houten schip waterdicht maken

• Topicstarter Topicstarter scherp
  • Startdatum Startdatum
S

scherp

Guest
Ik ben in het bezit gekomen van een (niet afgebouwd) schip van hout. Spanten met daarop smalle latjes (beuken?), met koperen spijkertjes. Het geheel was zwaar gelakt. Maar door uitdroging veel kieren tussen de latjes. Model is 1.22 m lang en 40 cm breed. Hoe kan ik dit model waterdicht krijgen. Ik wil er een RC boot van maken.
Bij voorbaat dank.

Probeer eens een foto te plaatsen van de romp!!!! :lol:
dan wordt er meer duidelijk. hoe de staat is van het schip

Ik heb hier een foto. Intussen heb ik de meeste lak weggeschuurd, althans van de onderzijde.

Ik hoop dat ik de foto meegestuurd krijg. Dit forum is nieuw voor mij.

Helaas de poging is mislukt, probeer het nog en keer om de foto te plaatsen

Ik doe het even anders. Ik heb een weinig gebruikte website, en daar zet ik de foto even op.
http://home.planet.nl/~j.scherp
De foto staat direct op de homepage.
Intussen de meeste lak van de onderzijde weggeschuurd. Het model is eigenlijk een zeilboot. Maar ik moet wel nog een kiel maken. Ik wil hem liever als (electro)motorboot gebruiken.

Hoi,

je heb denk ik twee opties die je kunt gebruiken.

1e is dat je hem (wat je nu al doet helemaal kaal maken) en dan met epoxyhars behandelen zodat je de hout nerf zichtbaar hout.
Welke spult je daar precies voor nodig heeft weet ik niet precies maar als je naar poly-service.nl gaat daar kun je genoeg in formatie vinden hoe je het dan verder moet gaan behandelen.
En dat is met de tweede optie pricies het zelfde maar dan kan je gebruiken maken van epoxy-hars, en dan bekleeden met kerperweefsel, dus dan bekleed je hem met een mat en die smeer je in met epoxy.
Als je naar mijn verslag gaat van bouwverslag de Bogdan, daar leg ik presiec uit hoe ik de romp behandeld.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=15901

Zo ik hoop dat je hier wat aan heb aan deze informatie, als er nog iets is dan hoor ik het graag van je.

hallo

op hout kan je het best G4 zetten van voschemie

G4 is een een componenten lak die je kieren afdicht
en je romp verstevigd

het is wel duur maar het is echt goed spul

groeten raf

Bedankt voor de tips. Ik ga hem zeker met epoxy behandelen. Maar dat wordt pas na mijn vakantie. Dus voorlopig even in de kast.

'k zou'm niet met motor uitrusten....mooie zeilboot van maken want dat is het en zeker geen motorboot. je kan het plan van het tuig wel krijgen denk ik als je er naar vraagt. Volgens mij vaart bij ons bij de HMBC ook met een BM....anders is er genoeg kennis....er wordt bij ons op de HMBC veel gezeild.

LaurenZ

@Raf,
Wat is nu eigenlijk het grote verschil tussen G4 en epoxy-hars.
Met epoxy bereik je toch ook wat jij opgeeft als de voordelen van G4?

@Scherp,
Laurenz heeft gelijk, dat is een zeilschip in haar zuiverste vorm, zonde om daar een motor in te zetten.
Ik zou zeggen zet er een mast op met zeilen en verbaas je er over hoe leuk het is om er mee te varen.
Mocht je dan toch nog een motor willen varen hang er dan zoiets aan:
2337gr.jpg

Die hangen er in het echt nl. ook vaak aan.

Annemieke

hallo annemieke

G4 is een 1 komponenten hars dat heel diep in het hout door dringt en daar zijn stevigte van haalt
het is een hars dat heel goed is op te brengen maar als het uitgehard is dan is het zo hard dat je het met moeite kunt schuren

epoxy is een ander verhaal

het is een 2 komponenten hars wat nogal wat kennis vanzaken nodig heeft
het mengen is heel belangrijk daar er bij epoxy geen grote marge is voor fouten
te weinig harder en het wordt nooit hart
teveel en het vliegt kapot als glas
met epoxy moet je een mat zetten (laminaat mat)
en epoxy dringt niet zodiep in het hout
als je met de boot ook gaat varen dan kan het zijn dat na enige tijd je laminaat terug loskomt van het hout
ook bij epoxy is de verwerkings temperatuur heel belangrijk wat bij G4 in mindere maten speelt

