houtenromp waterdicht maken?????????????

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Brenda, 16 feb 2006.

  1. Brenda

    Brenda Guest

    Hoi,ik ben met een houten krabbenkutter bezig en de romp is nu klaar,maar hoe kan ik hem het beste waterdicht maken?
    Van binnenuit,van buitenaf of beide?
    En waarmee?
     
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    epoxy met glasvezel?

    moet de romp glad worden of moet deze zijn structuur behouden?
     
  3. wouter zzw

    wouter zzw Guest

    Hoi brenda,

    Ik zou zeggen polyesther of epoxy en dan in combinatie met fijne geweven matten... en als finishing touch een laagje g4 erover.

    En dan zowel van binnen als van buiten.. dan kan het hout ook niet gaan werken...

    gr,
    wouter
     
  4. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik heb vrijwel geen van m'n schepen van glas/hars voorzien. Ik heb ze enkel van binnen en van buiten goed in de verf / lak gezet.
    Wanneer je niet veel vaart zou het in principe voldoende kunnen zijn.

    Wim
     
  5. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Epoxy kan rechtstreeks op het hout, met een glasmatje, en lijkt me de beste oplossing. Als je toch polyester gebruikt EERST de G4, want die maakt de stevige verbinding tussen hout en polyester.
     
  6. annehoog

    annehoog Guest

    Ik behandel mijn bootje alleen met epoxy aan de buitenkant.
    De romp is stevig genoeg, dus glasmatje lijkt mij overbodig. En de romp aan de binnenkant bewerken is erg lastig en m.i. overbodig omdat daar als het goed ik toch geen water in komt (zo wel ivm ongelukje dan goed laten drogen bij normale temperatuur.)

    Anne
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Anne, aan de ene kant hoop ik dat je gelijk hebt, maar een ongeluk zit in een klein golfje.
    Als je water in je model krijgt, is het een fijn gevoel als de binnenzijde ook goed in de blanke lak staat. De makkelijkste manier: Giet een hoeveelheid handwarme, klein beetje verdunde lak in de romp, en beweeg de romp zodanig dat de lak overal is geweest. (dus ook de onderzijde van het dek) Als je zeker weet dat de hele binnenzijde 'belakt' is, giet je de rest terug in het potje.
    Dan weet je zeker dat, als er water in de romp is geweest, het in ieder geval nooit het houtwerk aan de binnenzijde heeft kunnen aantasten. PS: vergeet ook de schroefgaatjes niet die in de loop der tijd in het hout zijn gemaakt om RC-plankjes op te zetten en zo...
    Bij een van m'n eerste (kunststof) modellen was ik vergeten het houtwerk aan de binnenzijde te lakken. Na een aantal keren varen zou ik als champignonkweker geen slechte beurt maken, zoveel schimmel zat er op het hout...
     
  8. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Ja Roel wie zondigd wordt gestaft. :lol: :lol: :lol:
     
  9. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag allemaal ,

    ik gebruik alleen maar G4 om mij rompen waterdicht te maken ( binnen & buiten ), geen glasvezel nodig ...

    wel is het belangrijk om de latjes tussen mekaar te lijmen , dus niet alleen lijm op de spanten ...

    het is maar zo dat een houten romp stevig blijft ...

    Indien het te laat is :

    - eerst G4 overal , van binnen & van buiten , twee of drie lagen
    - dan glasvezel met polyester of epoxy , alleen van buiten

    Ik ken een modelbouwer in mijn club die glasvezel lamineert met G4 , het werkt ... 8O

    de groetjes ,

    Laurent
     
  10. annehoog

    annehoog Guest

    Bedankt voor je goede zorgen, maar ik vrees dat deze makkelijke manier niet zal werken bij mijn bootje, er zitten nl. spanten in, de lak zal dus nooit de hele romp door gaan.
    Daarbij komt dat ik het hele kajuitdak demontabel maak (een flinke opening dus), het zal in geval van ongelukken dus goed kunnen drogen.

    Anne
     
  11. Wat ook wel wil werken is een Pantykous over de romp trekken en zorgen dat die overal goed strak staat zonder rimpels en daar epoxy op doen.

    Groeten,

    Ies
     
  12. a.keizer

    a.keizer Guest

    wat is in vredesnaam G4
     
  13. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    G4 is een éénkomponent polyurethaanlak van Vosschemie. Bijna een wondermiddel. Wordt, eventueel iets verdund met aceton, om hout te impregneren. Hout wordt dan eigenlijk kunststof, het wordt rotvrij, en polyester hecht er goed op.
     
  14. a.keizer

    a.keizer Guest

    bedankt

    oke in vredesnaam is ook goed
     
  15. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag allemaal ,

    G4 is geen lak , het is een monocomponent polyurethaan hars , zoals Zinnia het zegt , wordt het volledig door het hout opgezogen , het moet aangebracht worden totdat het hout vol zit , van binnen en van buiten ...

    onverwoestbaar ...

    [​IMG]

    de groetjes ,

    Laurent
     
  16. tugharry

    tugharry Guest

    Ik heb de diskussies over dit thema met grote interesse gevolgd en besloten meij BB Smit Rotterdam mmet G4 te behandelen. De latjes van de romp heb ik met watervaste houtlijm aan elkaar geplakt. Daarna de -onvermijdbare kiertjes met plamuur opgevuld. Na het schuren heb ik de binnenkant von de romp met G4 behandeld. Ik heb het eringegoten en door het bewegen van de romp in alle hoeken en gaten laten lopen. Daarna heb ik de buitenkant von de romp met 2 laagjes G4 behandeld.
    Het resultaat is dat de romp waterdicht is!
    Nu de vraag, is de romp ook stabiel genoeg na alleen met G4 behandeld te zijn? Om het model op zijn waterlijn te brengen moet er toch vrij veel gewicht in, dit belast de romp waarschijnlijk vrij sterk. De ervaringsberichten zijn welkom.......
     
  17. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    de sterkte moet zoiezo eigenlijk al uit de constructie komen niet door een achteraf aangebracht middel
     
  18. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Da's pas een antwoord , niets aan toe te voegen 8)

    inderdaad , als de latjes met elkaar gelijmd waren , is er geen glasvezel nodig

    deze latjes moeten wel aan mekaar goed hechten , anders heeft het geen zin , lijm heeft geen structurele waarde ...

    ik heb een model dat 150cm lang is , het ballast bestaat uit drie 12 Volts batterijen , die in het midden van het model liggen , dicht bij elkaar , geen vervorming of scheurtjes gezien ...

    de groetjes ,

    Laurent
     
  19. tugharry

    tugharry Guest

     
  20. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Hoi

    Ik neem altijd lood neem me model mee naar de loodgieter en laat het lood smelten en laat ik het op die plaatsen erin stromen...


    groeten Justin
     

Deel Deze Pagina