Houten model Batavia

Na 1 pot koffie en tig sigaretten ( ja ik weet het, roken is ongezond ) heb ik je log door gelezen Hans.
Het is dat ik geen pet draag maar anders had ik hem afgezet !
Wat ziet dat er mooi uit !
De laatste keer dat ik een Prins Willem zag was in Harlingen toen hij was afgebrand.
De tranen schieten dan echt in je ogen.
We hebben foto's gemaakt, dus als je die wilt, ff zeggen !
Neem ik ze zaterdag mee voor je op een schijfje.
En nu ik naar links kijk zie ik een boek liggen van de Prins Willem van Herman Ketting......

Weet je wel zeker dat het koffie was Sjors;)
Batavia....... Prins Willem
 
Ik moet nog ergens een foto hebben waar duidelijk te zien is dat de stag als hij over de "rand" gaat een kleine hoek naar beneden maakt, maar kan dat kl.......ending niet vinden

Germt, je hebt helemaal gelijk, ik heb ook een foto gevonden waarbij de stag met een hele subtiele knik over de rand gespannen ligt. De oplossing van Hans lijkt me de beste.

PS
er staat zelfs een matroos tevergeefs de knik eruit te stampen. Hij laat het kopje al beteuterd hangen
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Spijkertje; PS er staat zelfs een matroos tevergeefs de knik eruit te stampen. Hij laat het kopje al beteuterd hangen QUOTE zei:
Volgens mij staat ie met zijn mobiel te bellen, en zo heen en weer te ijsberen zoals mobiele bellers meestal doen als ze een lastig gesprek hebben...

Zij: Hoe laat ben je thuis?
Hij: je weet dat ik samen met wat vrienden een afspraak had met onze boot in Australië
Zij: Ja maar je had beloofd op tijd thuis te zijn.
Hij: Weet ik wel, maar ze hebben me hier nu even nodig, anders kunnen we de boot niet varen.
Zij: daar is de kapitein toch voor? Kan die dat niet doen? Ik wil dat je vanavond op tijd thuis bent....

:rolleyes:

enz. enz. enz.
 
:rolling:

Die die daar net voor zit, kijkt alsof 'm iets dwars zit: hij dacht natuurlijk rustig te kunnen gaan kakken op de luizenplecht, totdat die ander met z'n mobiel opdook met z'n huwelijksperikelen.
 
Naamplaatje

Ik heb hier nog wat plaatjes gebruineerd messing liggen, heb dus met de handfrees eens geprobeerd de naam te frezen.

Lastig!

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een stukje geschiedenis blootgelegd

Eén van mijn zoons studeert archeologie, en heeft daarmee toegang tot bronnen die normaal via internet niet zichtbaar zijn.

Ik stuitte van de week op een foto van een opgraving in Australië - ik had het woord Batavia ingegeven om te zoeken naar een mooie manier van hoe dit te schrijven - en het bijbehorende artikel bij de foto was niet normaal te downloaden.

Via de afgeschermde bibliotheek van de Universiteit Leiden toch het artikel gevonden.

Hieronder de foto - ik denk dat een ieder hier wel tegen dit soort foto's kan, anders nu overschakelen naar een andere zender..


Wordt vervolgt...









full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tijdens het blootleggen van een lekkende waterleiding stuitte men op een graf van 6 mensen, en men acht het zeer waarschijnlijk dat dit een van de massagraven is van de slachting na de schipbreuk.

Het rapport schrijft o.a.:

The age-at-death of the sample ranges from 8-
months to no older than 35–49 years (middle-adult age
group). What is obviously apparent is a lack of olderadults
(50þ years of age), but this is probably not
unusual given an overall shorter life expectancy of
males living in Europe at this time (Jacobs, 1991).
Furthermore, published records suggest that the
chances of a career sailor serving aboard a VOC
vessel past 50 years of age would be slim, especially
considering shipboard conditions of the early 17th
century (see Bruijn et al., 1987).
The mean stature of the two individuals for whom it
was possible to estimate stature (SK6/10 – 1.79m and
SK7 – 1.76 m) is relatively tall in comparison to the
mean stature of Dutch individuals excavated from a
medieval infirmary at Delft (170.8 cm)

Ook toen waren we al lang!

Er lag het skelet van een baby van 8 maanden, een jong iemand van ruim onder de 20 en een aantal jong volwassenen.

Verder, over de doodsoorzaak:

The osteological assessment did not find any
evidence of peri-mortem injuries severe enough to
have contributed to the death of any individual. There
are, however, records of victims having being
strangled, or having their throats cut, both of which
may not necessarily leave skeletal markers;

Aan de botten was wel te zien dat de mensen weinig last hadden van het gevreesde scheurbuik:


One of the primary causes of a high mortality rate
aboard VOC vessels was disease, particularly scurvy,
which could take a high toll on a crew already
undernourished on departure (Gaastra & Bruijn, 1993).
Efforts were made to combat the illness by sending
along less perishable fruits or fruit extracts, and the
Cape of Good Hope was officially founded as a supply
base for fresh food and water in 1652 (Bruijn et al.,
1987). The little or no evidence of scurvy in this sample
may indicate that the provisioning of less perishable
foods and the stop over at the Cape (which the Batavia
made) was helping to combat the disease, although
the sample is only a small fraction of the ship’s
complement, and much of the recovered material is
obviously poorly preserved.

