Beste Sander,
Toevallig heb ik net een Comtesse herbouwd, De kiel er af en een Saphir kiel erin, dat moet een stuk sneller gaan, daarnaast heb ik er een teakdek opgelegd, net als bij mijn Saphir
Volgens mij zijn er meerdere mogenlijkheden.
Ik heb gekozen voor de volgende:
Ik heb bij een modelzaak mahoni latjes gekocht van 2mm breed, enerzijds omdat ze te buigen zijn, anderzijds omdat de diktë op schaal is.
Op een 1:1 teakdek zit er kit tussen de naden, de modelzaak liet mij karbon staafjes zien van nog geen 1 mm dik, die perfect buigen, maar wel € 1,50 per stuk, je hebt er nogal wat nodig, dus dat wordt al snel een prijzig dek.
Het alternatief vond ik bij een watersport winkel: marlow zwart gewaxst garen, van 1 mm dik, dit is een dikke gewaxte draad op een rolletje van 110 meter (meer dan genoeg)
ook heb ik 1 mahoni lat gekocht van 5/6 mm en die in het midden van het dek gelegt.
Ik ben begonnen van het dek naar achter in de gangboorden, eerst een latje leggen, vastlijmen met 1 secondenlijm en daarnaast een stuk zwart garen ook met 1 seconden lijm en zo verder. het voordeel van 1 seconde lijm is dat je het latje kan buigen en direkt vast te lijmen.
Eerst de stuurboordszijde en vervolgende natuurlijk de bakboordzijde.
Je zult merken naarmate je dichter bij de kajuit opbouw komt, de latjes niet meer passen. het is moeilijk om dat het einde van het latje op maat te snijden. Het mooiste effect is om het latje af te snijden voordat deze knelt en later een apart latje op maat te snijden en deze in de overgebleven ruimte te leggen.
Wanneer alle latjes en zwarte garen liggen zul je zien dat het hout door de dampen van de 1 seconde lijm enigzins wit is uitgeslagen, geen nood, gewoon je hele dek licht opschuren en vervolgens in de lak zetten.
Voor de lak heb ik Satijn vernis gebruikt, dit is een matte vernis, anders gaat je teakdek glimmen, dat is bij een 1:1 teakdek ook niet zo.
Het resultaat is zeer mooi.
Ik ben er ongeveer 3 avonden mee bezig geweest
Doordat onze digi camera "verdonken" is heb ik alleen close-up foto's van de Saphir waar het dek dus op exact dezelfde manier gelegd is, gelukkig wel een totaal foto van onze comtesse.
Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust, hoe meer Comtesse met een teakdek hoe beter!!
Kijk ook eens bij
www.mzgn.nl/forum/ daar staat een hoop informatie over boten als de comtesse onder het kopje "open klasse"
Groeten,
Ben