Houten romp zeilboot lamineren.......

Ik heb een vraagje ik heb zelf tekeningen gemaakt van een open 60 en de spantjes neer gezet nu wilde hieromgeen gaan lamineren met fineer in de grote boten bouw heet dat cold molding geloof ik. De laagjes wilde ik opelkaar lijmen in een kruiserband en dan met contact lijm plakken zodat het meteen vast zit. Maar mijn hulpspanten zijn vrij grof en deze wil ik er niet vast in plakken dus moet hij ook weer van de spanten af kunnen....... ... Dat is dus het probleem. De eerste laag fineer had ik met dubbelzijdig tape vast geplakt op de spanten en daarna de rest kruislinks 3 tot 4 laagjes. Maar als ik de romp los wil halen van de hulpspanten gaat dit al lastig maar ook is de romp niet vorm vast.. laagje glasmat erom?? en dan hopen dat ik hem van het tape loskrijg ...

Heeft er iemand ervaring met het lamineren van fineer om een romp te maken????? :D Thanx all

Remco

Hi Remco,

Mijn ervaring met het kruislings verlijmen van fineer beperkt zich tot materiaal met een vrij grote radius.
Dit ging prima met sneldrogende watervaste (witte) houtlijm.
Niet te veel opbrengen, dat knijpt er tussen uit en dat moet je met een vochtige doek weer wegvegen, voor de volgende strook fineer op z'n plaats wordt gelijmd.
Ik moest wél klemmen gebruiken, dus supersnel werken is er niet bij.

Ik denk, dat contactlijm, als de laagdikte niet lekker dun gehouden is, redelijk flexibel zal blijven.

Om de romp in model te houden lijken mij een paar spanten én stringers, bij deze bouwwijze wel noodzakelijk.

Groeten, Jan.

heey jan,

thanx voor je reactie. Ik gisteravond nog eens zitten pijnzen maar ik laat mijn hulpspanten toch maar in de boot zitten. Ik wilde dit niet doen voor het gewicht. Witte hout lijm zou inderdaad ideaal zijn omdat die termohardend is en niet plastich blijft...Maar die moet ik wel klemmen en daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.. Ik dacht wel aan iets van spanbanden maar dan verspeid je de druk niet zo lekker over het hele spant dan weer onder de band klosjes doen krijg je deuken langs je spant. Helaas red ik het niet met alleeen tangen op de buitekant.

Zijn er nog andere bekende manieren om zoiets te klemmen???? ik had zelf wel gedacht aan contra mal maar das wel weer hoop werk.. of iets met tape. Ik hoor het graag :)

thanxx

Kijk eens op de sites van de bekende lijmleveranciers, er is vast wel een houtlijm, die dusdanig snel aanzet, dat je kunt volstaan, met het gedurende de droogtijd op z'n plaats houden (dan kun je alle vingers spreiden over de lengte van de strook fineer voor gelijkmatige druk)

Voordat ik nog meer "oplossingen" aandraag; hoe groot wordt je model?
En hoe lang worden de stroken?

Groeten, Jan.

je kan beter constructie lijm gebruiken want dat vult alle gaatjes en kieren zodat er geen vocht tussen kan komen

heey mensen bedankt voor de reacties :)

Mijn model word meter lang en 30 cm breed dus de stroken fineer zullen ongeveer in het midden cm of 50 60 zijn gok ik ( zulke lange vingers heb ik niet) Weet je welke lijm dat dan zou zijn want met een stukkie tape kan je ook een hoop klemmen. Als het binnen zegmaar 1 a 2 min open tijd is zou het prachtig zijn.. 15 min lijm ken ik wel hout witte lijm.. maarja dan lijm ik op een dag 2 a 3 stroken ben ik wel ff zoet. schiet niet op

Construcktie lijm is geen optie zoals jan al zei klemmen kan ik niet. Die gaten en kieren heb ik epoxy voor ga de romp helemaal inpakken aan het eind.

Thanx alvast weer :)

Remco

Back