Houten model Batavia

Hallo Hans,

Welkom bij 'de club'! Zo te zien heb je al ruime ervaring opgebouwd en gaan we niet alleen adviezen kunnen geven maar ook ontvangen!? :D Ik kijk uit naar de bouw en zal ook met mijn spreekwoordelijke klapstoeltje met veel plezier hier aanschuiven.

Het dilemma van de kanons is inderdaad een bekende.
Helemaal authentiek met een volledig afgewerkt dek is een hele uitdaging, zeker omdat je er in latere fase moeilijk of niet meer bij kan. Germt heeft voor z'n 'Wappen von Hamburg' een methode bedacht om de kanonslopen zodanig passend te maken, maar wel losgelaten, zodat hij ze later door de poorten heen kan herplaatsen.
Bob (puchforlife) heeft voor z'n '7 Provincin' onlangs kleine vierkant bakjes gemaakt, hierbij maakt hij gebruik van insteek-kanons, maar krijg je nog net iets meer diepte effect: ben benieuwd.
Ikzelf heb bij m'n huidige bouw van de Eenhoorn (licorne) de ondiepe poorten gelaten zoals de fabrikant het bedacht heeft (net als bij jouw Norske Löve). Bij m'n volgende bouw (7 Provcinciën) heb ik een soort tunneltjes bedacht, waarbij de insteek-kanons er los in worden geschoven op een geleider-blokje. (meer foto's te vinden in m'n album). Deze variant met katrol en touw naar de luikjes is nog een fantasie die ik vermoedelijk niet zal uitvoeren.

full

Veel plezier met de bouw!
Grt
Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
Het idee van terugliggende doosjes met een insteekkanon had ik ook in gedachten. Een schuifblokje met katrol naar het luik wordt me wat te lastig - ook omdat ik uit ervaring weet dat ik het achteraf nooit zal gebruiken. Het idee is wel vernuftig:p

Waarschijnlijk zal ik het laagste deel van de zichtbare dekken nog niet monteren zodat ik eerst enkele kanonnen kan plaatsen - compleet met affuit - op een afgewerkt stukje dek. Daarna het laatste dek plaatsen en inleggen.

Hallo Hans...

Mooi schip de Batavia. Staat ook nog op mijn verlanglijstje dus ik ga eens goed afkijken waar jij allemaal tegenaan loopt. Heel veel succes.

Waar loop je zoal tegenaan

Zo iedere dag probeer ik wel iets te doen aan de Batavia, en je loopt inderdaad tegen specifieke dingetjes aan:
- de juiste kleur mengen voor het oranjerood van b.v. het achterste dek en de deurtjes - het is me nog niet echt gelukt.
- Bouwen vanaf tekening - zonder bijbehorend bouwpakket geeft de nodige onduidelijkheden. In dat opzicht is het wel goed dat de Batavia al gebouwd is en dat ik er de nodige foto's van heb. Bij de pijl in de foto zitten op het echte schip ruiten die op de tekeningen niet terug te vinden zijn. Ergo - ik heb ze er (nog) niet in gemaakt. Dat wordt even prutsen met boortjes en een mesje.
- Een spijkerdrukkertje is erg handig, behalve als je spanten wat dun zijn. Gisteravond dus een groot gat in de romp...
full

Vanavond even wat verder gegaan met de romp dichten. De latjes die ik hiervoor gekocht heb zijn voor mijn gevoel wat aan de dunne kant, waardoor ik weinig ruimte heb om oneffenheden voldoende weg te kunnen schuren. Hier wreekt zich ook het wellicht wat grove uitzagen van de spanten met de decoupeerzaag. Zo links en rechts moet ik af en toe wat uitvullen om toch tot een strakke romp te komen.

Ervaring leert echter dat nadat het schuurpapier er wat overeen gegaan is je een behoorlijk resultaat krijgt.

Enkele foto's

full
full

Je begint hem al aardig te herkennen :thumbsup:. Hoe die zijn de latjes die je gebruikt? Bij mij waren ze geloof ik 2mm. Dat was aardig vlak te schuren.

Ik heb latjes van 1 mm dikte, heb ernstig getwijfeld tussen 1 en 1,5 mm. Het is te doen met 1 mm, maar je hebt weinig speling om te schuren.
1 mm is wel weer makkelijker over de brede zijde te buigen.

....
- de juiste kleur mengen voor het oranjerood van b.v. het achterste dek en de deurtjes - het is me nog niet echt gelukt.
.....

Ik had bij de bouw van de Prins Willem hetzelfde probleem en na lang zoeken de volgende verven gevonden:
- Humbrol Enamel Satin 132
- Admiralty Paints Red Ochre

Humbrol is een terpentine gedragen verf voor hout en metaal
Admiralty Paints is een water gedragen verf voor hout (het hecht nl matig op metaal)

Beide verven hebben een vrijwel identieke kleur en zijn daardoor goed naast elkaar bruikbaar en benaderen de originele kleur oranje rood erg goed.

Op mijn bouwverslag van de Prins Willem kun je de kleuren zien:
prins-willem-17de-eeuws-voc-schip-57

Andy

Goeie scheepsbouwers - die Hollanders van vroeger

Ik ben nu ongeveer op de helft van het beplanken van de romp en kom tot de stomme conclusie dat die ouwe scheepsbouwers er best wel verstand van gehad moeten hebben. De spanten zijn zodanig van vorm dat je de latjes zonder noemenswaardig forceren of te ver buigen tegen de romp aan krijgt (ik weet nog hoe ik moest ploeteren met mijn eerste boot, het Statenjacht van BillingBoats...)

