Ik wil graag een modelschip maken, het schip is de 7 provincien.
Voordat je een keuze maakt voor het hout denk ik dat je heel goed na moet denken over het schip dat je wilt gaan bouwen, en de schaal/grootte.
Bij die keuze speelt een belangrijke rol hoeveel ervaring je hebt met (hout)modelbouw. Als je daar geen ervaring mee hebt dan vrees ik dat dit soort schepen een kansloze missie wordt.
Als je wel ervaring hebt, dan moet je in de eerste plaats tekeningen hebben. De NVM heeft een set tekeningen voor de 7 Provinciën, maar voor het totaal ben je zo rond de 135 € kwijt. Een andere weg is het boek "De 7 Provinciën" van G.C. Dik, dat ook een set tekeningen van de romp bevat, maar dat kost rond de 200 € (voor NVM leden momenteel in de aanbieding voor € 100). Ik zie trouwens net dat
bol.com het nu ook voor 100 € aanbiedt!!!!
Op zich hoeft dit geen bezwaar te zijn, maar ik zou het zonde vinden omdat je alle gebeeldhouwde ornamenten daarmee niet hebt. Zelfs ervaren modelbouwers kiezen voor dit soort schepen daarom toch voor een bouwkit, die deze complexe ornamenten wel hebben, en bouwen de rest van het schip dan volgens eigen inzicht, veelal omdat de bouwkits dikwijls historisch niet helemaal correct zijn. Zelf zit ik een tijdje te hopen dat er een kit van de 7 Provinciën komt, maar daar is nog geen zicht op geloof ik.
Wat betreft houtkeuze, voor spanten zou je voor een statisch model kunnen kiezen voor MDF, maar multiplex kan ook goed. Voor de beplanking neem ik voor de eerste beplanking dikwijls lindehout (bij mijn schepen van rond de meter lang 1,5 mm dik) en voor de tweede beplanking neem ik 1 mm dik noten. Maar bij noten voor een schip dat (gedeeltelijk) blank hout blijft is het wel zaak dat je het ziet wanneer je het koopt, omdat er enorme variaties, van heel licht tot heel donker kunnen zijn. Kijk eens in de
lijst van modelbouwwinkels in de buurt en informeer daar eens of ze hout verkopen (veel winkels noemen zich modelbouwwinkels, maar zijn meer een veredeld soort speelgoedwinkel).
Groet,
Ad Bakker