Op mijn Trainer Sky hero II die ik naar elketro omgebouwd heb zou ik nu een houten prop willen . Is dit aangewezen of af te raden? Ik vlieg nu met 13x8 . Moet ik deze afmeting anhouden of wijzigen?
Hout of kunstof maakt in principe niet zoveel uit. Hout is wat kwetsbaarder maar dat kan ook betekenen dat bij een ongelukkige landing je prop breekt terwijl de rest hee blijft; een sterkere prop kan ook meer schade veroorzaken. Waar je wel op moet letten is dat je een echte elektro-prop neemt. Die zijn veel lichter dan brandstofprops. Voor de maat; verschillende vormen en merken props trekken bij dezelfde afmetingen vaak verschillende stromen. In principe kun je dezelfde maat aanhouden maar even de stroom meten kan wel wijs zijn.
Ik heb op een aantal electro vliegers van me, houten props staan. Ik vind ze buiten het feit dat ze mooi zijn , ook een nog een zeer mooi geluid maken. De turnigy props zijn trouwens zeer goedkoop en zeer goed.
Een prop op een brandstofmotor krijgt het veel zwaarder te verduren en is daar om degelijker uitgevoerd. Een elektro prop is veel slanker van vorm waardoor het rendement hoger licht. Vooral slow fly props zijn efficient bij lagere toerentallen en dat is een groot voordeel bij langzaam vliegende vliegtuigen. Soms worden de kunststofprops gewoon in een op hout lijkende kleur geschilderd. Als je naar elektro gaat dan krijg je een andere motor en daar moet de prop bij passen en zal bijna altijd een andere maat moeten hebben. Het is echter ook mogelijk dezelfde prop maat aan te houden maar dan moet de motor en de rest van de setup daar op afgestemd worden zodat de prop op ongeveer hetzelfde toerental kan werken. Een en ander is simpel te berekenen met een propcalculator zodat je niet de verkeerde onderdelen besteld. http://www.ecalc.ch/motorcalc.htm?ecalc&lang=en