Houtbouw Airboat

Hallo,

Vandaag een testrun gemaakt met de bijgewerkte bodem met nu scherpe randen ook aan de zijkanten. Dat vaart een stuk beter zeg! Rechtuit is nog twijfelachtig, maar beter. Zal ook altijd wel twijfelachtig blijven. De bochten driften ontzettend, maar goed beheersbaar. Ziet er in ieder geval leuk uit, met een hoge fun factor:

Ik denk dat ik ook naar een vliegbrevet uit moet gaan kijken, geregeld komt het ding los van het wateroppervlak en lijkt op een centimeter hoogte de bochten door te zweven! Maar geen enkele flip! Eentje bijna, maar dat was het dan. Ik ga nog even experimenteren met de roeruitslag, en een 7x4 prop. Degene die ik daarvan nu heb liggen heeft ontzettend veel onbalans, eerst een goede aanschaffen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Lex,

Dat gaat al lekker zeg!

Het vaarbeeld lijkt erg op het voorbeeld, alleen lijkt die iets strakker rechtuit te gaan.
Waarschijnlijk zijn er minieme verschillen in de maatvoering en bouwwijze die voor de verschillen in handling zorgen.

Ik ben vandaag wezen modelzeilen, voor mijn Depron boot stond er teveel wind (niet dat die al vaarklaar is trouwens...)

Groeten,Jan.

Lex, ik volg met plezier dit verslag, hoewel ik (nog) niets met "bewegende" modellen heb.
Ik zit steeds maar te kijken hoe de richtingsstabiliteit nu verbeterd kan worden. Zoals het nu is "duwt" de horizontale aandrijfkracht van de propeller tegen de achterkant van de romp, ter plaatse van de motorsteunen. Dit punt ligt achter het zwaartepunt van het bodemgedeelte dat weerstand van het water (of andere ondergrond) ondervindt. Zou je nou geen stabielere situatie krijgen als je de aangrijpingspunten waar de horizontale krachten op de romp zou kunnen verplaatsen naar vóór het bodemzwaartepunt. Ik vergelijk dat maar met een sleetje dat je vooruit trekt. Als de touwtjes vooraan de slee zijn vastgemaakt is dat veel stabieler dan wanneer ze aan de achterkant zijn vastgemaakt. Schematisch:

1295202557_resized.jpg

Rode punten : plaats van aangrijpen van de horizontale aandrijfkrachten (rode pijlen)
Blauwe punt : zwaartepunt bodem met weerstandskracht resultante (blauwe pijl)

Ik begrijp dat dat constructief niet zomaar te realiseren is. Het zou betekenen dat je onderdeks iets van balkjes vanaf de motorsteunen naar de voorkant moet laten lopen. Het gaat daarbij uitsluitend om de horizontale kracht die zo overgebracht moet worden, vertikaal moet de motorsteun natuurlijk wel gefixeerd blijven.

Ik realiseer me dat dit wellicht een foute gedachtengang kan zijn, maar intuïtief blijf ik maar denken dat dit stabieler zou moeten zijn. Iedereen is vrij om dit volledig af te kraken, ik ben gewoon nieuwsgierig wat jij (en anderen) hiervan denken.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Vandaag een testrun gemaakt met de bijgewerkte bodem met nu scherpe randen ook aan de zijkanten. Dat vaart een stuk beter zeg! Rechtuit is nog twijfelachtig, maar beter. Zal ook altijd wel twijfelachtig blijven. De bochten driften ontzettend, maar goed beheersbaar. Ziet er in ieder geval leuk uit, met een hoge fun factor:

Ik denk dat ik ook naar een vliegbrevet uit moet gaan kijken, geregeld komt het ding los van het wateroppervlak en lijkt op een centimeter hoogte de bochten door te zweven! Maar geen enkele flip! Eentje bijna, maar dat was het dan. Ik ga nog even experimenteren met de roeruitslag, en een 7x4 prop. Degene die ik daarvan nu heb liggen heeft ontzettend veel onbalans, eerst een goede aanschaffen.

Ontzettend leuk bootje, en mooi gebouwd ook.

