Houten model Batavia

Ik vind ze goed passen op 18e eeuwse schepen - die zijn wat "strakker" getuigd.

Het boek rigging period ships days of spritsail topmast 1600 - 1720 wordt vermeld dat ze vermoedelijk pas na 1660 ontstonden.

Batavia = 1628 - ik doe ze dus niet.

Maak de zeilen wel iets korter zodat ze toch niet achter de mars kunnen blijven hangen.

Ander ding:

Ik ontdekte op de echte Batavia "crowfeet" (hanepoten? - kraaiepoten?), ben er niet helemaal zeker van - de foto's zijn net te laag in resolutie.

Volgens een van de boeken die ik heb verschenen die niet voor 1660.

Wel of niet aanbrengen?

Batavia001.jpg

Hier een foto van de batavia getuigd met "crowsfeet" (hanepoten). Dit is wel niet het originele schip, maar de replica. Op oudere plaatjes (schilderijen) zijn ze echter niet te zien.

Ik heb ook hoog resolutie foto's van de Batavia replica met hanenpoten gezien, hoewel op oudere foto's lijken ze afwezig (misschien later aangebracht)
Ik ben tot nu op geen enkele van de 'Van de Veldes' hanenpoten tegengekomen (meeste schilderijen en grisalles van voor 1670).
Pinas volgens Witsen heeft ze ook niet.

Ik denk dat het een later aanbrengsel is omdat het probleem van hakende zeilen ook hier optrad.

Gezien jullie opmerkingen dat ze op schilderijen niet terug te vinden zijn laat ik deze dus achterwege.:)

Weeflijnen

De weeflijnen ga ik nog niet aanbrengen - ik kan nu nog makkelijk bij de mastvoet komen, als de weeflijnen aangebracht zijn niet meer.

Over de afstand van de weeflijnen heb ik ergens gelezen dat er tussen de 14 en 18 inch tussen zat - ofwel 35 tot 45 cm.
Germtklaas (;)) had geteld dat er op het echie 48 stuks weeflijnen zitten.

Ik heb ca. 20 cm hoogte te overbruggen - betekend dat ze bij mijn model in de schaal 1:72 op ca. 4 mm moeten komen.

Gaat nog een fijn gepriegel worden...

Het lastige is dat er 2 maten gegeven worden in hetzelfde boek (Mondfeld) :confused:
* 25 - 30 cm
* 35 - 40 cm

Welke dan juist is weet ik niet.
Ik zou zelf bekijken wat het beste uitkomt;)

Ik ga uit van een afstand van 4 tot 5 mm, dat zal toch wel iets variëren. Ben dan altijd goed op schaal. :)

En wat ik op MSW al schreef - wanneer je snel de mast in moet is een grotere stap sneller dan een kleine.

Net als wanneer je met twee treden tegelijk de trap opgaat.

Een wat late reactie want ik zit niet dagelijks op het forum:

De afstand tussen weeflijnen was in de 17de eeuw een 30 cm, bedenk ook dat de mensen in die tijd maar ongeveer 160cm lang waren.

Andy

Dit komt dan bij schaal 1:72 neer op 4 mm afstand. Duidelijk! :D

De Fokkesteng staat!:

full

Dus dat betekent (Diederik).....

FOKKESTENGBIER!!!!

Let overigens op de dramatische schaduwen...

Laatst bewerkt door een moderator:
Koningsdag of niet - vragen zijn er altijd.

Ik ben nu bezig de voorsteng-stag te plaatsen. Deze zit met een vioolblok en twee enkelgatsblokken aan de boegspriet.
Zie de foto's hieronder - volgens mijn tekeningen gaat het tuig 1 - 2 - 3 - 4.

Maar waar gaat 5 naartoe???? Wordt deze bij het tweede blok vastgezet, of is er ergens bij de luizenplecht een plaats waar deze vastgezet wordt?
:confused::confused::confused:

Omdat tuigage door vocht altijd kromp en rekte, moet deze stag wel verstelbaar blijven volgens mij.

full

full

op je boegspriet juist voor het luizenplecht komt boven op je boegspriet een kikker te staan waar dit touw aan vast hangt.

zal ff een foto pakken 5 min geduld ;)

touwen_zps946a2e09.jpg

kikker1 is het touw dat je zecht.
touw 2+4 zijn de touwen voor de raa ( midden )
touw 3+5 zijn voor de raa buitenkant dit allemaal om de raa aan de boegspriet naar voor te trekken.

van tuiage ken ik wijnig of geen benamingen hans sorry.
je hebt dus 5 kikkers nodig op je boegspriet 1 er boven op en 2 links en 2 rechts.

Op de Batavia hebben ze het zo te zien aan het blok zelf geknoopt.

full

Ze lijken ook dichter bij elkaar te zitten. Alsof het de twee voorste blokken op jou model zijn die gebruikt worden.

Als het goed is zit er in je collectie op P1090494.jpg. Daar is de loop ook goed op te zien.

Mijn tekeningetje is niet helemaal juist - het moeten de twee voorste blokken zijn. Dat had ik ook al uitgevonden. Op P1090494 is het ook niet helemaal duidelijk te zien, maar het lijkt inderdaad of ze op de Batavia de draad aan het blok geknoopt hebben.

In de verschillende boeken die ik heb vindt ik het ook niet direct terug.

Ik ga Dirk gewoon volgen, maak een aantal kikkers op de boegspriet:p

Ik vermoed dat het bij de Batavia zo geknoopt zit om de boegspriet wat makkelijker beloopbaar te houden. Het touw met de knopen in dat evenwijdig boven de boegspriet loopt zal dan wel als een soort leuning gebruikt worden.

Op de vrijmarkt vandaag een elektrische plankenbuiger kunnen scoren voor 4 euro! Mijn dag is goed vandaag!:D

De bloke die hem verkocht wist niet waarvoor het ding diende - iets om te solderen zei hij...

Ben even mijn verslag wat aan het "schonen" geweest, zonder aanziens des persoons. Dus als iemand zich misdeeld voelt omdat zijn opmerking weg is - excuus!

Even weg van de tuigage en begonnen aan het roer:

Gemaakt uit (wederom) een beuken verf roerhoutje - twee lagen op elkaar geplakt.
Messing strip geknipt en daarop messing stukjes draad gesoldeerd.

full

Daarna de strip in strookje geknipt:

full

Gaatjes 1 mm geboord en met nageltjes op het roer gespijkerd:

full

En het oogje gebogen uit een stukje strip. Dit deel komt aan het schip:

full

Foto's bij weinig licht (11 uur 's avonds) - excuus voor de mindere kwaliteit.

Back