Conclusie van het rapport:

Conclusions
This study describes the demographics of, and
evidences of palaeopathology in, the skeletal remains
of six individuals recovered from a multiple burial
related to the Batavia mutiny on Beacon Island.
Osteological analysis of the sample indicated an
unbalanced (albeit expected) sex ratio in favour of
males. The age at death distribution of the sample
ranges from about 8 months to no older than 35–49
years and the adult individuals are tall even by today’s
standards. It is evident that up until the point of
their premature demise, the multiple burial individuals
were mostly healthy, with relatively little evidence of
disease, illness or ante-mortem trauma.

Dit alles maakt de bouw van zo'n schip toch wel meer "levend"
 
Germt,

Stukje leer is gelukt hoor.

full


(en ik heb mijn berichten gelezen..)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi hans hier het reseptje voor over je schilderwerk

Meng een stipje donkerbruine verf (Van Dijks bruin, of Asphalt van Rembrandt verf) met een beetje matte schilderijenvernis. ;)
 
Kleur onderwaterschip

Diederik, jij had (geloof ik) gevraagd om de kleur van het onderwaterschip:

full


Bij de Karwei - paar euro per potje
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen ben ik ook bezig om te proberen 4 mm jufferblokken te maken.

In de winkel koop je 5 mm, en de maat daaronder is 3,5 mm. Maar voor het tweede deel van de masten zoek ik eigenlijk 4 mm juffers.

Resultaat is nog niet denderend (en het is nog een geklooi ook om gaatjes recht in een 4 mm stokje te boren).

full


- stokje beuken op 4 mm geveild
- 3 gaatjes ca. 1 cm diep erin geboord
- rilletje over de omtrek gemaakt
- afgezaagd

Alles bij slecht lamplicht - dus niet helemaal gelukt.

Ik weet nog niet of ik zo 44 blokjes wil gaan maken...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb even bij modelbouw Krikke in Groningen gekeken.
Staan bij bootmaterialen Aeronaut, daar hebben ze 4 mm jufferblokken, links bovenaan op pagina 6 :D
 
Ga ze gelijk bestellen. Ze staan onder Bootmaterialen Artesania ook - maar dan een stuk goedkoper...

Ik ga er wel vanuit dat dat ook houten blokjes zijn.

Ik had deze website overigens nog nooit gezien:confused:
 
je moet enkel een waas hebben hans een sluiér zwart ik heb de hoeveelhijd nog nooit gekeken hoeveel dat was je mengt tot je juist zit dus doe een paar testjes en schrijf mischien op hoeveel op 1 druppetje.

ik zal eens kijken hoeveel het ongeveer is dan heb je tog ongeveer een gedacht
 
Ander bericht

Niet helemaal voor deze topic - maar ik noem het voor het gemak hier wel even.

Ik heb ook een aantal Balsa vliegtuigen gemaakt - statische modellen.
Zal een dezer dagen een paar nieuwe fotomapjes aanmaken met foto's van de verschillende modellen (alles 1:16), dit omdat er zo links en rechts wel wat belangstelling voor was:

Duits:
Messerschmidt 109
Focke Wulf 190
Stuka

Engels:
Spitfire (nog niet af)
Hurricane (scratch bouw)
 
je moet enkel een waas hebben hans een sluiér zwart ik heb de hoeveelhijd nog nooit gekeken hoeveel dat was je mengt tot je juist zit dus doe een paar testjes en schrijf mischien op hoeveel op 1 druppetje.

ik zal eens kijken hoeveel het ongeveer is dan heb je tog ongeveer een gedacht

Dirk,

Heb de juiste mix inmiddels gevonden - en het haalt het verfwerk inderdaad enorm op! Ze krijgt nu een volwassen matte glans over zich.

Probeer met goed licht een foto te maken.
 
Zoals Germt ook al schreef - na zaterdag is het weer even terug op aarde komen.

Ik ben langzaam verder gegaan met het staande tuigage, en heb op advies van Dirk een blanke laklaag over de schuit gegooid.

Het is wel lastig om het tuigage enigszins zichtbaar op de foto te krijgen.

full


full


full


Ik heb vandaag ook op de website van Modelbrouwers gekeken. Daar vind je een hoop bouwers die de plastic Batavia van Revell gemaakt hebben. Ik heb dit pakket indertijd ook gekocht als voorbeeld, en om deze ooit nog eens in elkaar te zetten. Ik geloof echter niet dat dat er van komt...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je haar eenmaal van scratch gebouwd hebt in hout, en dan ook nog eens met dit resultaat, kan plastic daar natuurlijk in de verste verte niet aan tippen:D
 
Ander ding:

Ik ontdekte op de echte Batavia "crowfeet" (hanepoten? - kraaiepoten?), ben er niet helemaal zeker van - de foto's zijn net te laag in resolutie.

Volgens een van de boeken die ik heb verschenen die niet voor 1660.

Wel of niet aanbrengen?
 
hmm weet ik ijgelijk niet zo van de hanepoten.
emke tekent ze ook niet op de heemskerck.
wanneer ze juist begonnen zijn met deze dingen weet ik niet.
mischien was het niet nodig voor schepen onder de 140 voet.

ik zou er geen punt van maken en ze er ook niet aan maken maar jij kiest natuurlijk wat je wil doen
 
Back
Top