Of het wat oplevert weet ik niet, maar zomaar een paar losse gedachten bij het stuurgedrag en de bochtenstabiliteit: Zoals ik het zie in het filmpje heeft de boot sterk de neiging om bij een stuuruitslag een steeds krapper wordende draaiing in te zetten. Dit leid tot oversturen, en overcorrigeren, denk ik, en dat maakt het vaarbeeld onrustig. Het word volgens mij hier door veroorzaakt.
De roeren bevinden zich hoofdzakelijk in de onderste helft van de propcirkel. Dit levert bij sturen een kantelend moment op, wat de boot naar de binnenzijde van de bocht wil kantelen. De buitenste zijkant komt uit het water en de boot verliest onmiddelijk zijn "koersstabiliteit" (als daar al sprake van was . De roeren wat hoger doortrekken kan dit mogelijk verminderen. Hierdoor blijft de romp mogelijk iets vlakker en wil hij mogelijk wat beter, gelijkmatiger, de bocht door. Een alternatief is de roeren een "V"-opstelling geven, Dat levert ook bij sturen een licht naar buiten gericht rollend moment op. Verandert het uiterlijk wel van, maar dat is een kwestie van smaak, denk ik....
Verder gaat de boot snel driften, en door de ongehinderde luchtstroom in de bovenste helft van de propcirkel en de gehinderde luchtstroom in de onderste helft ontstaat een moment wat de achterzijde uit het water wil tillen. Dit wordt nog versterkt door dat er tijdens het driften lucht onder de boot wil komen. Volgens mij kun je dit tegen gaan door de scharnierlijn van de roeren wat meer achterover te zetten: dit levert een lichte neerwaartse druk op het "achterschip" tijdens stuuruitslagen.

Het zijn maar losse gedachten, maar mogelijk heeft iemand er wat aan....

Groet, Bert

Gaat hard, en toen?

BOEM, klabats!

@ Bert,

Dank voor je complimenten, en je op aerodynamica gebaseerde inzichten! Ja slaat de spijker op z'n kop denk ik. Hoofdreden van hele 'probleem' is denk ik ook dat het bootje tov een normale moerasboot zwaar overpowered is. Met het driften en de zijkant optillen worden dan de richtingsroeren hoogteroeren en versterken het scheeftrekken en de bocht in sturen.

Ik ga bij dit bootje echter de hele roerophanging niet meer aanpassen, het is maar een dingetje voor de fun erbij. Ik kan nog wel eens testen wat langere roeren uithalen, dat is goed te doen. Ik heb ze bewust korter gehouden om juist dat effect van in de bocht draaien te genereren, maar bij de snelheden die hij nu blijkt te halen slaat het wat teveel door ... :D

Ik zit er ook aan te denken om een kleine gyro toe te gaan passen om het omzwiepen wat te proberen in te dammen, wat Areon eerder in dit al tipte.

Hoofdreden van hele 'probleem' is denk ik ook dat het bootje tov een normale moerasboot zwaar overpowered is.

Ach.... zou het???:D:D:D

Met het driften en de zijkant optillen worden dan de richtingsroeren hoogteroeren en versterken het scheeftrekken en de bocht in sturen.
Dat was inderdaad ook de gedachte achter scheef zetten van de scharnierlijn of "V"-stelling....

Ik ga bij dit bootje echter de hele roerophanging niet meer aanpassen, het is maar een dingetje voor de fun erbij. Ik kan nog wel eens testen wat langere roeren uithalen, dat is goed te doen. Ik heb ze bewust korter gehouden om juist dat effect van in de bocht draaien te genereren, maar bij de snelheden die hij nu blijkt te halen slaat het wat teveel door ... :D
Kan ik me voorstellen.... En wellicht zit er ook nog een hoop winst in het beheersen van de "triggerfinger", :p

Ik zit er ook aan te denken om een kleine gyro toe te gaan passen om het omzwiepen wat te proberen in te dammen, wat Areon eerder in dit al tipte.

Zou maar zo kunnen dat dat helpt..... Zo'n gyro kan sneller corrigeren dan jij of ik....

Hoe dan ook, heel leuk bootje!

Groet, Bert

@Lex: super bootje en volgens mij hoeft er niet zo heel veel te veranderen om 'm bestuurbaar te houden ook bij maximum power. Voorstel: aan onderzijde twee vinnetjes aanbrengen achteraan. Tevens een vinnetje aanbrengen aan het onderschip voor. De vinnetjes achter zou ik onder een kleine hoek zetten.

Bert,

Die 'triggerfinger' zit ook wel wat in, evenals de 'roerduim' ... Hieronder nog een filmpje dat na de vorige gemaakt is. Nu weer met 7x3 prop, en zoonlief aan de knuppels. Kijk maar, ik zeg verder niets .... :oops:

Een tip van mij: geef de zender in handen van de zoon! Verder verklap ik niks :-)

Haha, daar ziet het wel naar uit ja.

Stabilisatiesysteem: "een klein Verkuijltje"

Zonder gekheid: zo ziet dat er echt heel leuk uit....

Nu nog een mooi gloeipluggertje er op en dan zou het helemaal mijn ding zijn....:p

Groet, Bert

PS: dat laatste was maar een geintje hoor.....

EDIT: schiet me nu te binnen: kun je niet, vlak voor de roeren (bijvoorbeeld tussen de motorsteunen) een vleugeltje plaatsen, een spoiler zo gezegd, die wat neerwaartse druk op het achterschip uitoefent?
Aerodynamisch gezien bereik je dan hetzelfde effect als wanneer je de scharnierlijn van de roeren achterover zou brengen. Kon wel eens een wereld van verschil maken, omdat dan deze neerwaartse druk er continue is....
Brengt tevens de kop wat omhoog, waardoor het aangrijpingspunt van de waterweerstand naar achteren komt, dus dichter in de buurt van het het aangrijpingspunt van de stuwkracht. Geeft ook meer stabiliteit.
Kleine moeite, mogelijk groot verschil....

Laatst bewerkt:
Ik weet niet precies wat je zeggen wilt, maar vermoedelijk dat de kont juist uit het water zou moeten?

Volgens mij is dat echter niet correct! Ik heb 20 jaar geleden al eens een airboat gehad (de "echte" van Yu'can) en ditzelfde model heb ik een jaar of vijf geleden ook nog eens opnieuw via de Conrad gekocht. Merknaam was anders (effe kwijt, kleine Engelse fabrikant) maar het was exact hetzelfde model.

Deze modellen hadden beide (nogal wiedus) een "tunnel" die naar achteren toe schuin omhoog liep, een motor domp naar beneden van 3~5 graden en roeren die tot ruim boven de motor-as doorliepen.
Met name vroeger voeren wij met een vriendenclubje met een stuk of vier van die dingen. Als je de motor horizontaal zette, werden ze koersinstabiel en kregen ze de neiging bij de minste of geringste stuuruitslag te spinnen. De roeren in een lichte V-stelling verbeterde het bochtengedrag ook enigszins.

Die kont moet juist iets neerwaartse druk hebben: Je wilt het lateraalpunt niet vóór het zwaartepunt hebben (en die boten neigen naar een achterlijk zwaartepunt) en je wilt al helemaal niet dat tijdens het insturen van een bocht het lateraalpunt naar voren verschuift....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Tsja, dat zal dan wel.

Feit is dat géén van de normaal gesproken te koop zijnde ontwerpen een naar het water gerichte stuwrichting kennen....
Feit is, dat alleen al het feit dat de motor boven water zit en het aangrijpingspunt van de weerstand ónderwater een voorover kantelend (en dus de neus het water in duwend) moment veroorzaakt

Feit is dat op de flmpjes van Lex meerdere keren te zien is dat de boot dwars komt, en vervolgens de neus naar het water toe drukt, het achterschip uit het water komt en vervolgens een oncontroleerbare spin ontstaat....

Je kunt er nog zoveel gebouwd hebben, in nog zoveel jaar.... wat ik op het filmpje zie en wat ik uit eigen ervaring ken, komen niet overeen met wat jij nu beweert.
Dat isa niet om lullig of eigenwijs te doen, absoluut niet.

AAls het voor jou werkt, prima, maar ik zie met eigen ogen dat Lex z'n bootje iedere keer bij een spin met de kont uit het water komt en de neus het water in gedrukt word. Dat is dus wat er niet zou moeten gebeuren, dus dan moet je ook niet de stuwdruk richting het water dompen....

Ik kan er ook niks aan doen dat ik zie wat ik zie.... Nogmaals, het is niet lullig bedoeld.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Bootje gaat leuk Lex! Die zoon van jou heeft er gevoel voor zo te zien. Ook maar een bouwen en vader - zoon competities? =)

Heren, dank voor de complimenten. Er zijn al plannen voor nog 2 erbij, ik heb twee van die jongens rondlopen.

Het motortje kan er goed tegen. Ik heb hem daarna niet schoongeblazen of geolied, en de lagers lopen nog als nieuw. Nat wordt het ding toch, ook al blijft de boot rechtop, als de prop een golfje meepakt spettert het er aardig op los!

Hey,
ik ben nieuw hier maar mag ik vragen hoe jullie dat doen met het sturen. Hoe maak je zoiets dat die kleppen achter op je boot naar links en naar rechts gaan waardoor je kan sturen?

gr jurgen

Hallo Jurjen,

Als je mij je mailadres stuurt per PB (privé bericht), dan mail ik je een artikel over hoe zo'n airboot functioneert (met plaatjes!).

Groeten, Jan.

Back