en omdat het hier om een heel mooi houten schip (boot) gaat zou ik gaan voor G4 omdat je dan de houtstruktuur heel mooi blijft zien
en het werk wat dan aan deze boot gedaan is om het hout zo mooi passend telaten uitkom zou zonde zijn om dat onder een laminaat mat weg te werken
er gaat toch niets boven een mooie gladde houten romp
daar om zijn die riva bouwt boten zo gelieft
mahonie hout is heel mooi en toont heel rijk

dit is mijn visie die ik hier geef
ik zou dus de boot niet lamineren (of aan de binnen kant dat kan wel)maar ik zou gaan voor de hout struktuur en G4 gebruiken

hier een duitse text die nog meer uitleg geeft
zoek anders eventjes op yahoo naar G4 +vosschemie

G4 ist ein Urethanlack, der oft im Bootsbau zur Versiegelung von Holz benutzt wird.
Die Anwendung ist einfach: zweimal auf das leicht feuchte - nicht nasse - Holz streichen, mit Pinsel oder Walze. Erstanstrich verdünnt.
Die Verrottungsfestigkeit von Holz usw. wird stark erhöht.
Eine genaue Anleitung wird mit dem Produkt mitgeliefert.

Das Holz sollte etwas feucht sein (mit Schwamm tränken o.ä.), da Urethane mit Hilfe von Feuchtigkeit 'abbinden'.

Nachteil: Urethanharze haben eine leicht bräunlich/gelbliche Eigen-Färbung (sie kennen das vielleicht bei Urethanschaum zum Abdichten von Fenstern usw.), verändern also die Farbe der Bambusstäbe etwas in gelbliche. Probieren Sie es also erst mit einer kleinen Menge aus. Das G4 ist nicht billig.

groeten raf

Een zeilboot? Tja ik weet niets van zeilen af. Dus dat wordt dan eerst een hoop lezen en gegevens verzamelen. Geef eens wat adressen van sites met tekeningen van dit soort zeilboten. BVD.
Groet,
JS

Ik kom net van "maandagochtend" van HMBC en er is inderdaaad iemand met BM in vereniging. Wij kunnen je leren zeilen....en vertellen over opbouw tuigage. Bij ons varen veel klassieke zeilboten.

Je moet buitenzijde zo glad en transparant mogelijk houden, binne zijde ook in epoxy zetten om deze te bescheremn tegen evt. vocht.

LaurenZ

bij de NVM verkopen ze de bouwtekeningen en bij ons op de vereniging hebbben we ook het blad van de NVM waar ook veel bouwtips en verslagen in staan.

raf zei:
hallo annemieke

G4 is een 1 komponenten hars dat heel diep in het hout door dringt en daar zijn stevigte van haalt
het is een hars dat heel goed is op te brengen maar als het uitgehard is dan is het zo hard dat je het met moeite kunt schuren

Bedankt voor die uitleg. Dan heb ik nog twee vraagjes.
Je zegt dat het moeilijk schuurbaar is, zou ik er dan nog veel overheen kunnen schilderen? Of dringt het zo diep in het hout door dat ik (met een romp van 1 mm triplex) toe kan met alleen de binnenkant in de G4 zetten?
En hecht lijm er goed op?
Bedankt!

@Scherp,
Succes met het opknappen, als ik hierna nog meer vragen heb over G4 zal ik een nieuw draadje openen en ik hoop hier foto's te kunnen gaan bewonderen van het opknappen van je BM en het eindresultaat.

Annemieke

Bedankt Annemieke, maar voorlopig ben ik met vakantie. En ik heb af en toe nog wel meer te doen. We gaan er wel mee door!! En dan zal ik, als het allemaal lukt, wat foto's van maken.
Ik moet toch eerst informatie hebben over masten en zeilen, lieren en wat er verder nog op moet. Dus verwacht voorlopig van mij geen bericht.
Groet,
JS

G4 is prima te schuren en daarna te schilderen.
Heb een paar jaar geleden een houten zeilbootje gebouwd, alle holle ruimtes en de kuip zijn behandeld met langzame lamineer epoxy (is lekker dun dus loopt in alle hoekjes en gaatjes) en de buitenkant van de romp is eerst in een paar lagen G4 gezet en daarna is het deel onder de waterlijn wit gespoten.
G4 doet het ook prima als blanke lak dus de rest van de boot heb is na de G4 niet meer behandeld.

Groeten,

Marcel.

Back