Heeft niet zoveel met mijn kunde te maken als wel met de vorm van het schuitje waarschijnlijk.
Onze over-over-over-over-groot-opa's hadden natuurlijk al de nodige ervaring toen ze de rompvorm bepaalden.

Fotootjes van mijn voortgang zover (ik maak ze allemaal met de mobiele telefoon - kwaliteit is dus niet hyper).
full
full

Goed en netjes bezig hoor Hans.
Wordt dit een romp met dubbele beplanking, ik zie dat je de huid nu vast spijkerd

Nee, Ik wil zodra de romp volledig bekleed is alle spijkerkopjes afvijlen, deze eventueel behandelen met Schwefelleber (chemisch goedje waarmee messing donker wordt) en de romp verder glad schuren. Het hout geef ik dan een kleurtje met een speciale loogbeits.
De spijkertjes zouden dan vrijwel niet zichtbaar meer zijn.

Of dat ook zo lukt heb ik nog niet geprobeerd eigenlijk...

Even een tussendoortje voor de stripliefhebbers onder ons:
Calvin and Hobbes - een zesjarig jongetje met een speelgoedtijger en een rijke fantasie. Schrijver en tekenaar Bill Waterson. In het Nederlands als Casper en Hobbes bekend
full

Met het oranje-rood uiteindelijk toch wat verder gekomen. Een eerste laag in rood oker, dekkend, en daarna een oranje verf licht verdund eroverheen. De kleur wordt daarmee aardig "oud".

Dit worden de deurtjes achter op het schip. Zwart geverfd basisplankje met daaroverheen dunne strookjes oranje hout geplakt om het deureffect te krijgen. Later nog twee zwarte dunne latjes horizontaal als de hengen en een messing spijkertje als deurknop.

full

Een deurtje uit het basisplankje gesneden:
full

En het uiteindelijke resultaat.

Bij close-up opnames zie je wel iedere "fout" die je maakt.

full

Heb net het bouwverslag van Andy van de Prins Willem een beetje doorgekeken. Dit is een vergelijkbaar schip met de Batavia. Chapeaux over hoe hij dit schip gebouwd heeft!
Het is wel ook het punt waar ik nu al tegenaan loop bij de Batavia. Ik bouw vanaf scrap en heb dus helemaal niks. Moet alles zelf uit houtjes en latjes, kauwgum en plakband maken....:(

Geen nood Hans, ook bij de gemiddelde kit moet je het nodige in elkaar knutselen. een voordeel, je hebt een voorraadje houten latjes, maar verder moet je het toch zelf zien te maken. (alleen de beslagdelen zijn voorbewerkt)

Omdat ik alle spantdelen boven de dekken te zwaar vond heb ik deze afgezaagd en de dekken volledig dichtgelegd. De stukken rompbekleding die boven de dekken uitsteken voorzie ik dan later van kleinere spanten die meer op schaal zijn.

De rompbekleding achter en voor maak ik los van latjes 1 x 7 mm - in de juiste ronding voorgebogen, onderling gelijmd:
full

Ik kan dit dan ook al verven en als geheel op de romp plaatsen.

Het bakpapier is om de latjes niet aan de ondergrond vast te plakken.

Niet dat ik er op uit ben om fouten tussen tekeningen en de echte Batavia te achterhalen, maar ik loop wel tegen een afwijking aan.

Vanaf tekening de afmetingen van de romp uitgeknipt om af te tekenen kom ik tot de ontdekking dat het stukje reling bij het kampanjedek te kort is. Zie de pijl in de foto.

Jammer genoeg heb ik geen echt duidelijke foto's van de Batavia in Lelystad waarop dit te controleren is. Uit wat ik kan zien op mijn foto's maak ik op dat de reling daar doorloopt tot het einde van het kampanjedek, en dat de reling eronder even lang is als de daaropvolgende reling.
full

Dit staat op tekening dus niet helemaal conform het "echie"

Breeuwnaden

Rondneuzend op het forum naar hoe je de dekken een mooi oud uiterlijk geeft kwam ik de volgende omschrijving tegen betreffende breeuwen van de dekken:

Breeuwnaden
Voor de breeuwnaden en nagels ben ik nogal omslachtig te werk gegaan.
Ik zal proberen het uit te leggen met een stappenplan:

1. Plankjes op maat gezaagd en de randjes een heel klein beetje afgeschuind en met potlood er langs.
2. Plankjes op het dek lijmen
3. Met een kleine priem gaatjes geprikt voor de spijkers
4. Met de potlood de gaatjes ge-accentueerd.
5. Houtlijm over het dek uitgesmeerd en goed in de naden gewreven.
6. Alles heel goed geschuurd
7. Met de stofzuiger de zooi wegzuigen
8. Eventueel wat oneffenheden wegwerken

Ik heb het altijd gedaan zoals het in het echt (volgens mij) ook ging: Een plankje gelegd - daarlangs een dunne donkere draad gelijmd (garendikte) en de volgende plank ertegenaan gelijmd. Zo het hele dek dichtgewerkt

Alleen de pek waarmee de draden ingesmeerd werden heb ik achterwege gelaten.

Back