Houten model Batavia

En dan ook nog op een holle vorm geschilderd. Petje gaat weer eens af :)

Nogmaals - niet van dichtbij bekijken hoor! Vooral op een holle ondergrond schilderen is moeilijk. Je zit zo met het kwastje tegen het hout aan.

(maar ik vind het zelf ook wel lijkend...:D)

Echt:
full

Model:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hans, ik heb al even niet gereageerd, maar ben wel diep onder de indruk:

- mooi schilderij op de holle wulf: ik heb zelf ooit met een revell kit van plastic gesmokkeld en de oorspronkelijke foto uit Lelystad verkleind tot de juiste schaal en overgeschilderd (ach ja...."iedereen kan schilderen met ravensburger":rolleyes:)... Knap hoe je dit zélf zo mooi hebt gemaakt.

- weer een hoop geslaagde beeldhouwwerkjes uit green stuff. Ik begin steeds meer te twijfelen aan fimo klei en overweeg de overstap te maken, helemaal als ik jouw creaties zie :cool:

- indrukwekkende film, gisteren lekker voor gaan zitten en de twee delen aan één stuk uitgekeken, echt genieten... :D.
Als kind heb ik het boek van Anders Franzén uit de boekenkast van m'n vader verslonden, vooral de foto's en verhalen bij het bergen van de Wasa hebben me altijd enorm gefascineerd. Het was een plezier om de oorspronkelijke bewegende beelden van deze gebeurtenis zo uitgebreid terug te zien. Ook hoe ze het verhaal van 1628 vertellen en de 'animatie' beelden erdoor hebben verwerkt : petje af :worship:
....Heel veel dank voor het doormailen.

Bouw ze en groet!
Diederik

Diederik, en de anderen - dank je wel!

Betreffende de Fimo-klei heb ik begrepen dat dit in de oven gebakken moet worden. Dit lijkt me een nadeel.
Het green-stuff heeft dit niet. Je kneed een blauw en een geel deel door elkaar en het wordt een groen enigszins plakkerig bolletje kauwgum.

Dit duw ik ongeveer in de juiste vorm op zijn plaats en met een kleine scalpel begin ik dan de vorm erin te boetseren. Hier komen dan de asbak-klei-lessen van de lagere school weer van pas.

Als het geheel uiteindelijk naar tevredenheid is leg je het gewoon weg, en een dag later is het al zoveel harder dat het te schilderen is.

Uiteindelijk kan je er nog aan snijden of frezen, maar dat hangt af van hoe goed je kleiwerkje gelukt is.

Toen ik aan de Batavia begon had ik nog niet echt stil gestaan bij het beeldsnijwerk. Delen heb ik uit beuken of lindenhout gehaald, maar b.v. de hoofdjes op het dek uit hout frezen ging mij ook niet perfect af.

Het green-stuff was een idee van mijn zoon die het nog had liggen. En dit blijkt een ideale oplossing te zijn.

De rijke ornamenten is natuurlijk hèt "probleem" van ieder bouwpakket van een 17e eeuws schip. Moeilijk te maken, duur, en haast niet zelf te scratchen als je er iets minder ervaring in hebt...

Ik vindt dat je het verdomt mooi doet Hans.
Perenhout schijnt ideaal te zijn voor het snijden van ornamenten, er zitten er een paar op MSW die peer gebruiken, maar dat zijn doorgewinterde houtsnijders die volgens mij uren/dagen bezig zijn met 1 klein beeldje, wel verdomt mooi maar voor dat fijne werk zou ik het geduld niet hebben.

Dat houtsnijden is natuurlijk hartstikke mooi, maar het blijft een hobby van me waar ik ook weer niet oneindig tijd in wil steken.

Greenstuff is voor mij daarom ideaal. Zo'n hoofdje als op de foto doe ik in een minuut of 15 - vind ik precies goed qua tijd en qua uiteindelijk resultaat.

full

Dit is ook mijn ervaring, afhankelijk van de omvang ben ik met klei 15-60 minuutjes bezig, hetzelfde figuurtje uit hout snijden kost me dan al snel 6-10 UUR. Het eindresultaat in klei heeft wel meer details dan het hout.

Now listen here men,

Ik heb een kwalijke ontwikkeling ontdekt...:rolleyes:

Er worden veel goeie en mooie dingen gepost, waardoor je eigen verslag gauw wegzakt onder de golven van de zee der vergetelheid...

Met als gevolg dat je maar weer een foto maakt en deze plaatst:

full

Mijn bootje zit nog lang niet in de zeilen - de voorste mast staat net voor een deel.

Was ik lekker begonnen het staande want van de grote mast te plaatsen - kom ik tot de stomme conclusie dat daar nog wat beeldkleiwerk moet komen.

Ik had het kneden willen bewaren tot de 19e - is wel een leuk klusje om tijdens zo'n dag te doen. Maar helaas - het moest nu al.

full

Och, zoals ik al eerder schreef - wanneer je op de lagere school bij het asbak kleien goed opgelet hebt, kom je een heel eind...:rolleyes:

Mijn gr-st is bijna op, ik moet er nog een paar dingen van maken - waaronder het boegbeeld.

