Houten boot

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Elmo s, 15 jan 2023.

  1. Elmo s

    Elmo s

    Lid geworden:
    15 jan 2023
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Biddinghuizen
    Hallo allemaal,
    Nieuw op het forum ruim 30 jaar geleden voor het laatst bezig geweest met vliegtuigen (radar en piper cherokee) en boten (graupner portofino )

    Nu heb ik nog een houten boot liggen van.min 40 jaar oud geen idee hoe of wat voor merk

    Deze wil ik graag weer klaarmaken.
    Wat zit er nog in
    Graupner 6v jumbo 2000 motor
    Simprop (sam) ontvanger
    Simprop servo's
    Mechanische vaarregelaar.
    Is dit nog eenvoudig klaar te maken of beter alles nieuw omdat ik ook heen zender meer heb.
    Mvg
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Elmo, Welkom op het Forum. Plaats eens een foto van de boot en ook van de onderdelen. Dan kun je een beter advies verwachten.
    Gr. Klaas.
     
  3. Elmo s

    Elmo s

    Lid geworden:
    15 jan 2023
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Biddinghuizen
    Dat zal ik zeker nog doen even kijken hoe het hier werkt
     
  4. Elmo s

    Elmo s

    Lid geworden:
    15 jan 2023
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Biddinghuizen
    IMG-20230102-WA0003.jpeg IMG-20230102-WA0005.jpeg

    Hoeplijk is er ook iemand die wat meer info heeft over de boot.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 15 jan 2023
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat is een leuk bootje om op te knappen Elmo! Om te beginnen zou ik roer, schroefas en motor voorzichtig verwijderen. Dan kijken of de as nog recht is en niet geroest. Motorlagers een drupje olie. Beslag voorzichtig verwijderen, hout schoonmaken en schuren. Dan een plan maken om te schilderen. Er zal wel ouderwetse verf op zitten. Wat goed vast zit laten zitten, gronden, plamuren, nog eens gronden en dan lakken. Ook de binnenkant conserveren. Kan eventueel met verdunde vernis. Motor proefdraaien en als deze nog goed lopt terugzetten. Schroefas kan indien geroest worden vervangen door RVS exemplaar. Wel even meten voor de lengte en diameter.
    https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...4mm-290mm-m4-r350-62-envelop/a-64973-20000345
    Smeren gaat goed met uierzalf. Servo's zouden nog goed kunnen zijn, maar Simprop had vroeger een afwijkende middenstand.
    Waarschijnlijk te verhelpen door het armpje te verzetten. Servostekkers zullen vervangen moeten worden.
    Verder zou ik een nieuwe zender, ontvanger en motorregelaar kopen. Neem dan een regelaar met BEC, dan heb je geen ontvangeraccu nodig. Schat dat de boot uit de jaren 60 of 70 is, maar heb geen idee qua model. Ze werden vaak vanaf tekening gebouwd. Succes verder met het opknappen. Gr. Klaas.
     
    Elmo s vindt dit leuk.
  6. Elmo s

    Elmo s

    Lid geworden:
    15 jan 2023
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Biddinghuizen
    De boot is verder in redelijk goede conditie witte verf is strak en heel motor/ roer zijn goed gangbaar.

    Vraag me alleen af of er geen andere motor in moet aangezien 6v niet echt gangbaar is heb ik het idee.

    Ik probeer me zoveel mogelijk in te lezen over mogelijkheden.gr elmar
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoe groot is de boot precies en hoe zwaar? Heb je ook nog een plaatje van de onderkant?
    Op zich is er met 6 Volt niets mis, maar er lopen wat hogere stromen. Even een rekenvoorbeeld. Bij een 6 Volt motor met een vermogen van 18 Watt loopt er 3 Ampère stroom. Op 12 Volt is dat 1,5 Ampère. Bij dit vermogen maakt dat niet zoveel uit, maar zet je er een 50 Watt motor in wordt het een ander verhaal. Geen idee of deze boot erg snel was en in plané kwam. Hangt er ook vanaf wat je zelf wilt. Zou het eerst eens gaan proberen met deze motor en kijken wat de boot doet. Je zou een 7,2 Volt Nimh accu kunnen nemen. Een beetje overspanning zal de motor voor korte perioden wel kunnen hebben. Dan kun je altijd nog kijken voor een andere motor. Maar zo'n oude boot zou ik zijn eigen krachtbron laten houden. Gr. Klaas.
     
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Het heeft wel enige gelijkenis met het model "Admiral" van DMI.

    In de kajuit zitten enige verschillen, maar de romp is zo goed als identiek.
    upload_2023-1-17_20-32-12.jpeg
    PS: niet mijn schip, ik kreeg het model (niet die van voorgaande foto) en maakte er dit van:

    upload_2023-1-17_20-35-11.jpeg
    Ook ik vaar op 6V
     
  9. Elmo s

    Elmo s

    Lid geworden:
    15 jan 2023
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Biddinghuizen
    Ja idd ik kan er verder ook niks over vinden zal waarschijnlijk 70er jaren zijn.

    Wat voor accu gebruik jij voor je 6v?
     
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Loodaccu 6V 7Ah
     
  11. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Admiral
    a modelboat from DMI
    Buildt in 1965

    :)
     
    Elmo s vindt dit leuk.
  12. Elmo s

    Elmo s

    Lid geworden:
    15 jan 2023
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Biddinghuizen
    Ha ok duidelijk nu mijn boot:beer:
     

Deel Deze Pagina