Er is maar 1 soort goed schuim... en dat staat bij de Haagse banketbakkers!
Het is nationaal cultureel UNESCO-gebak... en wordt met tonnen de tweede kamer in gezeuld. (immers altijd feest daar)
Daar in die fijn-gebaks-toestand... patisserie... is ook het echte schuimgebakje ontwikkeld. Niet te verwarren met vliegend verpakkingsschuim.
Nadeel... staat stijf van de suikers... maar verder? Prima spul! Punt!
Vliegen met schuim is prima! Als je maar weet dat als het ingedekt is met een dunne houtlaag of hybride indekking het geheel sterker is,
en het type schuim de suikervrije syntheet omvat. Schuim heeft geen sterkte, maar dient als spacer, stabiel volume. De schaal er om geeft de sterkte...
Foam core wing wordt ook 1:1 toegepast.
Het voordeel van ruw schuim is... dat je het kunt modelleren naar inzicht... met de knuisten en eigen wil, vorm kan geven...
tot iets moois of lelijks... of tot kunst... de fantastische fantasie volgend. Iets wat al in de jaren 60 werd toegepast in de modelbouw!?
Uit de fabriek?... Wel... anderen hebben het bedacht, die hadden de leut en de inkomsten. Is dat erg?
Nee... alles in deze wereld is voorbedacht, doorgedacht en doorgegeven.
Een vliegend schuimpje verpakken in een houten transportkist is de omgekeerde wereld, zou verboden moeten worden. Is een 'not-done'!
Aan mijn F5B is geen enkele moer aan te vinden... slechts een deelverzameling imbusboutjes. Voor de rest zit er heel veel aan.
Als ik ga vliegen siddert menigeen van de grote prop. Gelukkig zijn er dappere werpers die het visje willen uitzetten, het verband begrijpen.
Gaat de prop aan, mik ik goed, waait het schuim van tafel... maar dat doe ik niet. Ik kies voor veilige opties.
Is het verder serieus een van de leukste vliegtuigtypes om in spelverband te vliegen. En ook alleen recreatie is al onderhoudend.
Vliegt het strak en elegant.

Maar in de topklasse is er veel meer aan de hand...
Ik heb er nog net geen schuimpje mee gecoupeerd... maar... zit er geostationair-girostabiel schuim in het luchtruim...
wacht ik even... tot het weer uitgeklopt is in de lucht... Overeenkomst met het schuim?... is ook verzonnen door anderen...
Zelf iets maken is het allerleukst... maar nimmer een must!
Houten kist fixen? No problemo! Als het moet gaat de zaak op de scanner... komt er gewoon een nieuwe bouwtekening met hernieuwde inzichten... tot er weer een nieuw airframe staat... echiewel!