Was van de week in onze plaatselijke modelwinkel in Dordrecht, daar hadden ze ook de nieuwere alternatieven liggen, maar heb verzuimd het mee te nemen.

Kijken of ik van de week nog tijd vind dit te halen.

In hollands goud geschilderd, en inmiddels begonnen aan het staande want.

full

Ondertussen gisteren ook het onderste deel van de grote stag gemaakt. Ik heb een klein stukje uit het dek moeten vijlen om de stag goed recht te laten lopen, en hem even met een hulpdraadje alvast in de goede lijn naar de grote mast getrokken.

Ik moet alleen nog wel (volgens zu Monfeld) een leren kraag tegen het schavielen ertussen maken. Ik kan me alleen niet herinneren dat bij de grote Batavia gezien te hebben. Foto's nagekeken - zat er de laatste keer dat ik er was niet op. Is het wel 17e eeuws, zo'n kraag?

full

(sorry voor de wat wazige foto - zaterdag kunnen jullie scherp kijken).

Klopt, er werd vaak gebruik gemaakt van een leren kraag om doorschavielen te voorkomen.
Heb je mooi dun leer? Anders stop ik dadelijk en stukje in mijn tas;)

Ondertussen gisteren ook het onderste deel van de grote stag gemaakt. Ik heb een klein stukje uit het dek moeten vijlen om de stag goed recht te laten lopen, en hem even met een hulpdraadje alvast in de goede lijn naar de grote mast getrokken.

.

Je zou je strop om de boegspriet van het grootstag ook net iets hoger kunnen zetten, dan raakt hij het dek niet meer, want eigenlijk is dat niet goed. Op je foto is niet te zien of er klampen aan de spriet zitten waar de strop om de spriet zit. De klampen zijn daar speciaal voor zodat de strop niet naar achteren kan schuiven. En daardoor het dek kan beschadigen.
full

Op de foto is te zien wat ik precies bedoel. alle stroppen van de doodshoofdblokken zitten voor twee klampen aan weerszijde van de spriet zodat ze niet naar achteren getrokken kunnen worden.

Wellicht zitten er wel klampen aan jou spriet ze zijn alleen niet te zien op de foto.
Het stukje leer wat jij bedoeld werd aan de mast bevestigd tegen het schavielen van de stag tegen de mast, maar een stuk leer om het dek te beschermen heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord!
Met name de fokke- en het grootstag komen behoorlijk wat krachten op tijdens een varend schip. Dus als één van die stagen je dek raakt dan gaat dat dek kapot, met of zonder leer.

Jongens, ik heb het inderdaad een beetje krom geschreven. Het stukje leer is voor om de mast uiteraard, niet voor om het dek. Het dek laat ik zo.
Op de originele Batavia (Batavia Mk II dus) zit er helemaal geen leer om de mast.

En de strop van de stag ligt tegen de voorsteven aan - kan dus niet verschuiven. Probleem is dat de strop precies tussen dek en reling heen moet, dus ik heb niet zoveel speelruimte.
Klampen horen er wel op, die maak ik derhalve nog even.

Ik heb even gekeken bij het grote model in de hal van de Batavia-werf - daar is zelfs een gat door de wand bij de luizenplecht gemaakt waar de stag doorheen loopt. Ook niet 100% natuurgetrouw dus.

Een klein sleufje in het dek vind ik nog de meest acceptabele oplossing.

P1140430XlhCt.jpg

Tja moest even zoeken, maar dit is natuurlijk verre van Historisch juist volgens mij.

Ik moet nog ergens een foto hebben waar duidelijk te zien is dat de stag als hij over de "rand" gaat een kleine hoek naar beneden maakt, maar kan dat kl.......ending niet vinden

Heb een soortgelijke foto :D

Ik zit de diverse verslagen te lezen waar de loop van de berghouten besproken wordt.

Daar zit ik 100% historisch fout....:(
Ik heb altijd (bij alle schuitjes die ik gemaakt hebt) de berghouten als tweede latje op de romp geplakt. Zo ook bij de Batavia.
De berghouten lopen dus anders dan de rompbeplanking.

Ik denk dat ik volgende week maar niet kom....

Niemand is perfect hier Hans, je leert van commentaar en neemt dat weer mee bij een volgend model
als ik naar mijn Statenjacht kijk van enkele jaren geleden dan springen de tranen me in de ogen voor de beplanking, ik ben echter de enige die dat zien, in de huiskamer ziet niemand dat verder :)

Na 1 pot koffie en tig sigaretten ( ja ik weet het, roken is ongezond ) heb ik je log door gelezen Hans.
Het is dat ik geen pet draag maar anders had ik hem afgezet !
Wat ziet dat er mooi uit !
De laatste keer dat ik een Prins Willem zag was in Harlingen toen hij was afgebrand.
De tranen schieten dan echt in je ogen.
We hebben foto's gemaakt, dus als je die wilt, ff zeggen !
Neem ik ze zaterdag mee voor je op een schijfje.
En nu ik naar links kijk zie ik een boek liggen van de Prins Willem van Herman Ketting......

Back