houtlijm 2

• Topicstarter Topicstarter Peter V
  • Startdatum Startdatum
P

Peter V

Guest
Heren, wil iedereen die een reactie gegeven heeft, even bericht (antwoord9 10 lezen?

Ik hoor wel weer

Peter

Ik heb nog nooit gehoord van Den Braven D3 :oops: maar Bizon houtlijm of Pattex of ponal express van heinkel werken prima.
Ik gebruik zelf op dit moment Bizon Watervaste PVA :thumbsup: maar ik heb ook met Ponal express goede resultaten gehad.

Maar zoals gezegd niet voor het motorspant ed gebruiken, dit zou ik met epoxy of secondenlijm doen.
De sterkte van de verbinding wordt vooral bepaald door het raakvlak van de lijmverbinding, niet door de sterkte van de lijm zelf.
De treksterkte van de lijm is altijd hoger dan die van het hout waar het op zit.
Je kan dit zelf proberen door een lijmverbinding kapot te trekken, dan zul je zien dat er net naast de lijmverbinding een scheur ontstaat, met wat houtvezels die nog aan de lijmstof blijven hangen.
Belangrijker dan de gebruikte lijmsoort is dus ervoor zorgen dat er voldoende raakvlak is tussen de verschillende onderdelen.
Speciaal voor balsa wat een zeer beperkte treksterkte heeft maakt het eigenlijk weinig uit welke lijmsoort gebruikt wordt, het balsa is de zwakste schakel in de verhouding.

Back