 24 jan 2008.

  1. stevie

    stevie

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    63
    Locatie:
    heelsum
    Hallo iedereen,

    ik ben zelf nog niet zo lang bezig met modelbouw maar binnenkort ga ik beginnen met de bouw van een valk 1:5. Nu heb ik al een lelievlet op schaal gebouwt en ben toen wat tegen gekomen waar ik nu wel wat over wil weten.

    De lelievlet heb ik gemaakt van 1,5 mm triplex gemaakt en nu heb ik dat uitgesneden met stendymes met alle gevolgen van dien. :nooo: 3 keer gesneden in me hand...! Nu is mijn vraag iemand iets beter weet om dat uit te snijden. Ik heb dus stendymes en de stap erna is de docopeer-zaag. Zit hier niet iets tussen in?

    Ohja, ik heb ook een dremel maar daar zit niet echt een tool bij om hout mee te zagen...

    Alvast bedankt,

    Stefan
     
  2. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    En de oude vertrouwde figuurzaag? Is dat niet iets ...

    Wel even zorgen dat je zo'n houtje met een sleutelvorm erin (hoe heet zo'n ding?) erbij hebt zodat je het geheel goed op zijn plaats kan houden als je het zaagt, erg dunne stukjes willen anders nog wel eens breken tijdens het zagen.

    Of zoiets natuurlijk: TopCraft figuurzaag machine

    Bovenstaande figuurzaagmachine heb ik nu denk ik een jaar of 3/4 en ik ben er erg tevreden over. Was ooit te koop bij de Aldi.

    Mark
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2008
  3. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Jep, gaat perfect! Ze zijn er tegenwoordig zelfs electrisch voor niet te gekke prijzen (gemakt dient de mens):cool:
     
  4. stevie

    stevie

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    63
    Locatie:
    heelsum
    Tjah, ik kan daar echt niet recht mee zagen...:rolleyes:
     
  5. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Dat kan niemand, vijlen en schuren achteraf.
    Of anders de oplossing van Mijnheer Rob, die zijn meestal nog kindvriendelijk ook dus kan je er niet mee in je vingers zagen :rolleyes:
     
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Die weddenschap ga ik aan . :D

    Ik zaag dus ook 90% elektrisch .
    Met een Elektrolux .

    Qualiteit moet je kopen als je er 25 jaar mee zagen wil . :D
    En dat goedkope spul wil meestal niet dat dikkere zagen .

    Mvg Johan
     
  7. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Ik had beter gezegd: IK kan niet recht figuurzagen :D
     
  8. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Recht zagen is inderdaad een hele uitdaging, ik ben het er mee eens dat het met een machine stukken beter gaat.

    De link die in mijn vorige post staat verwijst naar een figuurzaagmachine voor 15 euro, 2e hands dat wel. Voor die machine die daar staat kan je zaagjes van Ferm gebruiken, die hebben een type figuurzaagmachine dat exact hetzelfde is ... maar dan duurder.

    Mark
     
  9. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    zoals zo vaak in deze hobby kan je iets recht/mooi doen, in één keer, door geduld te hebben en het niet te snel willen doen. Ook bij een figuurzaagmachine op't gemakje doen, dan is er achteraf minder werk aan en spaar je uiteindelijk nog tijd uit.
     
  10. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    En bij het bouwen van een Valk kan je zorgen dat bij het oplijmen van de huid, het deel tegen de kielbalk precies past. De rest kan je dan over de kim laten uitsteken, en later afschuren. Idem voor het zijdeel, deze kan je zelfs aan 2 kanten over laten steken. (over de kim en over de deklijn). Na afschuren kan dan het dek erop.

    In ieder geval is het vaak zo dat je een lijn zet welke je wilt bereiken, je zaagt er zo dicht mogelijk langs, en wat er dan nog af moet, kan je schuren / vijlen / schaven
     
  11. tonnieboer

    tonnieboer

    Lid geworden:
    17 nov 2020
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Doetinchem
    Wat je tegenwoordig ook kunt doen is je hout online op maat bestellen. Bij bijvoorbeeld onlinezagen . Op dit soort websites vul je je gewenste afmetingen in en wordt het op maat bij je thuisgeleverd.
    Het voordeel is ook dat je alleen betaald wat je besteld. Je hoeft dus niet met hele platen te sjouwen maar je kunt gelijk aan de slag.
     
  12. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    Zou het Valkje misschien niet al af zijn. Zelfs een 1 op 1 zou toch al klaar zijn.
    Erik
     
    Thedo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina