Houtbouw Airboat

Zo, op de valreep van 2010 is de airboot klaar!

full

full

full

Hij is dus paars-metalic geworden met een zilveren middendeel en motorsteun. Op de geflitste foto's komt de kleur er niet zo mooi uit, ik zal volgend jaar ( :D ) bij daglicht nog wat plaatjes maken, dan zal hij ook volledig vaarklaar zijn. (Ook glijklaar, maar de sneeuw is hier nu bijna verdwenen ..:( ) Nu moet de regelaar er nog in, maar eerst ga ik 2010 afsluiten!

Voor iedereen een prettige jaarwisseling, en een goed begin in 2011 gewenst!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal,

Allereerst:

De beste wensen voor 2011!

Vandaag nog wat foto's gemaakt.

full

full

Ja, inderdaad, in het water! Aan het eind van de straat is een stuk dat door een roedel van 40-50 eenden (niet overdreven!) driftig ijsvrij wordt gehouden. Daar heeft dus de maiden plaatsgevonden. Beetje krap, maar je moet toch iets in deze barre tijden!

Op zich loopt hij goed, maar zoals bij elke maiden kwamen er nog wat puntjes naar boven.
1 De accu moet niet helemaal achterin, maar midden onder het luik liggen. Eerst zat hij achteraan en dat stuurde heel zenuwachtig.
2 De roeruitslag moet kleiner. Nu is dat 45 graden naar beide zijden, ik dank dat 30 meer dan voldoende zal zijn. Ding is nu bloedzenuwachtig!
3 De afgeronde randen van het glijvlak doen inderdaad wat ze doen moeten, zolang de snelheid niet te hoog is snijd de romp mooi door de bochten. Gevolg is echter wel dat de rechtuitstabiliteit te wensen overlaat. Of eigenlijk, die is er niet! Hij wil steeds óf links, óf rechtsaf, rechtuit is er niet bij. Ik ga daarom een aantal strips onder de romp lijmen die de romp wat beter rechtuit moeten laten lopen. Dat zal het bochtengedrag weer verslechteren, maar dan gaan de roeren wel weer naar 45 graden .... (@simendewulf, laat de randen van het glijvlak maar gewoon haaks, zal beter zijn)

Wat de eindsnelheid is kan ik nog niet zeggen. De ruimte was daarvoor te beperkt en het stuurgedrag te zenuwachtig. Wel blijkt de romp goed waterdicht te zijn, na die flip is het nog steeds helemaal droog binnen. Met korte stootjes gas was hij prima naar de kant te varen. De brushless draait dan steeds een paar klappen rond, maar de regelaar herkent dat niet voldoende en de motor slaat weer af.

Vermogen heeft het ding in ieder geval voldoende. Op het filmpje vaart hij met een 7x3 prop, later heb ik nog een 7x4,5 geprobeert. Dat loopt een stuk sneller, alleen dan ook nog veel onhandelbaarder. Eerst maar eens de verbeterpunten proberen! Het vaarklaar gewicht is trouwens op 895 gram uitgekomen.

Ziet er goed uit, Lex! Met name de transversie van water naar ijs en terug...
Van water naar land moet je nog even op oefenen!;)

Hallo Lex,

Prachtige boot! Complimenten!

Dat niet bestaande rechtuitvaren komt me akelig bekend voor.

Ik heb een Glynn Guest ontwerp, bedoeld om in balsa te worden uitgevoerd, gebouwd in 2 mm styreenplaat (want dat had ik liggen). Ondanks dat 'ie veel zwaarder geworden is dan een balsa exemplaar krijgt een speed 400 race 'm gemakkelijk in plané.
Deze airboot heeft ook zijden onder 45° en vertoond hetzelfde gebrek aan richtingsstabiliteit, op ruim vaarwater is een rechte lijn varen domweg onmogelijk, de boot zwabbert van de ene kant naar de andere.

Ik heb er strips onder geplakt, zoals jij ook van plan bent, en in mijn geval heeft het absoluut niet geholpen, de boot staat inmiddels al twee jaar op de plank, onvaarbaar.

Hopelijk helpt het bij jouw boot wél.
Ik zou beginnen met een kleine scheg midden achter en dan eerst testen of je dan wel rechtuit kunt varen, vervolgens de scheg zover verkleinen, dat je een compromis tussen rechtuitvaren en driften hebt.

Groeten, Jan.

Hoi Jan,

Dank voor je complimenten! Misschien komt het dan wel door de schuine kanten. Ik heb in een grijs verleden ook eens een klein airbootje met een 400-tje gemaakt, die van bouwschuim. Voor zover ik me herinner liep die wel rechtuit, maar daar lag de snelheid wel een heel stuk lager.

Ik ga eens wat experimenteren. Ik plak eerst eens met tape wat strips onder de romp, kijken of dat werkt. Anders kan ik de onderste 5 - 10 mm naar het glijvlak nog recht naar beneden maken. Wordt dus nog even testen ...

Had jij die strips over de hele lengte lopen, of alleen een stuk achteraan? En had die Glynn Guest de beide 'kiellijnen' parallel lopen, of wordt de romp naar achter steeds ietsje breder? Zie je ook vaak, bij de mijne lopen ze parallel.

Is gebruik van een goedkope HH Gyro geen optie? Bij hovercrafts werkt dat goed.

Proficiat met je Airboat trouwens. Een erg inspirerend draadje. Nu ben ik weer gestopt met m'n hovercraft voor een ander ""tussendoor project" ... :D

Hoi,
Arthur.

Hoi Jan,
Had jij die strips over de hele lengte lopen, of alleen een stuk achteraan? En had die Glynn Guest de beide 'kiellijnen' parallel lopen, of wordt de romp naar achter steeds ietsje breder? Zie je ook vaak, bij de mijne lopen ze parallel.
Hallo Lex,

Hier een link naar mijn belevenissen destijds:
RC Airboat World :: View topic - To skim or not to skim...
De Skimmer van GG heeft rechte zijden, parallel, geen strips op de bodem.
Ik heb, in een poging het 'avontuurlijke' vaargedrag te stabiliseren, er 45° randen aan gemaakt maar het resultaat was niet om over naar huis te schrijven...

Groeten, Jan.

Nadenkertje, waarom zitten de sturende wielen van een auto niet achter ?
Denk je dat je in het rijdrag verandering kunt aanbrengen zonder het sturende gedeelte te verplaatsen ?
Denk je dat als je de niet sturende wielen vervangt voor betere met meer grip het rijgedrag beter wordt ?
Welkom in de wereld van de air-, swamp-, moerasboten.

Klopt wat je zegt BigBoat. Elke boot, speed - verdringer - hover - of wat dan ook, heeft het roer achter. Afgezien van een enkele hydrofoil. Probleem is dat je hier de aandrijving en sturing niet in hetzelfde medium hebt als de romp: romp in het water, aandrijving en sturing in de lucht. Een beetje zwalkend gedrag zal het wel blijven, maar enigzins recht varend zou toch prettig zijn. Heb jij nog tips? Een fin er achter, of een waterroer zou de oplossing kunnen zijn, maar daar wil ik nog even niet aan om het ding ook nog op sneeuw te kunnen gebruiken.

Ik heb er net 15mm brede 1mm dikke ABS strips onder gezet met dubbelzijdige tape. De randen liggen op de randen van het glijvlak waarmee die zeg maar weer 'haaks' zijn. Ik wacht nu even tot de accu vol is, dan weer een testrun.

Ten eerste moet je je gewicht beter gaan verdelen, hoe meer achterin des te meer je alle kanten opvliegt.
Als je vooraan (link/rechts) twee korte (5 a 7cm), niet te hoge, geleiders zet en achteraan 1 korte (5 a 7cm) in het midden begint het wat te worden.

Hallo, daar was ik weer na twee proefvaarten.

De eerste met strips onder de romp: Richtingstabiliteit wordt beter, maar het bochtengedrag onvoorspelbaarder, en de zijkanten gaan zich 'invreten' in de bochten. Driften is er niet meer bij, en alleen grote bochten zijn er te varen.

Daarna heb ik de strips aan de zijkanten geplakt, zodanig dat de onderzijden vlak met het glijvlak liggen. Toen een strookje plakband over de naad zodat je dus een helemaal vlakke bodem met scherpe randen krijgt. Dat vaart een stuk beter! De romp dwijlt nog wel sterk weg, maar is met de roeren goed te compenseren.

BigBoat, je hebt gelijk. Het is een heel andere wereld die airboten! Op snelheid is koers houden er gewoon niet bij, maar dat driften is prachtig! Met de romp 90 graden de bocht in gedraaid volledig dwars de bocht door, alleen de druk van de prop houd hem in de baan! Dan maar geen scherp varen, dit is ook heeeeeel erg leuk!!! En dit was nog maar met de tamme prop .... :D

Het zal nooit zo scherp varen als een 'normale' boot, zonder de fun van een airboot te verliezen. Maar je hebt mooi werk hier afgeleverd! Moet zeggen dat het mij niks tegenvalt hoe je ermee rond kan gooien zonder dat die direct op z'n dak ligt. Nu maar wachten op een nieuwe bak sneeuw, of op warm weer met groter water :D

leuk leuk!

Blauw is mijn kleur niet, doe mij maar groen :confused:

air01.JPG

Moet zeggen dat het mij niks tegenvalt hoe je ermee rond kan gooien zonder dat die direct op z'n dak ligt.

Ik zal de volgende keer een filmpje maken als ik de bodem bijgewerkt heb. Dat is nog veel heftiger varen dan bij het eerste filmpje! Sneeuw is leuk maar voor mij is dat een voordeel bij een nadeel, mag wel even weg blijven. Ik heb voor op de weg veel meer hekel aan dat spul dan er lol aan voor de modelbouw!

Wat een leuk apparaat is dit weer geworden Lex, toppie :thumbsup:

Alleen moet er nu wel een subforum bijkomen, dit is geen speeedboot maar meer een funboot :rolling:

Hoi Mike,

Het is ook een leuk ding voor in Mol .... Daar mogen toch geen boten varen met een open propeller onderwater? Deze heeft 'm bovenwater, haha!

Mooi werk Lex, dat vaar gedrag komt mij ook bekendt voor.
doet mijn eigen creatie ook.

toen ik nog een paar jaren jonger was denk op mijn 12 a 13 jaar kreeg ik ook een airboat
van mijn pa en ma, deze had een cat achtige bodem (abs) en een 3.5cc torretje.
wat ik ik er nog van weet is dat die wel redelijk rechtdoor ging.

is appels met peren ik weet het ;)

Gr, Leon.

Back